Ylilääkäri vastaa: Mitä kautta infektiopotilaat tulevat terveyskeskukseen? Miten vaivaani hoidetaan, jos se ei ole kiireellinen?

Torstaina 2. huhtikuuta varmistui tieto, että Ylöjärvellä on todettu ensimmäiset koronavirustartunnat.   Tässä jutussa ylilääkäri Teija Lahti kertoo, millaisia järjestelyjä terveyskeskus on tehnyt ja millaisia ohjeita potilaiden tulee terveyskeskuksessa noudattaa vallitsevan epidemian vuoksi.

Infektio-oireiset saapuvat terveyskeskukseen aina ensiavun ovesta (merkattu sinisellä). Ne, joilla ei ole infektio-oireita mutta tarve päästä päivystykseen arvioitavaksi, käyttävät vanhaa pääovea ja ilmottautuvat itäisen piirin toimistossa (merkattu vaaleanpunaisella).

Mitä kautta terveyskeskukseen saapuvat he, joilla ON infektio-oireita?

– Kaikki infektiopotilaat ohjataan kulkemaan aina ensiavun ovesta. Ilmoittautuminen tehdään ensiavun toimistoon, vaikka olisi tulossa esim. laboratorioon tai röntgeniin.

– Mikäli potilaalla on hengitystieinfektio-oireita (kuumetta, yskää, nuhaa tai kurkkukipua) tai hän ripuloi tai oksentaa, tulee hän aina ensiapuun, jossa myös ilmoittautuu (merkattu karttaan sinisellä). Potilaan tulee käyttää ensiavun ovea, muista ovista ei saa kulkea.

 

Mitä kautta kulkevat he, joilla EI OLE infektio-oireita?

Vanhan pääoven kautta kuljetaan laboratorioon, röntgeniin, itäisenpiirin toimistoon, diabetestarvikkeiden hakuun (pääaulan Smartboxit)

Uudesta pääovesta kuljetaan suun terveydenhuoltoon ja työterveyshuoltoon.

Omat sisäänkäynnit ovat: Lännen toimistolla, fysioterapialla, mielenterveystoimistolla, perhekeskuksella.

– Pandemia-aikana kaiken kulkemisen terveyskeskuksessa tulee tapahtua lähimmän ulko-oven kautta, terveyskeskuksen läpi ei saa kulkea.

 

Entä, jos minulla EI OLE infektio-oireita, mutta minun pitää päästä päivystykseen?

– Mikäli potilaalle ei ole infektio-oireita ja tarkempi arvio on tarpeen päivystyksellisesti, tulee hänen ilmoittautua idän toimistossa (kartan vaaleanpunainen alue).  Kulku vanhan pääoven kautta.

 

Milloin otan terveyskeskukseen yhteyttä puhelimitse?

– Ensisijaisesti kaikkien potilaiden suositellaan ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse tai Klinikpron kautta (pois lukien välitöntä tai kiireellistä hoitoa vaativat). Yhteydenoton perusteella arvioidaan, onko tarkempi arvio tarpeen hoitajan tai lääkärin vastaanotolla.

 

Miten kiireetöntä hoitoa vaativia potilaita hoidetaan? Millaisia etäyhteysvälineitä käytetään?

– Ensisijaisesti terveyskeskuksessa hoidetaan nyt vain kiirellistä hoitoa edellyttävät tilanteet.  Kiireetöntä toimintaa on vähennetty niin että suurin osa hoidosta toteutuu vasta poikkeusolojen jälkeen. Kuitenkin osa pyritään edelleen toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan etävastaanottona ja myös kiirellisestä hoidosta osa voidaan toteuttaa etänä.

– Apuna käytetään puhelinta, chat-palvelua ja Teamsia sekä videovisit-yhteyksiä. Myös sähköinen asiointipalvelu on käytössä sekä eTerveys ja Klinik-asiointipalvelu.

 

Entä, jos haluan vierailla vuodeosastolla?

– Vuodeosastolla vierailut on sovittava erikseen osaston kanssa. Kulku osaston sivuovesta.

 

Onko terveyskeskuksessa aulavahteja? Mikä heidän tehtävänsä on?

– Toistaiseksi ei ole. Aulavahti tulee ohjaamaan ja opastamaan kulkua terveyskeskuksen sisällä sitten kun potilasmäärät sitä edellyttävät.

 

Miten uusin reseptin?

Reseptien uusinnan voi toteuttaa Kanta-palvelun kautta. Siellä voi tarkastella myös omia testaustuloksia ja käyntitietoja. Samalla on hyvä tarkistaa, että antanut suostumuksen tietojen siirtymistä varten.

 

Miten suun terveydenhuolto toimii epidemia-aikana?

– Kaikki kiireetön hoito suun terveydenhuollossa perutaan eikä uusia kiireettömiä hoitoaikoja anneta toistaiseksi. Peruutuksista ilmoitetaan asiakkaille tekstiviestillä.

– Pääterveysaseman hammashoitolassa toimii päivystys kiireellisiä hoitoja varten.

Hyödyllisiä linkkejä:

  • Ylöjärven kaupungin tiedotus- ja ohjesivu koronavirusepidemiassa: www.ylojarvi.fi/terveys/koronavirus/
  • eTerveyspalvelut on Ylöjärven kaupungin tarjoama sähköisen asioinnin kokonaisuus, jossa voit asioida ammattihenkilön kanssa omaan terveydenhoitoosi liittyvissä asioissa. eTerveyspalvelut ovat maksuttomia.
  • Ylöjärven terveyskeskuspalveluissa ja suun terveydenhuollossa on otettu 8.4.2019 käyttöön sähköinen asiointipalvelu Klinik. Sen avulla terveyskeskuksen asiakkaat voivat hoitaa yleisimmät terveysasiansa verkossa.
  • Omakanta toimii etänä ja mobiilisti myös pandemian aikana. Viimeistään nyt kannattaa antaa Omakannassa suostumus siihen, että terveydenhuollon yksiköt näkevät myös muiden yksiköiden kirjaamat terveystietosi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?