Sahaava talvi koettelee kevytväyliä

Kunnossapitoväellä on tänä talvena piisannut hommia, perin pulmallisiakin.
Kevytväylien kunnossapito

Huoltokalusto on saanut huristella olan takaa tänä vuonna.

Vuoroin lunta, loskaa, jäätä, polannetta. Tai niitä yhdistelminä. Tämä talvi on ollut kaduntallaajalle kiperä.

Sen myöntää Ylöjärven katuhuollosta vastaava kunnossapitopäällikkö Jari Koskinenkin. Ja juuri kevyen liikenteen väylät ovat huonolla kelillä bussipysäkkien ja ajoratojen mäkien ohella kriittisimpiä.

– Kevyen liikenteen väylällä kolme senttiä lunta on eri asia kuin kadulla, hän vertaa jalkapelillä tarpojia ja vantteria autoja sekä ynnää, että huoltokalusto lähtee aina ensin kevytväylille.

Juuri tällaiset talvet, joina lämpötila seilaa nollan ympärillä, ovat kunnossapitoväelle vaikeimpia.

– Ihannetalvemme on sellainen, että syksyllä tulee muutaman viikon pakkasjakso ja maa jäätyy ja vasta sen jälkeen tulee lunta.

Haastetta luo myös se, että huoltoväki toimii sääennusteiden mukaan ennakkoon, usein yöllä liikenteeltä rauhassa ja aamua valmistellen. Silloin saatetaan vaikkapa hiekoittaa turhaan, kun liukkaaksi jäätyvän veden sijaan saadaankin lunta.

– On helppo jälkikäteen sanoa, että ei tämä nyt mennyt siten kuin piti.

Auraus tahmaa sulalla ja loskalla

Kun lunta tupruttaa paljon, ottaa huoltajilta aikansa saada kaikki paikat aurattua. Toki heitä määräävät ohjeet, missä ajassa ja oloissa on toimittava. Väylät on myös jaettu kiireellisyysluokkiin, joten tärkeimmät väylät putsataan ensiksi.

Auraajan haaste huonona talvena on sula maapohja. Aura vaurioittaa helposti pehmeitä viherkaistoja, painaa soraväylät velliksi ja rahisee vasten asfalttia.

Loskassa taas auraus on hitaampaa kuin lumella. Loska kertyy paakuiksi ja valuu penkalta takaisin väylälle toisin kuin keveä lumi. Rosoteräinen aura jättää loskaan epäsiistin jäljen, mutta tasaterääkään ei voi käyttää, sillä sileä tulos olisi jäätyessään kohtalokas.

Polannettakin voi taltuttaa, höylällä tai polanneterällä, mutta sekin on kaksipiippuinen juttu.

– Jos pohja on sula, vaurioitamme asfalttia tai hiekkapohjaa.

Hiekkaa, hiekkaa ja vielä hiekkaa

Keljuna talvena saa myös levittää hiekkaa tuon tuosta. Hiekan jäädessä polanteen sisään tai lumen alle on näet pakko hiekoittaa uudestaan.

Runsas hiekka on eritoten kevään kiusa. Pois harjattavaa riittää, ja ilma pölisee.

– Ja toiveissa olisi jo päästä rullaluistelemaan ja niin edelleen, mutta meidän on odotettava pakkasten loppumista.

Talvellakin hiekka voi kiusata: paksuksi matoksi kasautuessaan irtosora voi hankaloittaa kulkua.

– Toisaalta on hyvä, että sepeliä on kerroksissa, koska osa siitä aina jää tai nousee pintaan ja jo se auttaa.

On myös herännyt, tänäkin vuonna, keskustelua vain toisen laidan hiekoituksesta, jolloin toisella laidalla voisi pulkkailla ja potkukelkkailla.

Vaikka laki moisen hyväksyisi, siihen ei ole Ylöjärvellä ryhdytty. Se näet vaatisi liikennemerkit ja siis ison merkintäurakan. Lisäksi kalustoon tarvittaisiin muutoksia.

– Ja jos jotain sattuisi, olisi kuitenkin tulkinnanvaraista, kenen vastuulla se olisi.

Hiekkaa, aurausta, mitä vain, tänä talvena Ylöjärvi on huoltanut väyliä jo kolmanneksen keskimääräisestä koko talven työstä. Aika näyttää, millainen on koko talven saldo.

Fakta

Koskisen toiveet kaduntallaajille

- "Jos on ihan karmea keli, mieti, onko pakko lähteä heti liikkeelle vai voisiko odottaa hiukan."

- "Harkitse jalkineita. Kesätennarit eivät ole talvikelillä järkevin valinta."

- "Kun pojat ovat tuolla huoltotöitä tekemässä, toivoisin ymmärrystä, huomaavaisuutta ja yhteistyötä. Väistetään esimerkiksi auraa. Niin saadaan nopeammin baanaa aikaiseksi."

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>