Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 91–97 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. 25–44-vuotiaista sanomalehtiä lukee digitaalisena peräti 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (75 prosenttia) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 56 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä (80 prosenttia) lukee painettua sanomalehteä ja 15–34-vuotiaista vain vajaa kolmannes (31–32 prosenttia).
Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista ja pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.
– Suomalaiset ovat jälleen todistetusti osoittaneet olevansa kiinnostuneita journalismin periaatteiden mukaan toimitetuista, luotettavista uutis- ja ajankohtaissisällöistä. Tämä on hieno asia meille kaikille sekä yhteiskunnallisesti että paikallisesti, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen kommentoi.
– Digiaika on tuonut mahdollisuuden lukea uusimpia sisältöjä tai aiemmin julkaistuja juttuja helposti lähes paikassa kuin paikassa, juuri itselle sopivina aikoina. Vahvan digitaalisen lukemisen rinnalla on kuitenkin huomionarvoista, että lähes 2,5 miljoonaa suomalaista lukee edelleen painettuakin sanomalehteä. Siksi olisi tärkeää, ettei mikään estäisi ihmisiä saamasta lehtiään niissä muodoissa, joissa he niitä haluavat lukea, Kirjonen toivoo.
Viimeisimmät kommentit