Metsäkylässä ihmetellään keskellä pyörätietä jo vuosikausia seisoneita multakasoja

Kaupunki toi maakasat tientukoksi ratkaistakseen läpiajo-ongelman

Metsäkylässä Kangasniemen asuinalueelta Paavonpolulle johtavan pyörätien tukkeena on ollut jo useita vuosia kaksi maakasaa, jotka ovat herättäneet kysymyksiä alueen asukkaissa. Kaupungin mukaan kasoilla on kuitenkin oma tehtävänsä: estää moottoriajoneuvojen oikaisu tietä pitkin.

Maakasoja jo muutaman vuoden katsellut Kaisa Kärki ihmettelee kaupungin ratkaisua ja sanoo, ettei ole missään muussa kaupungissa törmännyt vastaavaan liikennesuunnitteluun. – Betoniporsaat, kaivonrenkaat, tolpat, kukkaistutukset tai muut sellaiset olisivat siistimpi ratkaisu verrattuna tuollaisiin jätekasoihin, jotka kaiken lisäksi vielä levittävät rikkakasveja lähistöllä asuvien iloksi.

Kaksi isoa rikkaruohoista rehottavaa maakasaa nököttää metsäkyläläisen pyörätien kummassakin päädyssä. Kasoja ympäröivät lisäksi heijastinpinnoilla varustetut turva-aidat, jotta törmäyksiltä vältyttäisiin.

Ei järin kaunis näky, sanoo Kangasniemen asuinalueella muutaman vuoden asustanut Kaisa Kärki, joka on muutostaan asti ihmetellyt multakasojen olemassa oloa.

Hänen mukaansa kasat rumentavat muuten siistinä pidetyn alueen ulkonäköä, mutta erityisesti ne aiheuttavat ongelmia pyörätien käyttäjille.

– Talvella auraaminen ja hiekotus eivät onnistu kasojen vuoksi, joten ainakin  lastenvaunuilla on mahdotonta päästä kulkemaan.

Kaavoitettu joukkoliikenteelle

Ylöjärven kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Mirko Harjula sanoo, ettei maakasoja ole suinkaan vain unohdettu paikoilleen. Niiden tehtävänä on nimenomaan estää autojen läpikulku pyörätietä pitkin.

– Tuo pyörätien pätkä, jossa kasat ovat, on kaavoitettu joukkoliikenteelle. Siitä on siis muilla moottoriajoneuvoilla läpikulku kielletty. Tämä koskee myös kaupungin kunnossapitoa eli auraaminenkin on kielletty, Harjula selvittää ja lisää, että väylä rakennettiin aikoinaan tulevaisuuden joukkoliikennesuunnittelua varten.

Hänen mukaansa kasojen tuominen paikalle juontaa juurensa vuosien taa. Tuolloin autoilijat hoksasivat, että väylää voi käyttää oikoreittinä, vaikka kieltomerkit olivatkin silloin jo paikallaan.

– Autojen kulkemisesta nousi silloin kalabaliikki, joten jotakin oli keksittävä, Harjula kertaa.

Lopulta Ylöjärven kaupunki päätti ratkaista tilanteen tuomalla paikalle kaksi maakasaa.

”Ei ideaali ratkaisu”

Kasojen avulla tie on saatu kavennettua niin, etteivät autot pääse ohi.

Maakasojen naapurissa asuva Kärki näkee, että tien tukkiminen kasoilla on ongelmallista erityisesti hälytysajoneuvojen kannalta. Useat navigointiohjelmat kun neuvovat reitin Kangasniemen alueelle virheellisesti Paavonpolkua pitkin.

– Minusta tämä ei ole nykypäivän liikennesuunnittelua, että kaksi kasaa on vain jätetty paikoilleen. Niiden vuoksi esimerkiksi hälytysajoneuvot eivät pääse oikaisemaan Paavonpolulta Metsälinnuntielle. Siinä voi olla käsillä kriittiset minuutit, kun ambulanssi tai paloauto joutuukin kiertämään, Kärki toteaa.

Harjula taas sanoo, ettei kaupunki ole vastuussa, jos navigointipalvelujen tarjoaja neuvoo väärän reitin.

Hän on kuitenkin Kärjen kanssa yhtä mieltä siitä, etteivät kasat ole välttämättä se kaikista kaunein ja käytännöllisin vaihtoehto.

Paikalle on kaavailtu myös puomien laittamista, mutta kaupungin kokemus on se, että ne joutuisivat ilkivallan kohteeksi nopeasti.

– Eihän nämä kasat mikään ideaali ratkaisu ole, mutta ainut toimiva. Niitä ei kukaan pysty juurikaan siirtelemään, Harjula toteaa.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?