Oberammergau ja melkein 400 vuotta kärsimysnäytelmää – 1630-luvulla koko Saksan maalla kuului itku ja vaikerrus, kun mustasurma saapui

Syksyllä 1633 eteläbaijerilaisessa Oberammergaun kylässä annettiin historiallinen lupaus ruton selättämiseksi: Luvattiin esittää siitä lähtien kymmenen vuoden välein kirkollinen näytelmä Jeesuksen kärsimyksistä ja kuolemasta. Nyt kylässä harjoitellaan vuoden 2022 esitystä varten.
Ettalin luostarin puistossa tämä patsas muistuttaa 30-vuotisen sodan kauheuksista: Kesäkuun 2. päivänä 1632 ruotsalainen sotilas tappoi Pater Joseph Hessin ja lisäksi luostarin urkurin Johann Zieglmayrin.

Pieni Oberammergaun kylä Etelä-Baijerissa, aivan Itävallan rajalla, on erikoinen paikka. Paitsi että kylä on täynnä kauniisti maalattuja taloja, kadulla tulee kymmenen vuoden välein pitkäpartaisia miehiä vastaan.

Idyllisen alppikylän reilusta viidestätuhannesta asukkaasta noin puolet osallistuu nimittäin joka kymmenes vuosi esitettävään kärsimysnäytelmään. Loputkin kylän asukkaista on jollakin tavalla mukana tässä tapahtumassa, koska ympäri maailmaa ja tietenkin koko Saksasta tulee puoli miljoonaa kävijää seuraamaan Kristuksen kärsimysnäytelmää. Kaikkien majoittaminen onnistuu, kun naapurikylät tulevat apuun.

Valtava teatteri täyttyy viitenä päivänä viikossa toukokuusta lokakuuhun. Näyttämölle saattaa tulla kerralla jopa 600 näyttelijää.

Kaikki alkoi kolmikymmenvuotisesta sodasta. Sotajoukkojen mukana levisi karmea rutto, musta surma. Koko Saksanmaalla kuului itku ja vaikerrus, oli kyliä, joissa vain kourallinen väestöstä jäi henkiin. Mitä ryöstävien ja polttavien sotilaitten jälkeen jäi, sen korjasi rutto.

Pieni Oberammergaun kylä sijaitsee Etelä-Baijerissa, aivan Itävallan rajalla

Rutto saapuu

Elettiin vuotta 1632. Rutto raivosi jo läheisissä Garmischissa ja Eschenlohessa. Oberammergaussa pelättiin tartuntaa, siis suljettiin kaikki kylään johtavat tiet, asetettiin vartiot ja rukoiltiin. Muuta keinoa ei siihen aikaan tiedetty.

Nuori renkipoika Caspar Schisler oli Oberammergaun naapurikylässä Eschenlohessa töissä.  Hänellä oli valtava kaipuu kotiin vaimonsa ja pienen lapsensa luo. Ymmärtämyyttään hän luikerteli salaa alppipolkuja pitkin tiesulkujen ja vartijoiden ohi. Caspar oli jo saanut tartunnan ja kuoli pari päivää kotiintulonsa jälkeen ja ehti tietysti saastuttaa ympäristönsä.

Rutto tappoi seuraavan vuoden aikana arviolta 350 pienen kylän asukasta.

Edellisvuoden tuhkakeskiviikosta eteenpäin miehet eivät saa ajaa partaansa eikä leikkauttaa tukkaansa. Ainoa poikkeus ovat roomalaisten rooleissa olevat miehet.

Pyhä lupaus

Syksyllä 1633 olivat hyvät neuvot kalliit. Ruton raivoa ei voitu hillitä inhimillisin konstein. Kylän päättäjät (Gemeindesleute Sechs und Zwölf) kokoontuivat pohtimaan muita keinoja. Pitkän ja hartaan istunnon tuloksena päätettiin antaa Jumalalle juhlallinen lupaus. Luvattiin esittää siitä lähtien kymmenen vuoden välein kirkollinen näytelmä Jeesuksen kärsimyksistä ja kuolemasta, jos Oberammergau vapautuisi ruton kirouksesta. Tapahtui ihme. Ruton leviäminen pysähtyi kylässä. Kukaan ei enää kuollut, vaikka taudin tummin läikin merkitsemiä ihmisiä oli kylässä paljon.

