Lukijamme vastasivat, millaisia vaaranpaikkoja Ylöjärvellä on liikenteessä: ”Urheilutalon alikululla sattui paha nokkakolari”, ”Pyöräilijät eivät kunnioita väistämissääntöjä suojateillä”

Kysyimme ylojarvenuutiset.fi:ssä, millaisia vaaratilanteita pyöräilijän ja auton välillä on sattunut Ylöjärven teillä ja mitkä ovat Ylöjärvellä vaaranpaikkoja. Kysyimme myös, miten liikenneturvallisuutta pyöräilijöiden ja autolla ajavien välillä voitaisiin parantaa.
Osa vastaajista kritisoi sitä, että kilpapyöräilijät eivät käytä kevyen liikenteen väyliä. (arkistokuva: Virpi Ukonmäki)

Liikenneturvan teettämässä kyselyssä suurin osa vastanneista autoa ajavista kertoi ohittavansa pyöräilijän riittävällä sivusuuntaisella turvavälillä. Näkemykset turvavälin riittävyydestä voivat tosin olla erilaisia riippuen siitä, katsooko tilannetta auton ratista vai pyörän satulasta. Kysyimme, millaiset välit autoilijoilla ja pyöräilijöillä on Ylöjärvellä.

Moitteita pyöräilijöille

Vastauksissa kritisoitiin mm. sitä, etteivät pyöräilijät käytä heille tarkoitettuja kevyen liikenteen väyliä.

– Vaaratilanteita syntyy, kun pyöräilijä ei käytä pyöräilijöille tarkoitettua kevyenliikenteen väylää vaikka sellainen olisi käytettävissä. Erityisesti tämä havainto koskee taajama-aluetta ja osallisena on useimmiten auton lisäksi kilpapyöräilyharrastaja. Ns. tavalliset pyöräilijät osaavat käyttää kevytväyliä, joitakin alakouluikäisiä kölvejä lukuun ottamatta.

Eräs kommentoija moitti, että osa pyöräilijöistä ei noudata väistämissääntöjä.

– Pyöräilijät eivät kunnioita väistämissääntöjä suojateillä. Pyörän selästä ei nousta,vaan ajetaan sumeilematta autojen eteen. Esimerkkeinä vain nämä kaksi suojatietä: Asemantien ja Myllyntanhuan läheinen suojatie(rautatiesillalta tullessa)ja Asemantien ja Siukolantien suojatie.Mm. näihin paikkoihin tulee asentaa pyöräilijöille kolmiot.

”Autoja tulee eteen”

Vastauksissa moitittiin myös autojen liikennekäyttäytymistä.

– Autot tulevat kolmioitten takaa odottelemaan pyörätielle autotielle pääsyä, tukkivat samalla koko pyörätien. Heidän mielestä meidän pyöräilijötten pitää odotta tai kiertää ojan nurmikon kautta. Mikkolantiellä tätä tapahtuu usein. Olen saanut tappouhkauksiakin kun olen moittinut heitä.

– Väistämisvelvollisia autoja tulee joka päivä risteyksistä eteen. Ylöjärveltä puuttuu turvalliset ja sujuvat pyörätiet.

– Autoilijat pysähtyvät yllättäen suojatien eteen pyöräilijän lähestyessä ajamalla suojatietä, vaikka näin ei pitäisi tai toisinpäin, pyöräilijät ajavat röyhkeästi suojatielle piittaamatta muusta liikenteestä.

Mitkä ovat vaaranpaikkoja?

Kommentoijien mukaan esimerkiksi Kuruntie on erityisen vaarallinen paikka pyöräillä. Myös taajamasta löytyy vaaranpaikkoja.

– Vaarapaikat ovat Ylöjärvi-Kuru välillä (tie 65). Tällä tiellä on kaikista suurin riski että jotain vakavaa sattuu. Autoilijoilla usein 80 km/h alueella 90-100 km/ja vauhti, ei turvavälejä toisiin autoilijoihin. Varsinkin Kyrönlahdelta Kuruun riskit onnettomuuksille kasvavat, kun tie muuttuu mutkaisemmaksi / mäkisemmäksi, mutta vauhtia ei alenneta 80 km/h. Kesäaikaan tällä matkalla on raskasliikenneruuhkan lisäksi paljon kevyttä liikennettä.

– Ainakin Viljakkalantiellä pyöräillään paljon, joskus useamman kymmenen hengen porukoissakin minkä ohittaminen on vaikeaa vilkkaan liikenteen takia. Kun autoilijat väistävät pyöräilijöitä ei suurinta osaa tunnu kiinnostavan yhtään se että vastaantulija joutuu ajamaan pientareen hiekalle asti välttääkseen nokkakolarin. Kevyenliikenteenväylä helpottaisi asiaa sikäli kuin pyöräilijät myös ajaisivat siellä.

– Näkyvyys risteysalueilla esim. Soppeentien poikkitiet. Pyöräilijät ajavat reipasta vauhtia alamäkistä tietä. Kun vielä sähköpotkulautailijat lisääntyvät, niin siinä sitä onkin vaaranpaikkaa kerrakseen. Ei istuteta kaupungin toimesta pensaita peittämään näkyvyyttä.

– Urheilutalon alikulkujen kohdalle on tehtävä kaistamaalaukset ja nuolitukset. Paha nokkakolari tapahtui muutama päivä sitten. Ei syntynyt onneksi isoja vammoja. Näkyvyys on molempiin suuntiin huono.

– Ainakin Viljakkalantiellä pyöräillään paljon, joskus useamman kymmenen hengen porukoissakin minkä ohittaminen on vaikeaa vilkkaan liikenteen takia. Kun autoilijat väistävät pyöräilijöitä ei suurinta osaa tunnu kiinnostavan yhtään se että vastaantulija joutuu ajamaan pientareen hiekalle asti välttääkseen nokkakolarin.
Kevyenliikenteenväylä helpottaisi asiaa sikäli kuin pyöräilijät myös ajaisivat siellä.