Vuoden 2018 Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu toi kolmannen sijan Ylöjärvelle. Pronssipalkinto heltesi Pop up Shoppeenmäki -hankkeella, jolla kaupungin elinkeinoyhtiö, yrittäjäjärjestön paikallisyhdistys, Tredu ja joukko paikallisia yrittäjiä halusi nostaa päivänvaloon kaupallisen keskustan tyhjät liiketilat. Tempaus houkutti viime vuoden marras-joulukuussa peräti 61 yrittäjää kokeilemaan kivijalkamyymälän pyörittämistä. Yksi osallistuja vakuuttui mukanaolosta niin paljon, että avasi oman liikkeen.

Elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu ja yrittäjä Liisa Päivärinta iloitsivat Ylöjärven saamasta pronssipalkinnosta Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa.
Kaupungin tiedottaja Tiina Helminen pitää Ylöjärven saamaa pronssitilaa erinomaisena saavutuksena.
– Palkintosijoista kisaili kaiken kaikkiaan kymmenen kuntaa. Jokainen kandidaatti olisi voinut kohota kärkikolmikkoon. Finaaliin yltäneen markkinointiteot olivat keskenään hyvin erilaisia, hän sanoo.
– Huomioni kiinnittyi siihen, että ykköspaikan napannut Pori oli käyttänyt hankkeeseensa peräti 100 000 euroa. Ylöjärven markkinointitempauksen budjetti oli vain 8 000 euroa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, ettei vain raha ratkaise, tiedottaja korostaa.
Helminen korostaa, että Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailujen finalistitempauksilla on paljon annettavaa kaikille kunnille. Mittelön tavoitteena onkin, että kunnat hyödyntäisivät toimiviksi osoittautuvia toimintamalleja.
– Ylöjärven kilpailutyö nosti esille ongelman, jonka kanssa liki jokainen paikkakunta painii. Kaupunkien ja kuntien keskustoissa on enemmän tai vähemmän tyhjiä liiketiloja, hän avaa.
– Ylöjärveläiset halusivat tarjota kaikille halukkaille mahdollisuuden testata perinteisen kivijalkamyymälän pitoa. Tapahtumaan osallistui peräti 61 yrittäjää. Määrä on kiitettävän suuri, tiedottaja puntaroi.
Keskusta
eläväksi
Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu painottaa Pop up Shoppeenmäki -tempauksen saavuttaneen sille asetetut tavoitteet.
– Onnistuimme elävöittämään perinteikästä Soppeenmäen kaupallista keskustaa, hän sanoo.
– 61 yrittäjäkandidaattia sai mahdollisuuden kokeilla kivijalkamyymälän pitämistä. Kokeilijat testasivat toimintaa haluamansa ajan, Rinne-Järvensivu lisää.
Elinkeinosihteerin mukaan Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun pronssi antaa uutta puhtia arjen työhön.
– Tunnustus kannustaa kokeilemaan eri asioita, Rinne-Järvensivu vakuuttaa.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun ykkössijan vei osallistavalla ja kattavalla brändityöllään Porin kaupunki ja kakkossijan otti Valkeakoski onnistuneella pientalonäyttely- ja tonttimarkkinoinnillaan.
Viimeisimmät kommentit