Seuraavana vuonna sota riehui vielä koko maassa, samoin rutto, mutta lupauksensa mukaisesti Oberammergaun kylän väki esitti ensimmäisen kerran kärsimysnäytelmän. Ja sitä on esitetty siitä lähtien muutamin poikkeiksin.

Ohjaajat Abdullah Karaca ja Christian Stückl

Esimerkiksi sotavuonna 1940 se jäi tietenkin väliin. Vuonna 1680 esitys siirrettiin tasaisille kymmenluvuille. Vuodesta 2000 näytelmää on ohjannut ja ohjaa nytkin Oberammergaun oma poika Christian Stückl.  Vuorossa on neljäskymmenestoinen versio näytelmästä. 450 lasta saa vapaata koulusta, opiskelijat ottavat välivuosia osallistuakseen.

Edellisvuoden tuhkakeskiviikosta eteenpäin miehet eivät saa ajaa partaansa eikä leikkauttaa tukkaansa. Ainoa poikkeus ovat roomalaisten rooleissa olevat miehet. Paikallisilla partureilla on siis pari hiljaisempaa vuotta. Lokakuussa, viimeisen esityksen jälkeen ovat parturiliikkeet viikon verran aivan täynnä pitkäkarvaisia asiakkaita.

Avoin teatterinäyttämö tänä päivänä kauniine taustoineen.

Vuosi 2022

Mutta mikään ei ole niinkuin ennen. Maria ei ole neitsyt ja Judas Iskariot on muslimi. Ja päätehtäviin voidaan jo valita yli 35-vuotiaita naisia. Mikään näistä ei tullut alunperin kyseeseen. Mutta se sääntö pätee edelleen, että jokaisen osallistujan pitää olla Oberammergaussa syntynyt tai vähintään 20 vuotta siellä asunut.

Kylässä harjoitellaan jo ahkerasti kesän 2022 esityksiä varten. Tärkeimmissä osissa on tuplamiehitys siltä varalta että toinen sairastuu. Jeesuksen osa on fyysisesti erittäin raskas. Puinen risti painaa 70 kiloa. Kuusi tuntia kestävässä näytelmässä hän roikkuu 20 minuuttia melkein pelkästään käsien varassa ristillä. Hieman apua hän saa vaateiden alla olevasta vöstä, joka salaa kiinnitetään ristiin.

Näyttämö on taivasalla. Esityksen aikana saattaa sataa vettä tai räntää. Kylä on kahdeksan ja puolen sadan metrin korkeudessa. Esimerkiksi vuonna 2000 sattui niin, että kun Jeesus ristiinnaulittiin, taustalla salamoi. Yleisön joukossa pyörtyilee joka vuosi eri syistä muutama.

Yleisömäärät ovat kasvaneet 1700-luvun 10 000:sta tämän vuosisadan yli puoleen miljoonaan.

Kärsimysnäytelmä ei ole suinkaan Oberammergaun ainoa vetonaula. Kylää ympäröi kaunis alppimaisema, muun muassa1700 metriä korkea Laber-vuori ja vähän matalampi Kofel. Muutaman kilometrin päässä kylästä on satukuningas Ludwig II:n upea barokkilinna Linderhof ja yhtä lähellä benediktiinimunkkien kaunis

Ettalin luostari. Kylässä harjoitetaan melkein perheessä kuin perheessä puunleikkausta ja näitä suurella taidolla veistettyjä figuureja myydään kymmenissä alan liikkeissä. Talviurheilusta tuttu Garmisch-Partenkirchen on vain 20 kilometrin päässä, eikä kuningas Ludwigin ehkä tunnetuin satulinna Neuschwansteinkaan ole kaukana.

Torbjörn Nikus

Muutaman kilometrin päässä kylästä on satukuningas Ludwig II:n upea barokkilinna Linderhof.