Asiakasraati nopeutti terveyskeskuksen puhelinliikennettä, käyttöön otettiin vastaajapalvelu – ”Myös liikkumista terveyskeskuksessa helpotettiin aloitteestamme”

Vuonna 2016 Ylöjärven sosiaali- ja terveyspalveluissa otettiin käyttöön asiakasraati, joka on uudenlainen tapa terveyskeskuksen palveluiden kehittämiseen.
Ylöjärveläistyneet, helsinkiläinen

Asiakasraadin aloitteesta myös sisäänkäyntiä terveyskeskukseen tehtiin helpommaksi. (Arkistokuva)

Asiakasraati koostuu terveyspalvelut tuntevista asiakkaista, jotka haluavat vaikuttaa palveluiden suunnitteluun omassa kunnassaan – näin palveluita kehitetään siis suoraan asiakkaan näkövinkkelistä.

Ylöjärveläinen Jarmo Jalo hakeutui vuonna 2016 mukaan kotipaikkakuntansa asiakasraatiin. Jalo kertoo, että hänellä oli kokemusta terveyskeskuksen palveluiden käytöstä, mistä hän ajatteli olevan hyötyä asiakasraadissa.

Ajanvarausta sujuvammaksi

Reilu kymmenhenkinen asiakasraati kokoontui kautensa aikana kerran kolmesti vuodessa.Tapaamisten teemat oli sovittu ennalta ja Jalon mukaan niissä keskusteltiin paljon käytännön asioista, esimerkiksi terveyskeskuksen ajanvarauksesta.

– Pohdimme, miten asiakkaat saisivat yhteyden terveyskeskukseen mahdollisimman nopeasti aikoja varatessaan. Keskustelimme myös liikkumisesta terveyskeskuksen tiloissa ja miten siitä voisi tehdä sujuvampaa ja esteetöntä. Saimme myös tutaviltamme paljon vinkkejä asioista, joita terveyskeskuksessa voisi kehittää, Jalo kertoo.

”Hyvä konsti asiakkaiden kuunteluun”

Millaisiin asioihin asiakasraati pääsi lopulta vaikuttamaan?

Jalon mukaan asiakasraadin aloitteesta tehtiin parannuksia esimerkiksi puhelinliikenteen nopeutumiseen, vastaajapalveluun ja vertaistoimintaan, jossa esimerkiksi sydänyhdistykselle osoitettiin oma kokoontumistilansa.

– Myös liikkumista terveyskeskuksessa helpotettiin aloitteestamme.

Jalo kertoo, että kokemus asiakasraadista oli niin positiivinen, että hän hakeutui mukaan myös Taysin uuden Sydänsairaalan asiakasraatiin.

– Tämä asiakasraati on erittäin hyvä konsti kuunnella asiakkaiden toiveita ja minusta tämä oli oli esimerkillistä Ylöjärveltä. Luulen, että Ylöjärvi on nyt pelinavaaja tällä sektorilla ja siitä voivat ottaa mallia myös muut kunnat.

Ylöjärvellä on käynnistymissä nyt toisen kauden asiakasraati, joka koostuu uusista raatilaisista. Ylöjärven tapaan asiakasraateja on otettu käyttöön myös muissa kaupungeissa, kuten Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen sosiaali- ja terveyspalveluissa.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
YU DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.