Digitaaliset sanomalehdet ovat nuorten aikuisten pääasiallinen uutisten lähde

Nuorimpien aikuisten uutismedian käyttö keskittyy voimakkaasti digitaalisten sanomalehtien lukemiseen. Kaksi kolmesta (67 %) 18–24-vuotiaasta seuraa uutisia sanomalehtien digitaalisista palveluista.
YU digitilaus

Digitaaliset sanomalehdet ovat suosittuja uutislähteitä nuorten keskuudessa.

Asia selviää IRO Research Oy:n elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto.

Koko aikuisväestössä uutisten seuraaminen painottuu Ylen televisiokanaviin, sanomalehtien digitaalisiin palveluihin ja painettuihin sanomalehtiin. Kaikkia näitä seuraa viikoittain vähintään 60 prosenttia suomalaisista. WhatsAppin, YouTuben, Instagramin, Twitterin tai Snapchatin merkitys uutismediana on lähes olematon. Näistä uutisia ilmoittaa seuraavansa viikoittain vain 2–14 prosenttia suomalaisista.

– Digitaalisten sanomalehtien selkeää ykköstilaa nuorten aikuisten uutislähteenä selittää varmasti uutismedialta eniten vaadittava ominaisuus, luotettavuus. Sekä nuoret että vanhemmat aikuiset liittävät luotettavuuden voimakkaimmin juuri sanomalehtiin. Sanomalehtisisältöjen siirtyminen osaksi suomalaisten digitaalista arkea on onnistunut sekä käytön useuden että laatuvaatimusten osalta hyvin, Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen arvioi.

Luotettavuuden merkitys noussut selvästi

Suomalaisten mielestä luotettavuus on uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus. Luotettavuuden valitsee tärkeimpien ominaisuuksien joukkoon 90 prosenttia suomalaisista aikuisista. Luotettavuuden merkitys on noussut edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttiyksikköä. Seuraavaksi tärkeimmiksi sijoittuvat asiantuntevuus (82 %), riippumattomuus (72 %) ja laadukkuus (57 %).

Nuorten aikuisten keskuudessa luotettavuuden merkitys korostuu vielä voimakkaammin. 18–24-vuotiaista 92 prosenttia pitää luotettavuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena.

Sanomalehdet ovat luotettavin media

Suomalaiset liittävät ominaisuuden luotettava useimmiten painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Koko aikuisväestöstä luotettavuuden liittää sanomalehtiin 75 prosenttia ja 18–24-vuotiaista 80 prosenttia. Toisena luotettavuudessa ovat televisiokanavat tai niiden verkkopalvelut. Aikuisväestöstä niitä pitää luotettavina 64 prosenttia ja 18–24-vuotiaista 57 prosenttia. Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut.

Googlea, sosiaalista mediaa, kuten Facebook, YouTube, Twitter, Instagram tai blogeja ja vlogeja suomalaiset eivät pidä luotettavina. Näihin luotettavuuden liittää vain 0–4 prosenttia aikuisista ja 18–24-vuotiaistakin vain 0–5 prosenttia.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?