Riitta Koivistolle sähköauto on täydellinen kapistus arkiajoon, mutta Lappiin sillä ei lähdetä – ”Se lämpiää nopeasti, lähtee käyntiin kovallakin pakkasella ja kiihtyy hyvin”

Riitta ja Kari Koivisto pitävät ekologisesta ajattelusta, joka on tuonut mukanaan niin sähköauton kuin 27 aurinkopaneelia, joiden avulla he tuottavat oman sähkönsä keväästä syksyyn.

Koivistojen Nissan Leaf on vuoden 2015 malli, jossa on 24 kilowatin akku.

Ihmisten ilmoilla ajellessaan ylöjärveläinen Riitta Koivisto saa usein vastata kulkupeliään koskeviin kysymyksiin: Kuinka pitkän matkan tuolla pääsee yhdellä latauksella? Oletko jäänyt ikinä tien päälle?

Tälläkin kertaa vastaukset ovat samat: noin 130 kilometriä yhdellä latauksella ja ainakaan toistaiseksi tien päälle ei ole jääty.

Pari vuotta täyssähköauto Nissan Leafin ratissa viihtynyt Koivisto sanookin, että auto herättää edelleen huomiota minne ikinä hän ajeleekin. Yleensä, kun autosta kysellään, hän kertookin mielellään punaisen Leaffinsa parhaista puolista – huonoja puolia kun ei satu juuri olemaan.

– Arkiajoon sähköauto on todella käytännöllinen. Riittää, että ”tankkaan” auton piuhan päässä kotona. Se myös lämpiää nopeasti, lähtee käyntiin kovallakin pakkasella ja kiihtyy hyvin. Olen ollut todella tyytyväinen, päivittäin 30 kilometrin työmatkaa ajava nainen sanoo.

Riitta Koivisto lataa autoaan harvoin muualla kuin kotipihassa. Joskus hän laittaa Leafin lataukseen kauppareissun ajaksi, jos poikkeaa Kauppakeskus Elon Citymarketissa.

Huoletonta ajoa

Puoliso Kari Koivisto nyökyttelee vieressä. Hän kertoo, että sähköauton käyttökustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin perinteisissä autoissa, eivätkä ne tarvitse koskaan suuria remontteja.

– Entinen auto söi bensaa ja tuntui, että siinä oli aina joitakin teknisiä vikoja, joiden huoltaminen tietysti maksoi. Elämä sähköauton kanssa on pitkälti huoltovapaata, mikä tekee ajelusta huoletonta. Riittää, että auto viedään huoltoon 30 000 kilometrin välein, jolloin siitä katsotaan jarrut, jäähdytinnesteet ja suodattimet.

Ostopäätökseen vaikutti myös sähköauton hyvä kestävyys Suomen olosuhteissa.

– Akut kestävät täällä pitkälle parisataa tuhatta kilometriä.

Pariskunta osti Leaffinsa pari vuotta sitten käytettynä. Kari Koivisto ajelee edelleen diesel-autolla, mutta sanoo, että kyllä perheeseenkin vielä toinen sähköauto saadaan, kunhan valikoima laajenee.

– Ykköskriteeri on, että autoon on mahduttava kolme koiraa. Farkku-mallinen sähköauto olisi hyvä, mutta niitä ei tahdo olla vielä markkinoilla. Luulen, että sitten kun sellainen tulee, kysyntä räjähtää.

Sähköautoa varten Koivistojen pihaan tehtiin kaapelointi sähköpistoketta varten.

Omavaraisesti keväästä syksyyn

Sähköautot kiehtovat Koivistoja paitsi vaivattomuutensa myös ekologisuutensa vuoksi. Ekologinen ajattelu on ohjannut pariskuntaa myös muilla tavoin, esimerkiksi aurinkopaneelien hankinnassa.

Koivistojen talon viereisellä pellolla onkin yhteensä 27 aurinkopaneelia, jotka tuottavat osan heidän käyttämästään sähköstä. Suurehkossa omakotitalossa asuvan pariskunnan sähkönkulutus on vain 7 000–8000 kilowattituntia vuodessa.

– Elämme energian suhteen lähes omavaraisesti keväästä syksyyn aurinkopaneelien avulla. Investointi oli kova, mutta ne vaikuttavat talon myyntiarvoon ja talo menee myös helpommin kaupaksi, Kari Koivisto kertoo.

Talossa on myös maalämpö ja jätevesikin käsitellään itse. Valaistus hoidetaan ledilampuilla.

– Ekologinen ajattelu on ohjannut jo nuoresta pitäen. Usein ekologisuus ja säästäminen kustannuksissa kulkevat käsi kädessä, Riitta Koivisto lisää.

Pariskunta elää omavaraisesti keväästä syksyyn 27 aurinkopaneelin voimin. – Ne vaativat oikeastaan vain puhdistusta ja kestävät hyvinä parikymmentä vuotta

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.