Puheenjohtajat: Myös raitiotien laajennuksesta on hyvä keskustella

Lähijunaliikenne on houkutteleva vaihtoehto

Ylöjärven valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat yhtä mieltä siitä, että raitiotien mahdollinen jatkaminen Tampereelta Ylöjärvelle täytyy pitää esillä keskusteluissa. Samalla houkuttelevaksi vaihtoehdoksi on noussut mahdollisuus saada lähijunaliikenne Ylöjärven ja Tampereen välille.

Havainnekuvassa raitiovaunut kulkisivat Ylöjärveltä Paasikivenkadulle (Kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy)

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajan Juho Ojareksen mukaan ratikka on yksi vaihtoehto joukkoliikenteen kehittämiselle. Hän kuitenkin liputtaa voimakkaasti rautatieverkoston pääradan raideinvestointien puolesta.

– Mikäli saamme uuden raiteen Tampereelta Seinäjoelle, tulee meidän kääntää katseet siihen. Uuden raiteen myötä voisimme saada lähijunaliikenteen Ylöjärven ja Tamperee välille. Se olisi luonnollisesti paljon pikaraitiotietä nopeampi, Ojares toteaa.

Hän vetoaa, että vaikuttajat olisivat tahoillaan yhteydessä Pohjanmaan ja Pohjois-Suomen kansanedustajiin sekä muihin viiteryhmiin.

– Tämän mahdollisuuden noustua pinnalle, meidän on ehkä ehkä otettava hieman aikalisää ratikkasuunnitelmissa. Jos rata toteutuu, se muuttaa myös keskustan kehittämisen painopistettä uuden mahdollisen asemanseudun suuntaan, Ojares kaavailee.

Avoimia vaihtoehdoille

SDP:n valtuustoryhmän vetäjänä Kaija Järvisen mukaan demariryhmän mielestä ratikkaliikenteen laajentuminen Ylöjärvelle tulee huomioida suunnittelussa.

– Toteutusvaiheessa käydään sitten keskustelu siitä, onko tämä Ylöjärven kannalta paras vaihtoehto vai onko siinä vaiheessa muita kilpailevia joukkoliikennemahdollisuuksia, Järvinen sanoo.

Vihreiden valtuustoryhmää luotsaava Jenni Kiiskinen sanoo, että raideliikennettä pitää kehittää jo ripeästi.

– Mielestäni mitään joukkoliikenteen vaihtoehtoa ei saa tässä vaiheessa sulkea pois, mutta mihinkään vaihtoehtoon ei kuitenkaan saa takertua vain periaatteen vuoksi, jos on parempia ratkaisuja, Kiiskinen linjaa.

Hänen mukaansa Ylöjärvellä pitää olla avoimia ratikalle sekä myös lähijunavaihtoehdolle, kunhan raidekapasiteetti lisääntyy ja siihen liittyvät ongelmat ratkaistaan.

– Ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää päästöjen karsimista tukevaa infraa ja me todellakin tarvitsemme nopeaa, toimivaa ja houkuttelevaa joukkoliikennettä, Kiiskinen sanoo.

Maltillisuutta ja vastustusta

Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Hietaniemi muistuttaa, että keskustan valtuutetut jättivät valtuustoaloitteen raideliikenteen tilannekuvan selvittämisestä osana  North Sea-Baltic -ydinkäytävän laajennusta pohjoiseen.

– Kehityksen kelkassa tulee olla mukana jo suunnitteluvaiheessa ja huolehtia siitä, että Ylöjärveltä päästään junalla tunnissa ja vartissa Helsinkiin. Keskusta on koko ajan ollut määrätietoisesti raideliikenteen kehittämisen kannalla. Raitiotie tarpeellisuutta olisi siis hyvä punnita jo tulevan talven aikana, Hietaniemi selvittää.

Perussuomalaiset ovat olleet jo pitkään raitiotien laajennusta vastaan. Perussuomalaisten valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Tomi Saaristo sanoo, että joukkoliikenne voidaan hoitaa sähköbussein.

– Niiden investointi- ja käyttökustannukset ovat pieni murto-osa raitiotiehen verrattuna. Raitiotie palvelee vain pientä osaa Ylöjärveä, mutta maantieteellisesti ison kaupungin kaikki asukkaat maksavat. Kaupunkirakennetta voidaan tarvittaessa tiivistää ilman raitiotietäkin, Saaristo linjaa.

Hänen mukaansa ratikkainvestointi tulisi ajamaan kaupungin talouden vakaviin vaikeuksiin.

– Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Tampereen mieletöntä investointibuumia. Siellä on ajettu vuositolkulla kaasu pohjassa ja nyt on ajettu lujaa seinään. Ensimmäisissä suunnitelmissa on koulujen ja päiväkotien lakkauttamisia, Saaristo selvittää.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmää luotsaavan Arja Uusikartanon mielestä ratikkaliikenneprojektin etenemistä on mahdollista seurata maltillisesti.

– En näe tarvetta asian erityiselle korostamiselle. Tällä hetkellä joukkoliikenteen laadun ja tarvetta vastaavan liikennöinnin säilyttäminen on tärkeää ottaen huomioon haja-asutusalueen tarpeet, Uusikartano sanoo.

Ylöjärven kristillisdemokraatit ovat puolestaan valmiita ottamaan tauon tässä asiassa.

– Voimme hyvin ottaa aikalisän ratikkaliikenteen laajentamiskeskustelussa ja keskittyä Ylöjärven liikenteen pullonkaulojen poistamiseen, kristillisdemokraattien valtuustoryhmän puheenjohtaja Veli-Matti Antila toteaa.

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>