Kaupunki: ”Jälkikäteen arvioiden hiekoitusratkaisu oli väärä”

Kaupunki sai alkuviikosta (vko 51) palautetta kevyen liikenteen väylien ”suolaamisesta” ja sen aiheuttamista haitoista.
auraus, lumen siirto, lumi, lumikasa, hiekoitus, kuva: Iiria Lehtinen

Kuvassa hiekoitettiin Linkin edustaa vuonna 2019. (kuva: arkisto)

Taustalla oli kaupungin teknisen päivystyksen viikonloppuna tekemä, sääennusteeseen perustunut päätös torjua tulevaa liukkautta hiekalla sepelin sijasta. Tähän päädyttiin, jotta säästyttäisiin polkupyörien renkaiden rikkoutumisilta ja koirien jalkavaurioilta, tiedottaa kaupunki.

Sepelillä hiekoitettaessa tätä palautetta tulee runsaasti, sillä polanteen sulamisen myötä sepeli on suoraan paljaalla asfaltilla.

Jälkikäteen arvioiden hiekoitusratkaisu oli väärä. Sää ei muuttunut ennustetusti, vaan kevyen liikenteen väylät menivät todella huonoon kuntoon hiekan seassa olevan suolan vuoksi.

Kaupunki pahoittelee aiheuttamaansa haittaa: ”Päätökset on päivystyksessä tehtävä sääennusteiden mukaan ennakoiden ja tällä kertaa emme onnistuneet siinä.”

Ylöjärven kaupunki käyttää kevyen liikenteen väylien liukkauden torjuntaan pääsääntöisesti sepeliä mutta tapauskohtaisesti harkiten myös hiekkaa.

Hiekoitushiekan seassa on suolaa noin kaksi prosenttia. Tämä sen vuoksi, että hiekka levittyisi tasaisesti myös pakkasella. Ilman suolaa hiekka jäätyy sen sisällä olevan kosteuden vuoksi.

 

 

Yksi kommentti

  1. hilkka illi

    Ilman suolaakin hiekoitus on ennenkin toiminut. Terävä sepeli kuluttaa, rikkoo kumeja ,kenkiä, ja kulkee mukana pohjan urissa sisäänkäyntiin, kauppoihin, yleisiin tiloihin.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?