Moni ylöjärveläinen on tällä viikolla joutunut kuluttamaan työmatkaansa hieman tavallista enemmän aikaa. Henkilö- ja pakettiautojen renkaita syynäävät Poliisin ratsiat ovat hidastaneet liikennettä kaikkialla Suomessa maanantaista lähtien.
Viikon loppuun saakka kestävän tehovalvonnan tarkoituksena on saada autoilijat kiinnittämään huomiota renkaidensa urasyvyyksiin. Ylöjärveläisen rengasyrittäjän Miikka Setälän mukaan moiselle on tarvetta.
– Aika harva tulee tarkkailleeksi renkaidensa kuntoa. Minäkin olen työssäni nähnyt aika hengenvaarallisia tapauksia, hän hymähtää.
Ylöjärven Rengas-Set Oy:tä viisi vuotta vetänyt Setälä kertoo useimpien puutarhakaupunkilaisten tsekkaavan renkaidensa urasyvyyden tasan kahdesti vuodessa: kerran keväällä ja kerran syksyllä. Eli toisin sanoen silloin, kun talvikumit vaihdetaan kesäpyöriin ja päinvastoin.
Ilmiölle on yrittäjän mukaan kaksi syytä.
– Jotkut ajavat vanhat renkaansa loppuun säästösyistä. Toiset taas eivät tiedä, että renkaiden perään pitäisi joskus vähän katsella, Setälä sanoo.
– Kyllä tänne meidänkin pajallemme on tullut monta kertaa asiakkaita, jotka kysyvät, että ovatko heidän renkaansa vielä lailliset. Hurjimmissa tapauksissa kumit ovat olleet niin lopussa, että rautalangat ovat pilkottaneet renkaiden reunoilta, hän jatkaa.
Työhönsä rennon ammattimaisesti suhtautuva Setälä ei kuitenkaan halua tuomita ketään. Hän tietää, että rengasasiat ovat suurelle osalle kansasta hyvin vieraita, vaikka toisin voisi luulla.
– En minäkään ajatellut autoni renkaita tai niiden kuntoa ennen kuin aloin tähän hommaan. Siinä mielessä tällaiset tehovalvonnat ovat ihan tarpeellisia juttuja, hän tuumii.
Kesä oli raju renkaille
Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat järjestäneet valtakunnallista Rengasratsia-tapahtumaa jo usean vuosikymmenen ajan. Olennaisena osana syksyistä tempausta on poliisin suorittama renkaiden urasyvyyksien tehovalvonta.
Viime vuonna tapahtuma piti taukoa, mutta täksi syksyksi se päätettiin palauttaa teiden varsille. Syynä tähän oli päättynyt kesä, jonka kerrotaan olleen autonrenkaille jopa harvinaisen rankka.
– Talvi oli leuto ja pitkä, minkä vuoksi tiet olivat alkukesästä tavallista karkeammat. Sen jälkeen tulivat helteet, jotka kuumensivat renkaita ja lisäsivät niiden kulumista, Miikka Setälä tietää.
Autonrengasliiton kampanjapäällikön Risto Keskiruokasen mukaan moni autoilija on tietämättään ajanut renkaansa nyt erittäin huonoon kuntoon. Syyssateiden aikaan asia voi näkyä kasvaneina lukuina kolaritilastoissa. Vesiliirto yllättää vuosittain monta autoilijaa.
Kun Poliisi ratsasi suomalaisten henkilö- ja pakettiautojen renkaita edellisen kerran, peräti joka viidennessä tarkistetussa ajoneuvossa oli alla huonokuntoiset kumit. Keskiruokasta tilanne huolestuttaa.
– Kaikki merkit viittaavat siihen, että kesärenkaiden syyskunto on romahtamassa. Surkea tilanne tulee valitettavan monelle puskan takaa, Keskiruokanen harmittelee.
Asiantuntijat suosittelevat kesärenkaiden urasyvyydeksi vähintään neljää millimetriä. Tätä matalemmilla urilla ajaminen on Keskiruokasen mukaan turvallisuusriski. Sakot kuitenkin napsahtavat vasta alle 1,6 millimetrin syvyisistä urista.
– Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi, kampanjapäällikkö huomauttaa.
Ratsia ei näy rengasliikkeissä
Viime viikolla poliisi tiedotti, että se pyrkii aloittamaan tämänvuotisen Rengasratsian hurjalla tahdilla. Avauspäivänä tarkoituksena oli ratsata peräti 12 000 autoa ympäri Suomen.
Rengasliikkeissä tällainen tehovalvonta ei Miikka Seppälän mukaan aiheuta yleensä minkäänlaista asiakaspiikkiä.
– Kyllähän meiltä joskus ratsiasta kysytään, mutta harva asiakas ainakaan kertoo vaihtavansa renkaita sen takia, yrittäjä toteaa.
– Tämä ala on oikeastaan sellainen, että vuosittain on kaksi hurjaa sesonkia, mutta muuten töitä riittää tasaisesti, hän tiivistää.
Tällä hetkellä rengasliikkeissä on alettu valmistautua ensi talveen. Ylöjärven Rengas-Setissä on jo tehty muutamia nasta- ja kitkarenkaiden vannetöitä.
Seppälä toivoo, että syksy on tänä vuonna mahdollisimman lyhyt.
– Lumet saisivat minun puolestani sataa maahan mahdollisimman pian. Silloin ensimmäiset asiakkaat tulisivat vaihdattamaan talvirenkaat alle jo hyvissä ajoin, eikä mitään lyhyen aikavälin ryntäystä tarvitsisi kokea, hän perustelee.
Kommentointi on suljettu.