Resiinarallista luotijunaan

Pirkanmaan Maakuntahallitus sai 17. syyskuuta pitämässään kokouksessa infopaketin pääradan kehittämiseksi välillä Helsinki–Tampere, jotta matka-aika olisi 1 tunti. Tämä edellyttää junan nopeudeksi 250 kilometriä tunnissa. Tämä taas edellyttää muun muassa lisäraiteita.
Hanke pitää saada nopealla aikataululla suunnitteluun ja sitä kautta toteutukseen. Työllisyyden ja talouskasvun edellytyksenä on, että tämä Suomen kasvukäytävän ratahanke toteutetaan mahdollisimman nopealla aikataululla. Vasemmistoliiton tuoreessa tulevaisuusohjelmassa pidetään raideliikenteen kehittämistä tärkeänä asiana.
Pääradan investoinnit ovat mittavia ja vaativat ensi vaiheessa tarkkaa suunnittelua. Suunnittelu pitää saada liikkeelle välittömästi. Investoinnit ovat tärkeitä koko Suomelle.
Hankkeet koskettavat myös ylöjärveläisiä. Suunnittelussa pitäisi lähteä siitä, että henkilöjunaliikenne olisi mahdollista myös Ylöjärven kirkonseudun rautatieasemalta. Toteutuakseen henkilöliikenne Ylöjärvellä vaatii lisäraiteen tai raiteiden rakentamista.
En silti sulje pois myöskään katuratikkaa tulevaisuuden joukkoliikenteen kulkumuotona ylöjärveläisille. Joka tapauksessa on selvää, että seuraavat kymmenen vuotta olemme bussiliikenteen varassa. Bussiliikenteen ongelmana on se, ettei busseja enää nykyiselläänkään tahdo mahtua Tampereen katuverkon pysäkeille. Onneksi katuratikka tulee helpottamaan juuri tätä ongelmaa.

Rauno Kesseli
kaupunginvaltuutettu, Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen (vas.)