Valtteri Koski voitti jokkiksen nuorten SM-kisat

Valtteri Koski työskenteli kovasti voittaakseen jokamiesluokan. Koski tekee usein täyden työpäivän ja menee sen jälkeen hallille rakentamaan autoja. Jokkiksessa autot fiksaillaan pitkälti itse.
Valtteri Koski, jokamiesluokka, suomenmestari, kuva: Iiria Lehtinen

Suomenmestaruus tuli Valtteri Koskelle yllätyksenä. Hän arvelee voittaneensa lähinnä kolmesta syystä: siksi, että hän on ”hyvällä tavalla voitontahtoinen” ja teki paljon töitä ja siksi, että hän luottaa itseensä. Kuvassa hän on maansiirtotyömaallaan Kangasalla.

Ylöjärveläinen Valtteri Koski ei ole ihan tavallinen 17-vuotias.

Ilmeisin syy on tietysti se, että hän on tuore jokamiesluokan suomenmestari. Nuorten kisat pidettiin Lapualla 9.–10. kesäkuuta.

Mutta erityislaatuisuuteen on myös muita syitä. Koski tekee ikäisekseen paljon töitä.

Näin kesällä ja usein muulloinkin Koski työskentelee isänsä maanrakennusalan yrityksessä aikaisesta aamusta alkuiltaan.

Ammattikoulussa Koski opiskelee niin ikään maanrakennusta. Koska ala on töissä ja koulussa sama, paras oppi tulee töistä, ja Koski kuvaakin olevansa sivutoimisesti koulussa ja päätoimisesti töissä.

Töitä hän tekee ympäri vuoden. Silloin kun maa on jäässä, suomenmestari siirtyy auraamaan lunta.

Puuhaa aamusta iltaan

Myös jokamiesluokassa ajaminen vaatii paljon työntekoa.

Jokkikselle tyypillistä on, että autot valmistetaan ainakin osittain itse, ja heti kisojen jälkeen autot myydään. Autoja aletaan fiksata ja rakentaa viimeistään pari kolme viikkoa ennen kisoja.

Silloin Koski ja hänen niin ikään jokamiesluokkaa harrastava isänsä lähtevät aina töiden jälkeen hallille ja palaavat kotiin myöhään illalla.

Autoon menee monta tonnia

Valtteri Koski, jokamiesluokka, suomenmestari, kuva: Iiria Lehtinen

Valtteri Koski aloitti ajamisen jo alle kouluikäisenä. Tällä hetkellä hän on autokoulussa, ja pääsee pian henkilöauton rattiin tavallisille teille.

Valtteri Kosken sittemmin myyty voittoauto tuli perheeseen niin, että hän onnistui ostamaan sen kisoista.

– Remppasimme moottorin ja korjasimme koria.

Sillä kertaa Kosket pääsivät melko helpolla, mutta tavallisesti kisa-auton rakentamiseen menee runsaasti työtunteja ja hyvinkin 3 000–5 000 euroa.

– Jokkiksessa ajamisen osuus on 10 prosenttia ja 90 prosenttia on muuta. Lajiin tuo viehätystä se, että se teettää todella paljon työtä. Joudut tekemään auton eteen paljon työtä, jotta pääset ajamaan sillä.

Auto ei kestä harjoittelua

Kisa-autolla ei pysty juuri harjoittelemaan ennen kisaa.

– Auto ei kestä sitä. Autosta on tehty hyvä, mutta halvoilla osilla.

Niinpä kisan jälkeen autoa pitää taas kerran kunnostaa.

– Samalla moottorilla voi ajaa kahdet kisat. Sen jälkeen moottori pitää rempata.

Auton myyminen kisan jälkeen kiinteällä summalla perustuu siihen, ettei kenenkään kannata parannella autoaan liian hyväksi ellei halua menettää jatkuvasti paljon rahaa.

Näin kenenkään osallistujan autosta ei tule ylivoimaista, jolloin kisaaminen pysyy mahdollisena kaikille.

Ajaminen alkoi 5–6-vuotiaana

Valtteri Koski on ollut Ylöjärven Uutisten haastattelussa ennenkin. Hänestä tehtiin juttu 13-vuotiaana vuonna 2013.

Tällöin Koski ajoi crosskartia. Koski menestyi myös crosskartissa hyvin, ja sijoittui kerran SM-kisoissa kolmanneksi.

Viime talvena hän puolestaan voitti crosskartin xtrem-luokan talvisarjan mestaruuden.

Ulkomaille olisi kiva päästä

Vuorentaustassa asuva Valtteri Koski haaveilee siitä, että pääsisi joskus ajamaan rallia tai rallicrossia ulkomaille. Hän kuitenkin tietää, että se on mahdollista vain harvoille.

– Täytyisi löytää rahoittajia.

Lähitulevaisuudessa Koski siirtyy ajamaan jokkiksen yleistä luokka. Nuorissa voi ajaa vain siihen asti, kun täyttää 18 vuotta.

 

 

 

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>