Mikä on optimaalinen ryhmäkoko kouluissa? Meillä on selkeästi keskimäärin pienemmät ryhmäkoot kuin maksimaalinen raja antaisi mahdollisuutta

Viime viikkoina on kirjoiteltu siitä, pitäisikö Ylöjärvellä laskea koululuokkien maksimaalista ryhmäkokoa. Kannatan pieniä opetusryhmiä, mutta mikä on pieni ja mikä suuri? Onko Ylöjärvellä tarvetta laskea perusopetuksen maksimaalista opetusrymäkokoa?

Jätän tässä kirjoituksessa tarkoituksella huomioimatta erityistilanteet, kuten tehostetun tuen oppilaiden vaikutukset ryhmäkokoihin tai  lakisääteiset määräykset mm. käsityön opetuksen ryhmäkoosta tai jakotuntien määrän vakutuksen opetusryhmiin. Nämä ovat oma osa-alueensa tässä kokonaisuudessa.

Sivistysjohtaja Matti Hursti esitteli viime viikon lehdessä lukuina Ylöjärven ryhmäkokojen keskiarvoja viimeisimmiltä vuosilta. Keskiarvoina tilasto näyttää kauniilta – meillä on selkeästi keskimäärin pienemmät ryhmäkoot, kuin maksimaalinen raja antaisi mahdollisuutta.

Totuus on myös se, että joka koululla on varmasti yksittäisiä luokkia, jotka ovat kooltaan lähellä maksimaalista kokoa eli ryhmäkokojen osalta on suurta vaihtelua. Taulukossa olisikin hyvä esittää vaihteluväli, jotta se olisi mm. lautakunnan jäsenille informatiivisempi.

Olen pohtinut, mikä vaikutus opetusryhmän koolla on oppimistuloksiin tai opiskeluympäristöön? Onko ryhmäkoko oikea mittari opetuksen laadun osalta? Miten opetushenkilöstö kokee asian? Olisiko opettajille enemmän apua siitä, että panostaisimme lisäresurssia esimerkiksi opettajien, ohjaajien ja erityisopettajien yhteistyön kehittämiseen? Vai mikä toimi toisi helpotusta opetustyöhön ja varmistaisi esimerkiksi lukemaan oppimisen?

Sivistyslautakunnan on tarkoitus kevään aikana arvioida ryhmäkokoja Ylöjärvellä sekä miettiä tulevaa talousarviota varten, suosittaisiko se maksimaalisen ryhmäkoon pienentämistä. Tähän kokoukseen tulemme todennäköisesti saamaan myös arvion siitä, mitä esim. ryhmäkoon pienentäminen 2 oppilaan verran maksaisi vuodessa ylöjärveläisille?

Siksi toivoisin, että opettajat kommentoisivat tässä kohtaa aktiivisesti, mihin toivoisivat mahdollisen resurssilisäyksen kohdistuvan ensisijaisesti? Parantaako pieni ryhmäkoko automaattisesti oppimistulosta vai olisiko joku toinen keino vaikuttavampi? Millaisia terveisiä haluaisitte välittää sivistyslautakunnalle?

Leena Risku, Keskusta

sivistyslautakunnan jäsen,

varavaltuutettu,

kuntavaaliehdokas

Lue myös: Mielipidekirjoitus: Ensimmäiset luokat asiallisen kokoisiksi myös Metsäkylässä ja Kauraslammella