Vastauksena Leena Riskulle vielä korostamme, että meidän mielestämme ratikan suunnittelusta ei tule jättäytyä pois, kuten Risku aiemmassa mielipidekirjoituksessaan ehdottaa rajaten vaihtoehtoja. Riskun ajattelu on selvästi kehittynyt, sillä viimeisimmässä kirjoituksessa hänen viestinsä on sama kuin meidän: liikennekokonaisuuden eri osasia ei tule sulkea pois. Ylöjärven kehittymisen vuoksi me näemme siis tärkeänä pitää seuturatikan mukana kokonaisuudessa.
Kaavavaraukset ja seuturatikan suunnittelu mahdollistavat valmistautumisen joukkoliikenteen kehittämiseen. Ratikan linjausvaihtoehdoista (eli siitä mihin ratikkareittiä suunnitellaan) tullaan päättämään marraskuussa, mutta itse rakentamispäätös on edessä joskus tulevaisuudessa. Tarvitsemme siis nyt vastuullista kaukonäköisyyttä. Nyt lyömällä jarrut pohjaan asetamme tulevaisuuden päättäjät kohtuuttoman hankalan yhtälön eteen. Runkolinja on toteutettava raideliikenteellä, ja nykytiedon valossa sujuvin vaihtoehto on pikaratikka.
Lähijunaliikennöintiä ei ole suljettu pois, mutta kuten todettu, kapasiteetti nykyisellään ei millään riitä toimivaan arkiliikkumiseen. Lisäraiteen rakentaminen on kalliimpi vaihtoehto ja vie todennäköisesti kymmeniä vuosia enemmän aikaa toteutuakseen. Lähijuna on myös luonteeltaan erilainen joukkoliikenteen osa kuin ratikka, ja se palvelee hieman erilaista liikkumistarvetta.
Ylöjärvi sijaitsee toki pääradan varrella, mutta ohi viilettävä kaukoliikenteen juna ei paranna liikkumisen vaihtoehtojen monipuolisuutta.
Pelkän henkilöautoliikenteen varaan nojautuva yhdyskuntarakenne on kestämätön ympäristön kannalta. Tiivis yhdyskuntarakenne kuntakeskustassa mahdollistaa joukkoliikenteen sekä ihmisiä kävely- tai pyöräilyetäisyyden päässä olevat paikalliset lähipalvelut. Vain tiivis yhdyskuntarakenne mahdollistaa Ylöjärvellekin tarvittavan asukasmäärän lisäyksen. Emme voi laskea asukasmäärän kasvua maaseudun houkuttelevuuden varaan. Emme voi myöskään kattaa liikennesuoritteiden kasvua henkilöautoliikenteellä, sillä on kai sanomattakin selvää, että siitä seurauksena olisi lisää päästöjä, ruuhkia ja pysäköintiongelmia kaupunkitilassa.
Omakotitontteja on edelleen tarjolla, ja monelle juuri se on houkuttelevin vaihtoehto Ylöjärvellä asumiseen. Myös maaseutuasuminen tarjoaa osalle kuntalaisille luonnonläheistä vetovoimaa. On jatkossakin huolehdittava siitä, että erilaiseen asumistarpeeseen, eri elämänvaiheissa on mahdollisuuksia ja myös maaseutua ja haja-asutusalueita kehitetään.
On kuitenkin tunnustettava se tosiasia, että tämä korona-ajan vastatrendikään kaupungistumiselle ei ole niin vahva tai todennäköinen kuin kaupungistuminen ja yhä kasvava ihmisten halu sekä tarve asua lähellä monipuolisia palveluita nopeiden joukkoliikenneyhteyksien varrella.
Jenni Kiiskinen
kaupunginvaltuutettu (vihr.),
Minna Sorsa
kaupunginvaltuutettu, maakuntavaltuutettu (vihr.)