Täyteläinen KuruFest – Vivaldin vuodenajoista kantaesitykseen

KuruFest soi tänä vuonna erityisen täyteläisin soinnuin ja sävelin teemanaan dramaattinen romantiikka. Kokonaisuuteen kuuluu niin rakastetuimpia ja toivotuimpia klassisia kuin piipahduksia vähemmän tallatuille poluille. Mahtuupa mukaan yksi kantaesityskin.

Historiallinen kuva kaikkien aikojen ensimmäisestä KuruFest-kamarimusiikkijuhlasta kertoo paljon tapahtuman tunnelmasta, jossa kohtaavat juhlava klassinen musiikki, rento yhdessä tekeminen ystävien kesken ja kesäinen suomalainen maalaismiljöö. (Kuva: Hannele Lehto)

Parkkuun seuratalolla sekä Kurun ja Ylöjärven kirkoissa soiva KuruFest hellii taas musiikin ystäviä laadukkaalla kamarimusiikilla. Kantavana teemana on tänä vuonna dramaattinen romantiikan ajan musiikki, jonka johtotähtenä kuullaan venäläisen Pjotr Tšaikovskin sävellyksiä.

Neljän konsertin sarjasta löytyy toki paljon muutakin kuin Tšaikovskia, esimerkiksi pitkään toivottu Vivaldin Neljä Vuodenaikaa sekä Walter Wolffin soolosellosonaatin kantaesitys.

– Romantiikan ajan täyteläinen, dramaattinen musiikki on koko festivaalin läpi kantava punainen lanka, mutta sen rinnalla ja vastapainoksi kuullaan toki myös kepeämpää ja raikkaampaa musiikkia. Moni haluaa käydä festivaalin kaikissa neljässä konsertissa, ja silloin niiden pitää selkeästi erottua toisistaan, jotta festivaalivieraan mielenkiinto säilyy loppuun asti, KuruFestin taiteellinen johtaja Tuomas Lehto sanoo.

Avajaiskonsertti kuullaan tuttuun tapaan perjantai-iltana Kurun kirkossa, josta KuruFest on saanut alkunsa kesällä 2007. Tänä vuonna kamarimusiikkijuhla alkaa Bachin sävellyksellä Partita soolohuilulle a-mollissa. Lehdon mukaan monesti koko klassisen musiikin harrastaminen alkaa Bachin sävelistä.

– Tässä ollaan monella tavalla kamarimusiikin alkulähteillä. Teos on tutun oloista Bachia, mutta ensimmäistä kertaa Kurussa kuultava soolohuilu antaa sille uudenlaisen ilmeen. Meillä on mukana loistavia muusikoita, joten ohjelmistoon on saatu monenlaista musiikkia, Lehto iloitsee.

Avajaiskonsertissa kuullaan myös Tsaikovskin Jousikvartetto nro 1, joka on varmasti kaikille kuulijoille entuudestaan tuttu. KuruFestissä tarkoitus onkin tarjota sekä kaikille tuttuja klassikoita että jotain uutta pureksittavaa.

Luontokuvia tunnelman mukaan

Turun filharmonisesta orkesterista Helsingin kaupunginorkesteriin siirtyvä saksalais-irlantilaissyntyinen Niamh McKenna loistaa jälleen KuruFestin huilistina. (Kuva: Seilo Ristimäki)

Jos haluaa käydä vain yhdessä konsertissa, Lehto suosittelee lauantain päiväkonserttia Parkkuun seuratalolla. Päiväkonsertin ohjelma on kattava läpileikkaus kaikesta, mitä KuruFest tänä vuonna ilmentää.

Konsertti alkaa huippuhuilisti Niamh McKennan tähdittämällä Mozartin raikkaalla huilukvartetolla C-duurissa ja huipentuu Brahmsin tuliseen ja dramaattiseen alttoviulusonaattiin.
Samassa tilaisuudessa kuullaan myös kantaesitys Walter Wolff soolosellosonaatista Tomas Nuñezin esittämänä.

Moni varmasti valitsee ainoaksi konsertikseen lauantain iltamakonsertin, jossa kuullaan musiikki ja luonto -aiheisia teoksia kuten muun muassa Vivaldin neljä vuodenaikaa.

– Sitä on meiltä toivottu paljon, ja nyt toive toteutuu. Iltamakonsertissa nähdään myös luontokuvaaja Kimmo Mäkirannan upeita valokuvia. Valokuvaaja on läsnä ja mukana esityksessä niin, että hän vaihtaa seinälle heijastettavia kuvia musiikin tunnelmien mukaan, festivaalin taiteellinen johtaja kertoo.
Sunnuntain päätöskonsertissa palataan taas Tsaikovskin tuotantoon. Mukana on muun muassa pieni kaunis Chanson triste, joka on Tuomas Lehdolle erityisen tärkeä ja rakas kappale.

– Se oli minulle ensimmäisiä aikuisten oikeita kappaleita, joita opin soittamaan pikkusellistille sovitettuna varsiona.
KuruFestin täyteläisenä ja dramaattisena päätösnumerona kuullaan Brahmsin jousisekstetto, joka täyttää Ylöjärven kauniisti soivan kirkon kuuden jousisoittajan sävelillä.

Puikoissa tutut ammattilaiset

KuruFestin esiintyjät ovat tänä vuonna kaikki kurulaisille tuttuja, sillä esiintyjäkaarti on yhtä Tampere filharmonian basistia lukuunottamatta täsmälleen sama kuin viime vuoden kamarimusiikkijuhlassa. Mukana on pääasiassa Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin ammattimuusikoita.

– Homma toimi viime vuonna todella hyvin. Kun tehdään festivaalia pienellä porukalla, on tärkeää, että soittajien kemiat kohtaavat ja kuka tahansa voi soittaa kenen tahansa kanssa, taiteellinen johtaja Tuomas Lehto toteaa.

Sellisti Tomas Nuñez kantaesittää KuruFestissä Walter Wolffin soolosellosonaatin. (Kuva: Jaakko Paarvala)

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.