Kesämökkiläiset ja palvelubussi – Ylöjärven kesämökkiläisten pitäisi yhteistuumin herätä

Meillä on kesämökki Äijänsaaressa. Sinne pääsi kulkemaan kaupungin järjestämällä palvelubussilla ja sen aikatauluehdoilla, vuoteen 2021 asti kohtuukustannuksilla suhteellisen hyvin. Tämä kulku loppui vuonna 2022 eikä onnistunut myöskään vuonna 2023.

Palvelubussin aikatauluehdoilla kulkeminen tarkoitti – ja tarkoittaa edelleenkin – ainakin meidän kohdallamme sitä, että menomatka mökille voitiin tehdä ennen aikataulun mukaista ensimmäisen vakioasiakaan noutoaikaa tai viimeisen asiakkaan kotiin viemisen jälkeen, jolloin emme vähentäneet muiden asiointiaikaa.

Valitin asiasta Ylöjärven kaupungille 7.8.2023 lähettämälläni kirjeellä. Ylöjärven kaupungin Tekninen lautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 22.11.2023.

Kielteistä perusteltiin muun muassa seuraavasti: ”Asiointiliikenne on tarkoitettu ensisijaisesti Ylöjärven kaupungin asukkaiden asiointiin eri lähipalveluissa, jotka tukevat kotona asumista ja arjessa toimimista. Palveluliikenteen asiakkaita pyritään palvelemaan tasapuolisesti ja tarjoamaan heille mahdollisimman mukava sekä joutuisa asiointikäynti. Jos auto kiertää yksittäisen asiakkaan vuoksi pidemmän päätieltä poikkeavan lenkin, tarkoittaa se muille kyydissä olijoille pidempää matkustusaikaa. Mikäli asiakkaiden reittitoiveet eivät ole yhteensovitettavissa järkevällä tavalla, tulee kuljettajan asettaa aikataulu- ja reittisuunnittelussa etusijalle asiointimatkat lähipalveluihin.”

Edellä mainitun päätöksen perusteluina on mainittu muun muassa seuraava perätön asia: ”Palveluliikenteen liikennöitsijöiltä saadun tiedon mukaan kyseinen tiestö on usein kelirikkoaikaan huonossa kunnossa ja toisinaan sitä on mahdotonta ajaa 14-18-paikkaisella matalalattiabussilla matkustajien turvallisuutta ja aikataulun pitävyyttä vaarantamatta.”

”Tähän lautakunnan päätökseen ei saa hakea muutosta”.

Otavallantie, Äijänsaarentie ja Humppilantie ovat yhden tiehoitokunnan hallinnassa. Tiellä on osakkaita runsaat 250. Tiet ovat olleet jatkuvasti hyvässä hoidossa, eikä niissä ole ollut mainittavampia kelirikkovaurioita pariinkymmeneen vuoteen, siis kauemmin kuin Ylöjärvellä on ollut palvelubusseja.

Mikäli palvelubussien aikataulu vaarantuu kesämökkiläisten johdosta, tulisi kaupungin ja kohteena olevien liikennöitsijöiden asettaa lisää kalustoa tähän liikenteeseen. Toisaalta nämä palvelubussit ovat hoitaneet muitakin kaupungin kuljetuksia, kuten lähikuljetuksia keskustassa sekä koululaisten ja vammaisten kuljetuksia. Nämä kaikki ovat pois palvelubussien varsinaisesta tehtävästä, joka on auttaa haja-asutusalueiden asukkaiden kulkua kaupungin keskustaan ja asioimaan siellä.

Mielestäni Ylöjärven kesämökkiläisten pitäisi yhteistuumin herätä ja alkaa vaatia Ylöjärven poliitikoilta sitä, että palvelubussit kuljettaisivat myöskin kesämökkiläisiä, joista hyvin monet asuvat vakituisesti Ylöjärvellä ja maksavat kesämökistään kiinteistöveroa.

Palvelubussi on lähes ainoa kaupungin tuottama palvelu, jonka Ylöjärvellä vakituisesti asuva kesämökkiläinen voi saada maksamastaan kesämökin kiinteistöverosta. Missä on lautakunnan päätöksessäänkin painottama palvelun tasapuolisuus asukkaitaan kohtaan? Ovatko kesämökkiläiset jollain tavalla alempaa luokkaa kuin mökittömät?

Itse kukin meistä ikääntyy ja saa erilaisia sairauksia, jotka yhdessä aiheuttavat sen että poliisi, lääkärin avustuksella, ottaa ajokortin pois ja näin kulku vaikeutuu rakkaalle kesämökille. No pääseehän sinne taksilla, mutta se maksaa. Esimerkiksi Otavallan kylässä sijaitsevaan Äijänsaareen runsaat 70 euroa suuntaansa, mikä on aivan toinen hinta kuin palvelubussin perimä hinta enimmillään: 2,21 euroa suuntaansa, eläkeläiset 1,32 euroa.

Heikki Saarinen