Ylöjärven Osuuspankin entinen kassapoika Jussi Pulkkinen esiintyy nykyään isojen firmojen mainoksissa

Instagramista lähtenyt sketsiryhmä Blokess halutaan nyt kaikkialle

Vuonna 2014 tamperelainen Jussi Pulkkinen sai koulukavereidensa kanssa loistoidean, jonka pohjalta he alkoivat kuvata lyhyitä huumorivideoita kuvapalvelu Instagramiin. Syntyi Blokess. Nykyisin videot eivät ole enää pelkkä hauska ajanviete, sillä satoja tuhansia ihmisiä naurattavan Blokessin ympärille on rakennettu menestyvä yritys, jonka isot firmat tahtovat mukaan mainoksiinsa.

Jussi Pulkkisen mukaan Blokess pyhittää joka kuukauden viimeisen viikon pelkästään kuvaamiselle. – Muina aikoina suunnittelemme videoiden käsikirjoituksia ja hoidamme kuvioita yhteistyökumppaneidemme kanssa.

24-vuotias Jussi Pulkkinen on tullut kotikaupunkiinsa Tampereelle viettämään pääsiäislomaa. Vaikka mies pitää nykyään majaansa Helsingissä, on puheessa vielä ripaus tuttua pirkanmaalaisuutta.

– Kyllä koti on aina täällä, mutta tosiasia on se, että kaikki yhteistyökumppanit ovat Helsingissä.

Siis mitkä yhteistyökumppanit? Aloitetaanpa alusta.

Vuonna 2014 Kuopiossa kauppatieteitä opiskellut Pulkkinen tutustui luennolla lapualaiseen Martin Kalliolaan, jonka kanssa he löysivät heti yhteisen sävelen. Läppä lensi ja kaksikko kaavaili, josko vitsiä voisi vääntää myös kameralle. Syntyi ajatus lyhyistä sketsividoista, joita kuvattiin kuvapalvelu Instagramiin.

Nopeasti kuvioihin ilmestyi Pulkkisen tuntema Matti Roth, joka otettiin osaksi porukkaa. Syntyi Blokess, jonka suosio sosiaalisessa mediassa lähti räjähtävään kasvuun.

Mainostajat kiinnostuivat

Pulkkisen mukaan koko Blokessin idea lähti alun perin siitä, että videoihin kuvattiin jokin tavanomainen ja arkinen tilanne, jota lähdettiin jalostamaan eteenpäin. Vuosien aikana kuvatuissa videoissa on käsitelty esimerkiksi seurustelua, ystävyyttä, ärsyttäviä tapoja, miesflunssaakin.

Pulkkinen uskoo, että Blokessin videoista on tehnyt suosittuja nimenomaan niiden samaistuttavuus ja ajankohtaisuus. Videoissa on myös aina jokin käänne, joka pitää katsojan mielenkiinnon yllä.

– Facebookissa toimi todella hyvin sellainen videosarja, jossa kuvasimme erilaisia ihmistyyppejä. Oli esimerkiksi erilaisia kuntosalityyppejä. Kun ihmiset tägäävät eli merkitsevät toisiaan videoiden kommentteihin, lähtevät videot leviämään ympäriinsä, Pulkkinen selventää.

Ja kun videot keräävät valtavan määrän silmäpareja, herää myös mainostajien kiinnostus.

– Yritykset tahtovat olla mukana uudessa tuulessa ja heitä kiinnostaa erityisesti tarkat kohderyhmät. Blokessin kohderyhmä on nuoret aikuiset, joten on aika selvää, että mainostajat pitävät meitä hyvänä väylänä markkinointiin.

Ammattimaista mutta hauskaa

Nyt Blokess on päässyt siihen pisteeseen, ettei kauppakorkeakoulusta valmistumisesta tarvitse hetkeen haaveilla. Ja väliäkö sillä, koska Blokess tahdotaan nyt kaikkialle. Isoista kansainvälisistä yrityksistä jo esimerkiksi Red Bull ja Burger King ovat tahtoneet sketsiryhmän yhteistyökumppanikseen.

Vaikka yhteistyökuviot ovat muuttaneet Blokessin työskentelytapaa ammattimaisempaan suuntaan, on Pulkkisen mukaan tärkeää muistaa, minkä vuoksi videoita alun perin alettiin tekemään – koska se oli hauskaa.

– Viime kesänä teimme videoita niin, ettei meillä ollut enää hauskaa. Pysähdyimme miettimään, miten voisimme tehdä tästä taas kivaa, sillä lyhyiden videoiden tekeminen alkoi tuntua puuduttavalta, hän sanoo.

Niinpä Blokess suuntasi viime vuoden lopulla Eurooppaan kokeillakseen, pystyisikö sketsejä vääntämään englanniksi ja voisiko heidän kaltaisensa sketsiryhmä menestyä myös Suomen ulkopuolella.

Etäisyys kotimaahan sai miehet kuitenkin pohtimaan, miten he voisivat viedä tekemistään uuteen suuntaan Suomessa. Vastaus tähän selkenikin nopeasti: Blokessin oli aika siirtyä sinne, missä katsojia olisi tavoitetavissa mahdollisimman paljon – YouTubeen.

Kuvaaminen ulkoistettiin

Vuoden alussa Blokess siirtyikin videopalvelu YouTuben maailmaan. Täysin videoille omistettu alusta on muuttanut Blokessin toimintaa siten, että videomateriaalin on oltava entistä ammattimaisempaa.

YouTubeen siirtyminen pakotti Blokessin myös rekrytointipuuhiin. Jos koko kolmikko halusi päästä yhdessä kameran eteen, tarvittiin kameran taakse yksi ihminen kuvaamaan. Niinpä he hankkivat ensimmäisen virallisen työntekijänsä.

Videoiden kuvaamisesta vastaa siis tätä nykyä helsinkiläinen Leevi Aroviita, joka voitti työpestinsä Blokessin järjestämän kilpailun kautta.

– Laitoimme Instagramissa pystyyn kisan, jossa pyysimme lähettämään videohakemuksen, jos pesti kuvaajanamme kiinnosti. Leevin video oli paras, Pulkkinen kertaa valitsemisprosessin kulkua.

Valitsemisen esteenä oli tuossa vaiheessa enää Aroviidan opiskelu, sillä lukiolaispoika valmistautui parhaillaan ylioppilaskirjoituksiin. Lopulta koulun rehtori näytti yhteistyölle vihreää valoa ja Aroviita lähti ensimmäiselle kuvausreissulleen Rukalle.

– Leevi perusteli rehtorille, että tämä on hänen elämänsä tilaisuus ja tämä myöntyi. Leevi pääsi myös heti hyvin mukaan porukkaamme, vaikka ajattelimme aluksi, että miten hän tulee selviämään, kun juttumme ovat välillä vähän ronskeja, Pulkkinen virnistää.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>