Leipomosykettä kauppakuhinassa

Ylöjärven Elovainiolla ja Soppeenmäessä kuhisevassa kauppa- ja palvelukeskittymässä sykkii myös leipomokeskittymä: usean leipomon rypäs. Runsaus nähdään etuna.
Leipomokeskittymä

Elovainion ja Soppeenmäen kauppa-alueelle leipomosykettä tuovat Tapio Kiviniemen (kuvassa) luotsaama Elovainion leipomo sekä Aallon leipomo, Ylöjärven leipomo, Pirjon pakari ja Elonen.

Alueen leipomorintamalta tuumataan, että keskittymä kielii alueen elinvoimasta ja toimivuudesta.

– Kyllä se kertoo lumipalloefektistä, Elovainion leipomon yrittäjä Tapio Kiviniemi tuumii, kuinka alue on ensin tarjotuin toimipaikoin houkutellut yrittäjiä, sitten ostavaa väkeä, sitten taas kasvaneella ostovoimalla yrittäjiä…

Alueen imua perustellaan myös hyvillä kulkuyhteyksillä. Paikalle on helppo tulla kaukaakin, varta vasten tai ohikulkumatkalla, ja leipomoiden kuljetusten on sutjakkaa lähteä moneen suuntaan.

Rypäs ruokkii

Haastattelemamme leipomoväki pitää kauppa- ja palvelukeskittymää etuna. Niin asioimaan tulleiden kuin vaikka alueella työskentelevien ihmiskuhina on potentiaalista asiakasvirtaa leipomoillekin.

– Ja jos tuossa jokin liike tarvitsee pullaa, niin tähänhän sieltä tullaan, Kiviniemi ynnää yrityksetkin asiakkaiksi.

Alueen toiset leipomotkin nähdään hyödyksi. Voidaan tehdä yhteistyötä, kuten lainata äkkitarpeeseen tarvikkeita tai kuskata tuotteita samalla kyydillä.

Vaikka kuluttajat tuskin kauheasti kiertävät leipomosta toiseen vertailemassa kuten vaikkapa autokaupoilla, rypäs voi houkuttaa naapuriinkin: tieto tarjonnasta voi saada lähtemään vaihteeksi toiseen leipomoon.

Leipomoiden välillä haastatellut eivät näe kilpailuongelmaa. Niitä kun ei sentään niin paljon ole, ettei kysyntää riittäisi, ja sitä paitsi leipomot ovat keskenään erilaisia.

– Me toimimme omalla konseptillamme. Teemme omaa työtämme ja annamme muiden tehdä omaansa. Ja ohjeistamme kyllä asiakkaita toisiin leipomoihin, jos meillä ei jotain ole, Pirjon pakarin kahvila-myymälävastaava Jaana Laikko sanoo.

Leipomokeskittymä

Lähituotteiden ideologia pääsee kerrassaan oikeuksiinsa leipomoiden yhteydessä olevissa kahviloissa ja myymälöissä, Pirjon pakarin leipomomyymälän ja -kahvilan vastaava Jaana Laikko toteaa.

Vaihtelua alalle

Ylöjärven kauppakeskittymä ei ole siellä toimivien leipomoiden ainoa vaikutusalue. Ylöjärveltä viedään leipomotuotteita niin lähiseuduille kuin kauemmaskin. Leipomoiden keskinäinen erilaisuus on koko alan kilpailussakin valtti.

Voi erikoistua tietyntyyppisiin tuotteisiin ja tehdä niistä omia hittejään. Osaamisaluettaan voi valjastaa myös alihankintaan: voi valmistaa vahvuusalueeseensa liittyvää tuotetta toisen toimijan, vaikkapa toisen leipomon, tarpeisiin, tämän tuotteeksi.

Myös maineen luominen auttaa alan kilpailussa.

– Pitkään toimimallahan se saadaan, ei hetkessä, Kiviniemi sanoo.

Se, että alalla on useita toimijoita, on haastatelluista asiakkaan etu. Niin voidaan tuottaa lähiseuduille kuluttajien arvostamia lähituotteita sekä luoda niin lähelle kuin kauas valinnanvaraa ja kilpailun tuuppiessa kehitystyöhön yhä parempia tuotteita.

– Kaikki kunnia isoille toimijoille, mutta on hyvä, että siellä hyllyssä on muutakin kuin niiden tuotteita. Kyllähän vaihtelu virkistää, Laikko tuumii.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>