Kaikkien aikojen ensimmäisen Ylöjärven Yrittäjien Vuoden pienyrittäjä -palkinnon saaneet Airi ja Voitto Ahopelto ovat mainos- ja mediatuotannon moniosaajia. Yrittäjäperheen tytär Marika Sillanpää on seurannut vanhempiensa viitoittamalla tiellä samalle alalle.
Airi ja Voitto Ahopelto ovat jakaneet jo liki viiden vuosikymmenen ajan koti- ja työelämän. Tytär Marika Sillanpää on nykyään perhetiimin kolmas jäsen.
Tehokolmikolle ahertaminen mainos- ja mediamaailmassa on elämäntapa.
– Työskentelemme joka päivä hyvin antoisien ja kiinnostavien asioiden parissa. Ne herättävät tavallisesti meissä terveen uteliaisuuden. Paneudumme toden teolla töihimme. Syventyminen johtaa siihen, että haluamme aina tehdä jotakin uniikkia, Ahopellot ja Sillanpää innostuvat.
– Huomaamme, että ideamyllymme rönsyilee valtoimenaan. Joskus löydämme itsemme sivuraiteiltakin. Meillä on kova palo tehdä parhaamme, he lisäävät.
Ahopellot ja Sillanpää pitävätkin kädenjälkeä tärkeänä työntekonsa kannustimena.
– Meillä jokaisella on syntymälahjana luovuus.
”Emme ehdi eläkkeelle”
Pixelossa lentää hurtti huumori, kun äiti, isä ja tytär keskustelevat värikkäästi.
Ahopelto Group Oy:n dynaamo, sydän sijaitsee Kauppakeskus Elossa.
Airi ja Voitto Ahopelto sanovat, että yrityksen siirtäminen ostosparatiisiin oli oikea ratkaisu. Yrityksen lukuisat palvelut ovat suuren yleisön silmissä. Asiakasvirta löytää modernin valokuvatuotannon rajattomat mahdollisuudet. Kävijä saa otoksensa perinteiseksi paperikopioksi tai kaunistamaan paitaa tai mukia. Valokuvista pystyy tekemään erilaisia kirjoja.
Ahopellot ovat investoineet järeisiin kuvankäsittelyohjelmiin sekä erilaisiin tulostimiin.
– Kuvan käyttömahdollisuudet ovat liki rajattomat. Esimerkiksi tulosteen pystyy tekemään tarralle, banderollille, levylle, kankaalle, muoville, metallille tai paperille. Niiden koot vaihtelevat isosti. Nykymenetelmin pystymme päällystämään vaikka kokonaisen talon.
– Muun muassa kaupan toimijat kaunistavat ja sisustavat myymälöitään tyylikkäillä suurtuloksilla. Ne ovat suuressa huudossa myös massatapahtumien järjestäjien keskuudessa.
– Autoteippaukset lisäävät suosiotaan. Yrityksissä on huomattu, että autot ovat tehokkaita mainoksia liikkuvuutensa ansiosta.
Erikoisteippaukset ovat suorastaan kruunun jalokiviä, joita hioessaan Ahopellot ovat totaalisesti omissa maailmoissaan.
He muistuttavat, että nykyään yrityksien ikkunat ja toimitilat valjastetaan tehokkaasti palveluiden ja tuotteiden markkinointiin. Informaatiota tarjotaan kaikissa mahdollisissa paikoissa, joissa ihmisen katse niihin osuu.
– Ulkomainonta on harpponut suorastaan jättimäisillä askeleilla eteenpäin. Valomainokset ja led- ja tv-näytöt kehittyvät koko ajan.
Ahopeltojen ja Sillanpään työviikot ovat kiihkeän toiminnan aikaa.
– Emme ehdi jäädä eläkkeelle, Airi ja Voitto hymyilevät.
Ahopelto Group Oy:n palvelu- ja tuote paletti on niin runsas, ettei sitä pysty tyhjentävästi kuvaamaan.
Asuntomessut työllistävät
Ylöjärveläinen Ahopelto Group Oy on ollut neljännesvuosisadan valtakunnallisten Suomen Asuntomessujen yhteistyökumppanina. Yhteistyö sai toden teolla tuulta purjeisiin vuoden 1996 Asuntomessuilla, jotka pidettiin menestyksellisesti Ylöjärvellä.
– Kun yhdet messut on saatu taputeltua valmiiksi, alkaa uuden tapahtuman työstäminen. Vuosi hurahtaa nopeasti, he toteavat.
– Asuntomessujen toteuttamisessa on suuri määrä työtä, joka ei näy suoraan yleisölle. Nerojen ideoiden ansiosta koronakesänkin tapahtuma vietiin kunniakkaasti maaliin. Muiden muassa viranomaiset antoivat kiittävää palautetta vastuullisesta opastamisesta ja suuren kävijämäärän oikea-oppisesta liikuttelusta messualueella. Poikkeusoloista huolimatta perinteikäs kesätapahtuma houkutti Tuusulaan yli 70 000 kävijää.
Ahopellot toteavat, että asuntomessujen ansiosta he ovat oppineet tuntemaan monipuolisesti Koti-Suomea.
– Olemme olleet peräti 37 kertaa valmistamassa asunto- ja loma-asuntomessuja. Määrä on komea.
Kokemus puhuu
Niin Voitto kuin Airi Ahopellon työhistoria on merkittävä siivu suomalaista mainonnan historiaa.
Voitto Ahopellon jo 46-vuotinen ura urkeni vuonna 1974, jolloin hän aloitti somistajana Tampereen Sokoksessa. Ahopellosta tuli vuonna 1979 Sokos-Market Kalevan mainosten hoitaja.
Kustannusliike Ristin Voiton mainospäällikkyys vei Voiton perheineen Helsinkiin. Pääkaupunkivuosinaan Ahopelto tutustui muiden muassa laulajiin ja julistajiin Eija Merilään sekä Viktor Klimenkoon. He tekivät Ahopeltoon lähtemättömän vaikutuksen.
Ahopellon työura toi miehen takaisin Tampereelle vuonna 1983, jolloin hänet pestattiin AD:ksi A-mainokseen.
Ylö-Mainos, Ylöjärven Mainospalvelu Ky ja Oy Karhumäki Trading CO edelsivät Ahopelto Group Oy:n syntyä, joka tapahtui milleniumina eli vuonna 2000.
– Vuosikymmenien ajan yritysten vuosikertomukset olivat suuria töitä. Niistä aika on ajanut ohitse. Töiden raju muuttuminen kertoo paljon ajastamme. Verkko ja digi-todellisuus ovat syrjäyttäneet esimerkiksi perinteiset painotyöt. Offsetilla tehdään materiaalia enää tuiki harvoin.