MM-kisoihin maailman nopeimmalla rata-autolla

Autotallista Siivikkalan perukoilta löytyy talvihuoltoa varten purettuna jokseenkin epätavallinen Audi R8 -urheiluauto. Sami Sivosen tiimi virittelee ajokista tulevalle kilpailukaudelle maailman nopeinta rata-autoa. Päätähtäin on ensi syksynä Australiassa, Time Attack -luokan MM-kisoissa.

Time Attack on Suomessa vauhdikkain rata-autojen kilpaluokka. Siinä autot jaetaan kolmeen eri alaluokkaan: Club, Modified ja Unlimited. Sivonen ajaa Unlimited-luokassa, ja aloittaa nyt toista kauttaan R8:n ohjaimissa.

Kuljettajat ajavat Time Attack -kisassa kelloa vastaan. Autot ovat radalla samanaikaisesti jahtaamassa nopeinta kierrosaikaa. Lähtö päivän viimeiseen osioon tapahtuu aamupäivän aikojen perusteella. Finaalissa ensimmäisellä lähtijällä on tyhjän radan etu puolellaan.

Unlimited-luokan autoa on lupa virittää lähes kaikin mahdollisin keinoin. Lähtökohtana on aina sarjavalmisteinen vakioauto. Valmiin kilpa-auton hankkiminen ei ole luvallista.

Kilpatason turvavarusteet ovat pakolliset. Autoa saa keventää rajoituksetta, ja auto saa olla myös putkirunkoinen. Moottorin kokoa tai tehoa ei ole rajoitettu. Autossa on oltava katteet, myös renkaiden ympärillä. Tässä on selkeä ero F1-autoihin nähden.

– Alkuperäisen auton pitää olla tunnistettavissa, perusrakenteet on pidettävä ennallaan. Jousituspaikkoja ei saa siirtää, ja tuulilasin pitää olla edelleen lasia, Sivonen luettelee.

Sivosen auto on ulkomuodoiltaan edelleen R8, mutta kori on rakennettu uudelleen. Kaikki kateosat ovat nyt kevyttä hiilikuitua. Kun alkuperäinen ovi painaa reilut 40 kiloa, hiilikuituinen vastine on vain kymmenesosan tästä.

– Siksipä kori on voitu laittaa tuonne seinälle talvihuollon ajaksi, Sivonen kehaisee ja osoittaa siistiin riviin ripustettuja ovia, etumaskia ja lokasuojia.

– Hiilikuituun tutustuminen on ollut iso osa projektiamme. Teetimme joitain osia muualla, mutta teimme paljon täälläkin. Mervin kanssa on vähitellen opittu tämäkin tekniikka, yritysten ja erehdysten kautta.

Sivosen puoliso Mervi Pirkkala on tiiviisti mukana nelihenkisessä kisatiimissä. Kalle Tyrkkö toimii päämekaanikkona, ja Jyrki Repo vastaa kilpailuinsinöörin tehtävistä.

Auton runko on tehty alumiinista. Siksi Tyrkkö on joutunut paneutumaan alumiinin hitsauksen saloihin. Rungon virittelyssä on riittänyt muutenkin haasteita.

– Alkuperäiseen runkoon on lisätty jäykisteitä, ja ohjaamoon on tehty turvakaaret. Kun runko on alumiinia, ja kaikki lisätuet terästä, nämä on liitettävä yhteen muulla tavoin kuin hitsaamalla, Tyrkkö kertoo.

Alkujaan nelivetoinen auto on nyt painon vähentämiseksi takavetoinen. Akku painaa kilon, kun alkuperäisen paino oli 42 kiloa. Tankki on vain 55-litrainen. Tällä bensamäärällä kilpuri kulkee 5-6 ratakierrosta, reilut 20 kilometriä.

Rajojen
hakemista

Sivonen osti R8:n Saksasta. Alkuperäinen moottori oli 4,2 litran V8 automaattisella robotti-vaihdelaatikolla.

– Tilasin Australiasta paineilmatoimisen manuaalivaihteiston, ja sen mukana tuli myös tuhdimpi kone, Audin 5,2-litrainen V10. Tästä oli hyvä alkaa rakentaa kilpailukykyistä kisa-autoa.

Kaksoisturbolla varustetusta myllystä irtoaa 1500 hevosvoimaa. Kun auton paino on 1300 kiloa, kyseessä on melkoinen asfalttiraketti.

– Projektin nimi R8 1:1 kertoo, että tavoittelimme yksi yhteen teho-paino -suhdetta. Nyt on päästy vähän ylikin, Sivonen kehaisee tyytyväisenä.

Suorituskyky on vielä osin arvioiden varassa. Sivonen ei ole voinut ottaa autosta kaikkea irti, koska siinä ei ole ollut luistonestoa. Nyt tämä puute on korjattu, ja tuleva kausi näyttää auton todellisen luonteen.

