Laatu ratkaisee Ylöjärvellä ikäihmisten asumispalvelujen kilpailutuksessa

Ylöjärvellä on laatu ratkaissut ikäihmisten ympärivuorokautisten asumispalveluiden valinnan. Tarjouspyynnössä Ylöjärven kaupunki määritteli ympärivuorokautiselle palveluasumiselle kiinteän hinnan. Valintaperusteena oli palvelun laatu eli kilpailutus ei perustunut halvimpaan hintaan.
Ylöjärven kaupunki määritteli tarkkaan palvelun sisällön ja sille asetetut ehdottomat laatuvaatimukset ja lisälaadusta sai lisäpisteitä. Esimerkiksi ulkopuolisen tahon auditoimasta laadunkehittämisjärjestelmästä sai lisäpisteitä.
Asiakkaan palvelujen tulee olla suunnitelmallisia ja tavoitteellisia, asiakkaan omia voimavaroja on tuettava ja palvelun on oltava yksilöllisiin tarpeisiin perustuvaa.
Asumispalvelujen palveluntuottajan on sitouduttava tuottamaan laadullisesti hyvää hoitoa ja palvelua lakien ja laatusuositusten mukaisesti.
Ylöjärvellä 1. tammikuuta vuonna 2017 voimaan tullut ympärivuorokautisen asumispalvelun kilpailutuksen mukainen palvelu sisältää asiakkaan hoidon, hoivan, ruoan, siivouksen ja pyykkihuollon.
Ylöjärven kaupungin lääkäri käy säännöllisesti myös ostopalveluyksiköissä. Kaupunki edellyttää sekä omilta että ostopalveluyksiköiltä samaa hoitajamitoista 0,6 hoitajaa asukasta kohti.
Kaupunki valvoo kaikkia yksityisiä toimijoita säännöllisillä valvontakäynneillä ja yllätyskäynneillä. Valvonnalla varmistetaan, että laatuvaatimukset täyttyvät ja tarvittaessa tehdään kirjallinen kehotus korjata toiminta sopimuksen mukaiseksi.
Asiakkaiden ja omaisten mielipiteitä ja palautteita palvelusta kysytään kaksi kertaa vuodessa kaupungin tekemillä asiakastyytyväisyyskyselyillä.

Sirpa Ellala
hoito- ja kuntoutumispalvelujen johtaja vs., Ylöjärven kaupunki

Marita Pitkänen
vanhustyön johtaja vs., Ylöjärven kaupunki

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?