Nokialaispariskunta kokeili etelänlomalla sisäsurffausta ja hurahti lajiin – Ensi syksynä Kauppakeskus Elossa avataan 1,2 miljoonaa maksava Surffaamo, jonka osakkeita voi ostaa kuka tahansa

08.04.2019 10:05

Kauppakeskus Eloon aletaan rakentaa kesän aikana sisäsurffaamoa, jollaisia on Suomessa entuudestaan vain yksi. Surffaamosta povataan jo nyt menestystä, sillä se on herättänyt kiinnostusta jo muissakin kauppakeskuksissa.
Tältä sisäsurffaus näyttää ulkomailla. Surffaamo tulee olemaan Suomen toinen sisäsurffaukseen keskittynyt yritys. Sisäsurffausta voi harrastaa jo nyt Sirius Sport Resortissa Pyhtäällä. (Kuva: Wavesurfer)

Viime vuonna nokialainen Mika Honkakorpi lomaili perheineen Portugalissa, jossa hän päätyi kokeilemaan suomalaisille vielä melko vierasta lajia, sisäsurffausta.

Matalassa altaassa lautailu tempaisi miehen mukaansa toden teolla ja niinpä hän houkutteli myös muut matkakumppaninsa kokeilemaan lajia.

Porukka innostui heti, sillä sisäsurffaus oli helpommin opittavissa kuin perinteinen surffaus ja se sopi myös lapsille. Niinpä he muodostivat nopeasti yhteisen mielipiteen: tätä olisi mahtavaa harrastaa myös kotimaassa.

Niin Honkakorpi päätyi miettimään, voisiko sisäsurffauksesta todella tehdä bisneksen myös Suomessa.

– Suomen ilmasto on lajille kompastuskivi, sillä etenkin eteläisissä maissa sisäsurffaus tapahtuu ulkona erillisessä altaassa.

– Toisaalta: Suomi on pullollaan lumilautailijoita ja skeittareita, joille sisäsurffaus on loistava off season -laji. Se on myös mainio elämyslaji, joka sopii oikeastaan kaikille, Honkakorpi kertoo.

Mika Honkakorpi on ammatiltaan tekninen asiantuntija ja hänellä on aiempaa kokemusta yrittämisestä ja rakentamisesta. Tarkoituksena on, että hän hoitaa Surffaamon liiketoimintaa ja hänen puolisonsa käytännön työtä.

Kahvila, sauna, lounge

Viime kesänä Honkakorpi puolisoineen aloitti pitkällisen tutkimisen, joka sisälsi niin eri laitevalmistajien, tilojen kuin rahoitusmahdollisuuksien kartoitusta.

Vaatimukset etenkin tilojen suhteet olivat haasteelliset: niiden tuli olla isot ja korkeat ja niissä piti olla sähkö- ja ilmanvaihtotarpeet. Myös sijainnin tuli olla keskeisellä paikalla siten, että matka on sopiva niin tamperelaisille kuin sen naapurikuntalaisille.

Tässä kohtaa mukaan hyppäsi Kauppakeskus Elo, jonka yksi liiketila osoittautuikin juuri toivotunlaiseksi.

Nyt suunnitelmat ovat hyvällä pohjalla ja Honkakorpi uskaltaa paljastaa, että ensi syksynä Elon 700 neliömetrin liiketilassa avautuu valmis Surffaamo.

– Konsepti rakentuu surffisimulaattorin ympärille. Surffaamossa on lisäksi kahvila, saunatilat ja lounge-tyyppinen hengailutila, josta surffausta voi seurata, hän kertoo.

Surffausta etelän tyyliin

Millainen tämä surffisimulaattori sitten on?

Honkakorven mukaan sisäsurffaus tapahtuu lasiseinin ympäröidyssä matalassa altaassa, jossa vesi liikkuu 30 kilometrin tuntinopeudella. Altaassa lautaillaan aina yksi surffaaja kerrallaan ja lautailu on mahdollista aloittaa vaikka vatsaltaan. Valikoimassa on myös erilaisia ja -kokoisia lautoja.

– Surffaamossa on sellainen fiilis, että olisi etelän auringon alla. Sisälämpötila on 27 astetta, mikä mahdollistaa surffaamisen shortseissa.

Hän kertoo, että tarkoituksena on tarjota surffausmahdollisuus niin alan harrastajille kuin aloittelijoille ja järjestää elämyksiä erilaisille ryhmille.

– Tämä on mainio aktiviteetti esimerkiksi yritysporukoille ja kaikenlaisiin juhliin, kuten synttäreille ja polttareihin.

Honkakorpi kertoo, ettei ollut vieraillut Elossa, mutta kauppakeskus paljastui parhaaksi paikaksi ensimmäiselle Surffaamolle. – Tänne pääsee nopeasti monesta suunnasta ja ilmaista paikoitustilaa on paljon.

Osakeanti mahdollistaa osakkuuden

Mistään edullisesta hankkeesta Surffaamossa ei ole kyse. Honkakorven mukaan hintalappu tulee olemaan jopa 1,2 miljoonaa euroa, josta isoimman siivun vie rakentaminen ja simulaattori.

Honkakorpi puolisoineen on saanut hankkeelleen innovaatiotukea Business Finlandilta, minkä lisäksi he ovat saaneet mukaan sijoittajia, joiden joukossa on esimerkiksi lautailualan harrastajia. Rakennusprojektissa on puolestaan yhteistyökumppanina Sponda.

Tällä viikolla käynnistyy lisäksi osakeanti, jossa kenellä tahansa on mahdollisuus ostaa itselleen pala Surffaamoa. Honkakorven mukaan osakeanti on järkevä tapa kasvattaa yrityksen pääomaa samalla minimoiden liiketoiminnan riskejä.

– Riskien minimointi perustuu siihen, että osakeannin ansiosta emme tarvitse niin merkittävää määrää vierasta pääomaa, joten säästymme pääomakustannuksilta, kuten koroilta ja lyhennyksiltä, sekä säilytämme vahvemman omavaraisuusasteen, hän perustelee.

Millaisilla summilla osakkeita voi ostaa?

– Mukaan pääsee lähtemään jo satasilla. Tulevat omistajat olisivat todennäköisesti asiakkaitamme muutenkin, joten tämä on kaikin puolin järkevä ratkaisu.

Honkakorpi kertoo, että ainutlaatuinen hanke on kerännyt jo kiinnostusta myös muiden kauppakeskusten edustajissa. Tulevaisuus näyttää, laajeneeko Surffaamo myöhemmin muihin kaupunkeihin.