MM-huuma ottaa loppukirin

Meneillään olevat jalkapallon MM-kisat ovat saaneet yhden jos toisenkin liimautumaan viime viikkoina television ääreen. Joillekuille oma töllötin ei kuitenkaan riitä, vaan urheilukokemusta halutaan hakea läheisistä ravintoloista.
Ravintolayrittäjä Tuija Närän mukaan kansainvälinen futishuuma on näkynyt ja kuulunut myös Ylöjärvellä.
Bar Rezzaaron Tuija Närä esittelee MM-kisaveikkausta, jonka eräs hänen asiakkaansa on tehnyt. – Hämmentävän hyvin on osunut kohdalleen! Rahaa ei ikävä kyllä tällä henkilöllä taida olla pelissä, hän naurahtaa.
Bar Rezzaaron Tuija Närä esittelee MM-kisaveikkausta, jonka eräs hänen asiakkaansa on tehnyt. – Hämmentävän hyvin on osunut kohdalleen! Rahaa ei ikävä kyllä tällä henkilöllä taida olla pelissä, hän naurahtaa.

– Etenkin alkuillan otteluilla on ollut todella paljon katsojia. Yksi huippuhetki oli alkusarjan Espanja–Chile, jota seurasi melkein täysi tupa ihmisiä, soppeenmäkeläistä Bar Rezzaaroa pyörittävä Närä kertaa.
Bar Rezzaaro on Ylöjärven ainoa ravintola, joka markkinoi itseään suorien urheilulähetysten säännöllisellä esittämisellä. Liveurheilua – etenkin jalkapallon MM-kisoja – voi kuitenkin seurata useassa eri kuppilassa ympäri kaupungin.
– Niin, nämä kisathan tulevat ilmaiskanavilta. Kynnys esittämiseen on siksi matala, Närä miettii.
Parhaimmillaan Yle TV2:n MM-kisalähetykset ovat keränneet vastaanottimien ääreen yli miljoona katsojaa. Toisin sanoen miltei joka viides suomalainen on kaikkein kiivaimpina pelihetkinä tiiraillut tarkkaan tv-ruutua.
Erityisen suosittuja ovat olleet pudotuspelit, joita on potkittu jo puolisentoista viikkoa.
– Nämä ovat olleet tosi hyvät kisat. Maaleja on nähty paljon, ja yllätyksiäkin on tapahtunut sopivasti, Närä hymyilee.

Kilpailijoina kotikatsomot

Rezzaaron yrittäjänä jo kymmenkunta vuotta viihtyneen Närän mukaan ylöjärveläisravintolat eivät käy kovaa kilpailua futishulluista asiakkaista. Alan yhteisenä haasteena on pikemminkin saada ihmiset ylipäätään kokoontumaan julkiseen tilaan urheilun takia.
– Nykypäivänä viihde-elektroniikka on niin kehittynyttä, että moni katsoo tällaisia suurtapahtumia kotonaan. Ravintolat voivat kuitenkin tarjota kävijöilleen sellaista tunnelmaa, jota ei koe missään muualla, Närä huomauttaa.
Esimerkkinä urheilun yhdistävästä voimasta ravintoloitsija mainitsee vuoden 2011 jääkiekon MM-kisat. Kun Suomi pelasi finaalia Ruotsia vastaan, fiilis Mikkolantien pienessä ravintolassa oli enemmän kuin huikea.
– Meillä oli silloin telkkarit sekä sisällä että ulkona terassilla. Paikka oli aivan tupaten täynnä, yhtään lisäasiakasta emme olisi voineet enää ottaa.
– Kun Suomi sitten voitti, juhlinnan ääni oli niin kova, että joku lähiasukas soitti poliisille. No, poliisiauto ajoi sitten ohi ja katsoi, onko täällä kaikki kunnossa. Poliisit tunnistivat heti, mistä on kyse ja näyttivät meille peukkua, Närä naurahtaa.

Maksukanavien hinta huolena

Viime viikonloppuna uutisoitiin, että maankuulu tamperelainen urheiluravintola Pub Höyry laittaa piakkoin lapun luukulle. Urheiluhulluja maallikoita hämmästyttänyt tieto ei herättänyt ravintola-alalla suurta ihmetystä.
Monen ravintoloitsijan mielestä maksukanavapakettien hinnat ovat nousseet jo liian korkeiksi. Liveurheilun esitysoikeuksien hankkiminen julkisiin tiloihin on huomattavasti kalliimpaa kuin tavalliseen yksityisasuntoon.
– Me esimerkiksi emme ole hankkineet Viasatin kanavapakettia, koska emme ole nähneet sitä kulujen arvoiseksi, Ravintola Palowoudin yrittäjä Samuli Kailamaa kertoo.
Kailamaan mielestä jako perinteisten ravintoloiden ja urheiluravintoloiden välillä käy koko ajan jyrkemmäksi. Syynä tähän kehitykseen ovat nimenomaan maksukanavapaketit.
– Yhä enemmän huippu-urheilua siirtyy maksukorttien taakse, mikä johtaa siihen, että yhä useammat ihmiset eivät näe lempiurheiluaan kotioloissa. Ravintoloille paketit ovat puolestaan aika hintavia, joten kaikki eivät niitä hanki, ravintoloitsija avaa.
Ainakin Palowoudissa jaksetaan uskoa urheilun vetovoimaan. Ravintolassa pystyy seuraamaan liki kaikkia maksullisia tv-urheilulähetyksiä – yhtä kanavapakettia lukuun ottamatta.
– Kyllä satsaus on kannattanut. Meille tulee asiakkaita ihan puhtaasti urheilunkin takia, Kailamaa sanoo.

+++++
Jalkapallon MM-välierä Hollanti–Argentiina tänään Yle TV2:lla klo 23 alkaen.