Suomalaiset arvostavat kotimaista mediaa – ”Vastuullista ja luotettavaa mediaa arvostetaan laajasti kaikissa ikäryhmissä”

Ylöjärven Uutisten digilehti tarjoaa lukijoille uudenlaisen lukukokemuksen. Sohvan nurkassa voi nauttia esimerkiksi videoista ja kuvagallerioista.

Käytännössä kaikki suomalaiset (94 prosenttia) pitävät tärkeänä sitä, että Suomessa säilyy vahva ja monipuolinen, suomalaisia sisältöjä tuottava mediatarjonta.

Erittäin tärkeänä asiaa pitävien osuus on noussut vuodessa neljä prosenttiyksikköä ja on nyt 58 prosenttia suomalaisista. Asia selviää IROResearch Oy:n tutkimuksesta.

86 prosenttia vastaajista kertoo arvostavansa kotimaisten mediayritysten tuottamia sisältöjä paljon tai erittäin paljon. Osuus on yhtä suuri kuin vuonna 2018. Suomalaisia sisältöjä erittäin paljon arvostavien osuus on kasvanut vuodessa peräti yhdeksän prosenttiyksikköä ja on nyt 33 prosenttia vastaajista.

Likimain yhdeksän kymmenestä vastaajasta (88 prosenttia) on edelleen sitä mieltä, että kotimaisen mediatarjonnan vähenemisestä olisi yhteiskunnalle negatiivisia tai erittäin negatiivisia vaikutuksia. Alle 24-vuotiaista 83 prosenttia on tätä mieltä. Osuus on kasvanut kuusi prosenttiyksikköä vuodesta 2018.

– Kotimaisen median merkitys ymmärretään tulosten perusteella entistäkin kirkkaammin. Vastuullista ja luotettavaa mediaa arvostetaan laajasti kaikissa ikäryhmissä, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kommentoi.

IROResearch Oy selvityksessä vastaajilta kysyttiin myös mielipidettä algoritmeista, joiden avulla verkossa toimivat yritykset keräävät tietoa kuluttajan internetkäyttäytymisestä. Tämä tieto on perusta sille, minkälaista sisältöä (artikkeleita, uutisvideoita) ja mainontaa kuluttaja kohtaa eri sivustoilla. Esimerkiksi Facebook ja Google käyttävät tietoa kohdistaakseen sisältöä ja mainontaa juuri tietynlaisille kävijöille.

Tutkimuksen mukaan 77 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä sitä, että Googlen ja Facebookin kaltaiset teknoyhtiöt kertovat avoimesti, millä perusteilla vastaaja saa tietynlaista sisältöä ja mainontaa.

– Ihmiset kaipaavat läpinäkyvyyttä ylikansallisten alustapalvelujen toimintaan. Tämä on tärkeä viesti myös poliittisille päättäjille, jotka pohtivat alustatalouden sääntelyä, Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Satu Kangas sanoo.

Nuorista 90 prosenttia pitää sisällön ja mainonnan kohdistamista koskevan tiedon avointa jakamista tärkeänä ja 57 prosenttia erittäin tärkeänä. Asian koettu merkitys vähenee tasaisesti iän myötä.

Tutkimukseen haastateltiin tuhatta suomalaista niin, että otos edustaa luotettavasti 18–79-vuotiasta väestöä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?