Perehtymättömyys ei ole järkiperustelu vastustukselle

Jatkan ratikkamutuilun oikomista valtuutettu Hannu Ruuskallekin (ps.).
Kuten on selvitetty, lähijuna on investoinneiltaan kalliimpi ja palvelisi vain asemien seutuja, ja niitäkin pienemmällä vuorovälillä. Tämä ei palvelisi juurikaan niitä suunnitelmia mitä kaupungillamme on vuodelle 2040.
Toisin kuin meillä, pääkaupunkiseudulla maankäyttöä on pitkälti ohjannut 1970 -luvun junien sähköistämisestä alkanut lähijunabuumi. Ja onhan sinnekin ratikkaa suunnitteilla – Mellunkylästä Hakunilaan myöhemmin jopa Espooseen. Raidejokeria unohtamatta. Selvitysmateriaaleistakin selviää että Tampereen ja Helsingin raitiotietä on turha suoraan verrata keskenään. Tampereen ratikka tulee kulkemaan puolitoista kertaa nopeammin kuin Helsingin ratikka.
Myös suunnitellut reitit ovat jouhevampia kuin mainittu Helsingin kutosen ratikka. Edes Helsingin linjoja 4 ja 10 ei voi verrata, vaikka ne kulkevat pitkälle kantakaupungin ulkopuolelle. Uskaltaisin väittää, että monet ratikan puolesta puhuvat ovat kyllä kulkeneet ratikoilla ja osaavat huomata selvityksissäkin kerrotut eroavaisuudet ja siksi kannattavat hanketta.

Aki Leppänen
kaupunginvaltuutettu (vas.), Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan varajäsen

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 5 viikkoa vain 1,90 €.