Ylöjärvellä tehdään paraikaa selvitystyötä raitiotiestä

Tuleeko Ylöjärvellekin ratikka?

Ratikka voisi tulla alkuvaiheessa Ylöjärven rajalle ja rakentua sieltä kenties myöhemmin esimerkiksi Elovainiolle asti. Raitiotie olisi Ylöjärvellä aikaisintaan noin vuonna 2025.
ratikka, raitiotie

Kuvassa näkyy hahmotelma raitiovaunusta Tampereen Keskustorilla. (Kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy.)

Ylöjärvellä on alettu selvittää, kannattaisiko Tampereelle paraikaa rakennettavaa raitiotietä jatkaa Ylöjärven puolelle.

Selvitystyö on vielä alussa.

Ylöjärven kehittämistoimikunta on jo näyttänyt ratikalle vihreää valoa, ja tällä hetkellä asiaa pohditaan Tampereen seudun seututoimiston vetämässä hankkeessa.

Ennen kuin ratikkahanke päätyy Ylöjärven kaupunginvaltuuston päätettäväksi, pitää selvittää  montaa asiaa, kuten kustannuksia.

– Kustannuksia on tässä vaiheessa mahdoton arvioida, koska niihin vaikuttavat niin monet eri tekijät, kuten linjausvaihtoehdot ja toteutusaikataulu. Myös valtion osallistuminen hankkeen kustannuksiin esimerkiksi osana mal-sopimusmenettelyä olisi tärkeää. Mutta joka tapauksessa hankkeen kustannusarvio on useita kymmeniä miljoonia euroja, sanoo kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto.

Kallista lystiä siis.

Lisää asutusta ja palveluita?

Ratikan tulosta olisi kuitenkin Ylöjärvelle hyötyä.

Raitiotie liittäisi Ylöjärven tiiviimmin osaksi Tampereen seutua. Ratikka voisi vaikuttaa myös siihen, että Ylöjärvelle tulisi uusia asuinalueita, uusia asukkaita ja palveluja.

Ratikan tulemisessa Ylöjärvelle voisi olla karkeasti ottaen kaksi vaihtoehtoa. Joko Raitiotie vedettäisiin alkuvaiheessa Tampereen ja Ylöjärven rajan tuntumaan esimerkiksi Teivoon tai sitten raitiotie tehtäisiin heti pidemmälle.

Mikäli raitiotiessä päädyttäisiin ensimmäiseen vaihtoehtoon eli pelkkään yhteen pysäkkiin ja sen yhteyteen rakennettavaan etäliityntäparkkiin eli autojen parkkipaikkaan, ratikka voisi tulla Ylöjärvelle aikaisintaan noin vuonna 2025.

Näin arvelee Ylöjärven Yrityspalvelun toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki. Raitiotietä voitaisiin jatkaa siitä pidemmälle myöhemmin.

Toisessa vaihtoehdossa ratikkareitti olisi heti mittavampi. Tässä vaihtoehdossa ratikan tuloon Ylöjärvelle menisi luultavasti pidempi aika.

Vaihtoehtoihin ja aikatauluihin vaikuttaa sekin, miten Tampere linjaa raitiotietä kulkemaan Lielahdessa.

Ylöjärven näkökulmasta Tampereen kaupunginhallitus teki joulukuussa hyvän päätöksen. Se päätti, että raitiotie vedetään Hiedanrannan lisäksi myös pistoraiteena Lielahdenkadulle, eli Ylöjärvelle päin.

Nopeakulkuinen ja junamainen

Reittivaihtoehtoja on pohdittu alustavasti jo vuosia aiemmin – ratikkahankehan käynnistettiin Tampereen seudulla yli kymmenen vuotta sitten. Yhden vaihtoehdon mukaan ratikka voisi kulkea Ylöjärvellä esimerkiksi Kauppakeskus Elolle asti.

Ratikan kulku on melko suoraviivaista. Se ei voi puikkelehtia siellä täällä.

– Tampereen ratikkahan on enemmän raitiotiejunatyyppinen. Se ei ole samantyyppinen kuin Helsingissä vaan junamaisempi. Sen myötä seudulla voidaan liikkua nopeasti, ja se mahdollistaa työpaikkapendelöinnin, sanoo Isolähteenmäki.

Kangasala, Ylöjärvi, Pirkkala

Tampere rakentanee raitiotietään Pyynikintorilta Hiedanrannan kautta Lentävännimeen ja Lielahteen päin vuosina 2021–2024.

Ratikan tuloa muuallekin kuin Tampereelle pohditaan parhaillaan myös Kangasalla ja Pirkkalassa.

Isolähteenmäki ei usko, että eri kuntien mahdolliset ratikkahankkeet olisivat toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Siis että jos ratikka aiotaan hankkia esimerkiksi Kangasalle, se ei sulje pois mahdollisuutta laajentua myös Ylöjärvelle.

HEI, LÖYSIT TIMANTIN!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.

Uusi käyttäjä, luo itsellesi tunnukset, niin pääset aloittamaan ilmaisen kokeilujakson.

Kommentit (3)

  1. Reilvei

    Ratikka olisi hyvä, mutta sitä ennen olisi helpompaa järjestää bussien lisäksi lähijuna kerran tunnissa ja sen lisäksi pitäisi saada pysähtymään Pohjanmaan ja Lapin junat Ylöjärvellä. Pysähtyväthän ne monta kertaa pienemmässä Parkanossakin. Eikä tästä VR:n kanssa pidä neuvotella, vaan LVM:n ja eduskunnan. Mikä ihme siinä on, paitsi paikallisten saamattomuus, että kakkosmetropolissa ei raiteet palvele, vaikka Kempeleet, Nastolat ja muut saavat junat pysähtymään? Siinäpä tutkivalle journalismille aihetta kerrakseen!

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>