Kaupunki tekee työtä omalla ajokalustolla

Ylöjärven kaupunki satsaa kuljetuskaluston hankinnassa ja käytössä monipuolisuuteen ja ilmastoystävällisyyteen. Kuljetuskalustoa tarvitaan runsaasti. Puutarhakaupungin työntekijät liikkuvatkin työssään monenlaisilla menopeleillä.

– Melkein kaikki kalusto on uutta. Niillä pärjää hyvin, Timo Leijo toteaa ja tarkastelee Jari Koskisen kanssa kuorma-autoon liitettyä hiekoituslaitetta, jolle on tänä talvena ollut käyttöä.

Kaupungin kalustokanta on suuri, yhteensä 62 ajoneuvoa: pakettiautoja, kuormaajia, traktoreita, henkilöautoja, mönkijöitä, raskaita kuorma-autoja, päältä ajettavia ruohonleikkureita, latukone ja tiehöylä.

– Laitteet on ripolteltu ympäri kaupunkia, kaikki eivät ole kantakaupungissa vaan osa on Kurussa ja osa Viljakkalassa, kunnossapitopäällikkö Jari Koskinen kertoo.

– Kaikki osastot tarvitsevat autoja: kotihoito, kiinteistöhuolto, ulkoilu- ja urheilualueiden huolto, puisto-osasto, maanrakennus, kaavoituksen mittamiehet ja kaavateiden kunnossapito, Koskinen luettelee.

Työkoneet monessa käytössä

Kalustohankinnoissa on kiinnitetty huomiota monikäyttöisyyteen, jotta ajoneuvot eivät seiso toimettomana varikolla.

– Lisälaitteita vaihtamalla niitä pystytään käyttämään eri tarkoituksissa ympäri vuoden, Koskinen sanoo.

Traktoreita käytetään talvella kenttien auraamiseen ja jäädyttämiseen, ja kesällä puistotöihin. Raskaat kuorma-autot auraavat ja hiekoittavat teitä talvella ja siirtävät kesällä massoja paikasta toiseen. Toisessa kuorma-autossa on kappaletavaranostin.

Pienkuormaajat ovat talvet auraustöissä ja kenttien hoidossa, ja kesät puistojen ja leikkipaikkojen kunnostuksessa. Pyöräkuormaajat ovat ympäri vuoden teiden kunnossapidossa. Mönkijät tekevät latuja paikoissa, joihin latukone ei pääse tai kun lunta on niin vähän, että latukoneella ei pysty ajamaan.

Kuluneena talvena aurauskalustolle on ollut käyttöä erityisesti vuoden vaihteen jälkeen.

– Tammi-helmikuu oli hankala. Helmikuussa lämpeni ja kaikki paikat sulivat yhtä aikaa. Normaalisti tuollainen tapahtuu maaliskuussa. Erikoista oli myös se, että helmikuussa satoi alijäähtynyttä vettä, Koskinen kertaa menneen talven keliongelmista.

– Kaupungilla ei varsinaisesti ole autonkuljettajia vaan autoja ajavat työntekijätä tekevät muutakin. Itse autolla ajo ei ole välttämättä se pääasia, Koskinen tarkentaa.

Timo Leijo on kaupungin kunnossapitotyöntekijä ja autonkuljettaja. Talvella hänen työnkuvaansa kuuluvat esimerkiksi teiden auraaminen ja kesällä murskekuormien kuljettaminen työmaille. Työajoa tulee noin 20 000 kilometriä vuodessa ja mies on nähnyt Ylöjärven moneen kertaan laidasta laitaan.

– Tämä on mukavaa hommaa, Leijo toteaa.

Pääasiassa liikutaan omalla kalustolla

Varikolta ei löydy montaa joutilasta autoa, lähes kaikki ovat liikenteessä. Kuvassa Jari Koskinen.

– Oikeastaan kaikki muu kalusto paitsi henkilöautot ovat kaupungin omia. Henkilöautot yhtä lukuunottamatta ovat huoltoleasingsopimuksella. Henkilöautot ovat pääosin kotipalvelun käytössä ja ne vaihdetaan kolmen vuoden välein, Koskinen kertoo.

Puitesopimuskumppani Kuntien hankintatoimisto kilpailuttaa Tampereen ympäristökuntien huoltoleasingsopimukset. Yhteinen sopimus koskee Pirkkalaa, Nokiaa ja Lempäälää.

Kaupungin Konekeskus omistaa kaupungin omat ajoneuvot ja ne ovat eri yksiköillä vuokralla.

– Kaupunki on tehnyt päätöksen investoida omaan kalustoon ja kaikki pakettiautot, raskaammat koneet ja traktorit ostetaan aina itselle investointirahalla.

Omaa kalustoa pyritään käyttämään kymmenisen vuotta riippuen kilometrimäärästä ja käytöstä.

Kohti ilmastoystävällisempää autoilua

Vaihtoehtoisilla tankkausmenetelmillä toimivia menopelejä kaupungilla ei toistaiseksi ole.

– Ensimmäisen sähköauto on tulossa kiinteistöhuollon käyttöön toukokuussa. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan miten sähköauto toimii tässä käytössä.

– Ongelmana on ollut latauspisteiden puute. Nyt varikolle on tulossa latauspiste.

Nokian kaupungilla on käytössään maakaasuautoja. Siellä kaupungin varikon vieressä on maakaasun tankkauspiste.

– Meillä ongelmana maakaasuautojen käyttöönoton suhteen on se, että lähimmät tankkauspisteet ovat Lielahdessa ja Nokialla, Koskinen toteaa.

Ilmastoasiat on huomioitu kalustohankinnoissa siten, että päästöt ja monikäyttöisyys huomioidaan tarjouspyynnöissä.

– Viime vuosina olemme saaneet kalustoa hyvin uusittua, Koskinen kertoo.

Henkilökuntaa ohjeistetaan autojen käytössä. Käytössä on myös mahdollisimman uutta kalustoa päästöjen ja kulutuksen hillitsemiseksi.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.