Sanomalehdet ovat nuorten aikuisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media

Sanomalehdillä on vankka ykkösasema luotettavimpana mediana. Kolme neljästä suomalaisesta ja lähes yhdeksän kymmenestä nuoresta aikuisesta pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Suomalaisten mielestä sanomalehdet ovat myös asiantuntevimpia ja laadukkaimpia medioita.

Asia ilmenee IRO Researchin elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.

Nuorista aikuisista (18–24-vuotiaat) 88 prosenttia pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Toiseksi sijoittuvaan televisioon luotettavuuden liittää vain 35 prosenttia nuorista aikuisista. Ero sanomalehtien eduksi on huimat 53 prosenttiyksikköä. Sanomalehtien johtoasema on yhtä vahva kuin vuotta aiemmin.

Koko aikuisväestöstä kolme neljästä (75 %) luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (62 %) ja radiokanaviin tai niiden verkkopalveluihin (46 %).

Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–7 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehdet johtavat myös asiantuntevuudessa ja laadukkuudessa

Tutkimuksessa kysyttiin ensimmäistä kertaa, mitkä mediat ovat asiantuntevia ja laadukkaita. Myös näissä ominaisuuksissa painetut tai digitaaliset sanomalehdet ottivat ykkössijan. Suomalaisista 69 prosenttia pitää sanomalehtiä asiantuntevina, ja yhtä moni arvioi painetut tai digitaaliset sanomalehdet myös laadukkaiksi. Toiseksi tulivat tv-kanavat ja niiden verkkopalvelut (63 % ja 64 %) ja kolmanneksi radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (44 % ja 44 %).

Nuorista aikuisista neljä viidestä (78 %) pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä laadukkaina ja kaksi kolmesta (64 %) asiantuntevina. Näissä ominaisuuksissa ero toiseksi tulleeseen televisioon oli huomattava.

Sanomalehtien vahva asema luotettavuudessa ja asiantuntevuudessa on erityisen merkityksellistä, koska juuri nämä ominaisuudet ovat suomalaisten mielestä uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimmät ominaisuudet. Luotettavuutta pitää tärkeimpänä yhdeksän kymmenestä (89 %) ja asiantuntevuutta neljä viidestä (80 %) suomalaisesta.

Vain 3–7 prosenttia suomalaisista liittää asiantuntevuuden ja laadukkuuden Googleen, verkon uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin.

– Entistä taidokkaampien keinojen käyttö harhaanjohtavan ja valheellisen tiedon levittämiseen kasvattaa mahdollisuutta kenen tahansa erehdyttämiseen siitä, mikä on totta. Journalismin periaatteisiin ja tosiasioiden varmistamiseen sitoutuneella uutismedialla on luottamukseen vahva perusta, ja luotettavuuden suomalaiset ovat myös hienosti tunnistaneet. Sanomalehtien sijoittuminen ykköseksi myös asiantuntevuudessa ja laadukkuudessa vahvisti tulosta, ovathan nämä osatekijöitä, joilla pitkäaikainen luottamus syntyy, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?