Toistaiseksi paras kiihtyvyys eteenpäin on ollut 1,5 g:n tasoa, ja suurin hidastuvuus 2,2 g:tä. Sivuttaiskiihtyvyyttä kaarteessa on parhaimmillaan 2,1 g:tä. Kiihdytys 200-260 km/h kestää 1,9 sekuntia, ja 100-200 km/h 2,9 sekuntia.

– Villi veikkaukseni on, että kiihdytyksessä 100-300 km/h tämä menee F1:n ohi. Paikaltaan lähdössä formula lienee parempi.

– Kun tulen kaarteesta ulos 140 mittarissa, suoralla vauhti on 600 metrin päässä jo 340:n tienoilla. Ainakin Australiassa on niin pitkiä suoria, että pääsemme huippunopeuksiin asti.

Enemmän kuin
vain harrastus

Edessä on Sivosen seitsemäs kausi rata-autoilua. Ura lähti liikkeelle vakioautoista. Kokemusten ja menestyksen myötä nälkä on kasvanut jatkuvasti.

Sivosen meriittilistalta löytyy kaksi vakioautojen suomenmestaruutta, sekä vastaavat saavutukset kertaalleen Modified ja Unlimited -luokissa. Etuvetoisten EM-voitto tuli vuonna 2013 ja kakkossija vuonna 2015.

Auton rakentaminen ja kilpaileminen ovat Sivoselle ja koko tiimille enemmän kuin pelkkä harrastus.

– On tämä paremminkin elämäntapa ja intohimo. Talvella kaikki vapaa-aika menee auton huollossa ja rakentelussa. Kesäkausi on karavaanarielämää. Pakkaamme kisa-auton, työkalut, varusteet ja itsemme kuorma-autoon ja asuntobussiin, ja menemme kisapaikoille.

– Rahaakin tarvitaan. Tämä ei ole halpaa lystiä, vaikka teemmekin paljon itse, ja etsimme osia sieltä mistä edullisimmin saa. R8-projektiin on uponnut euroja viidesosa uuden GT3-kilpurin hinnasta.

– Jotkut laittavat rahansa veneisiin, toisilla on kesämökit. Tämä on meidän yhteinen juttumme.

Tiimi rakensi R8:n yhdeksässä kuukaudessa, ja Sivonen otti sillä voiton heti ensi kisassa. Kukaan ei uskonut tähän ennakolta. Kova työ sai palkintonsa, ja siinä on Mervi Pirkkalan mielestä iso osa homman mielekkyyttä.

– Olemme tehneet kaiken itse, ja saamme nähdä, että siitä syntyy myös tulosta. Se on kiehtovaa.

Sivosen hienoin kokemus on ollut viime kauden avauskisa. Tiimi etsi uuteen autoon säätöjä koko yön. Ajaminen ei onnistunut aamupäivän kierroksilla, koska auto oli kuin kivireki. Mutta GT Race -kisassa Sivonen lähti viimeisenä radalle ja tuli voittajana maaliin.

– Siinä oli itkua ja onnen kyyneleitä.

Tiukkaa testiä
luvassa

Kevään myötä Sivosen mielessä alkaa jo poltella pääsy radalle autoa testaamaan. Vaihteisto on ollut huoltomatkalla Saksassa, ja moottoriin tilattiin kiertokanget Australiasta. Osat ovat saapuneet, ja kone alkaa olla pian koossa.

– Huhtikuussa menemme Viroon ajamaan raakaa testiä uusilla kuviollisilla MM-kisarenkailla. Sen jälkeen testaamme kotimaassa sileillä renkailla mahdollisimman paljon.

– Suoranopeudet ovat nyt nousseet. Siksi esimerkiksi jarrutuksen aloituskohdat ennen mutkia on haettava uudelleen.

Sivonen ajaa kesällä arviolta viisi kisaa Suomessa. Sitten auto lähtee MM-kisamatkalle Australiaan. Kotimaan kisoista tiimi hakee kokemusta ja oikeita säätöjä MM-mittelöihin.

Australiassa Sivosella on voitto tähtäimessään. Maailmanmestaruus on tiukan kisan takana, mutta tiimi uskoo menestykseen. Nyt kaikki tekevät työtä sen eteen, että lokakuussa palaset ovat kohdallaan.

Sami Sivonen Audi R8 -ratakilpurinsa ohjaimissa. Nyt auto on vielä tallissa, huhtikuussa jo tosi toimissa.

Kalle Tyrkkö (vas.), Sami Sivonen ja Mervi Pirkkala talvihuoltoa varten riisutun R8:n äärellä.

Tältä näyttää Sami Sivosen Audi R8 kisakuosissaan. Kuva: Antti Lankinen

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?