Kielteisten turvapaikkapäätösten lukeminen jumalanpalveluksissa jakaa seurakuntalaisia Ylöjärvellä. Kirkkoherran mielestä kielteisten päätösten lukeminen ei ole maahanmuuttopoliittinen kannanotto, mutta äänekäs osa seurakuntalaisista on toista mieltä ja sanoo, ettei Maahanmuuttoviraston päätöksiä kuulu lukea saarnastuolista.
Ylöjärven seurakunta osallistuu haastekampanjaan, jossa kirkossa luetaan ääneen Maahanmuuttoviraston tekemiä kielteisiä turvapaikkapäätöksiä. Päätöksiä tai osia niistä luetaan joko saarnan yhteydessä tai esirukouspyyntönä.
– Ajatuksena on antaa ääni niille, jotka eivät muuten saa asiaansa kuuluviin. Moniko meistä on koskaan lukenut turvapaikkapäätöksiä ja tietää, millaisista tilanteista niissä on kyse? Koen, että näiden ihmisten elämäntilanteet pitäisi saada valtakunnallisesti laajempaan tietoisuuteen, kirkkoherra Kimmo Reinikainen sanoo.
– Emme ota kantaa siihen, ovatko nämä kielteiset päätökset oikeita vai vääriä. En myöskään koe, että tämä olisi niinkään yhteiskunnallista kritiikkiä kuin yksilöiden tarinoiden kertomista.
Kirkkoherra kertoo, että esirukouksissa rukoillaan tavallisesti esivallan, päättäjien ja piispojen sekä vaikkapa sairaudesta, aviokriisistä, päihderiippuvuudesta tai muusta vaikeasta elämäntilanteesta kärsivien puolesta.
– Kristinuskoon kuuluu asettua kenen tahansa heikoilla olevan puolelle, kirkkoherra muistuttaa.
Kirkoissa luetaan turvapaikanhakijoiden saamia autenttisia päätöksiä ilman henkilöiden nimiä.
Ensimmäisen kerran kielteisiä turvapaikkapäätöksiä kuultiin jumalanpalveluksessa puolitoista viikkoa sitten esirukouspyyntöjen yhteydessä. Päätöksiä luetaan jumalanpalveluksissa erityisesti kärsimysten sunnuntaina toinen huhtikuuta.
”Kirkon ovet käyvät ulospäin”
Läheskään kaikki seurakuntalaiset eivät hyväksy turvapaikkapäätösten lukukampanjaa. Ensimmäisen jumalanpalveluksen jälkeen Ylöjärven Uutisiin tuli useita yhteydenottoja, joissa asiaa hämmästeltiin ja paheksuttiin.
Kaikki eivät kirkkoherran tavoin ajattele, että pelkästään kielteisten turvapaikkapäätösten lukeminen ei ole kannanotto siihen, onko päätös oikea vai väärä.
– Maahanmuuttoviranomaisten päätösten arvosteleminen ei missään tapauksessa sovi saarnastuoliin tai alttarille. Yhteiskunnassamme on oma järjestelmänsä näille asioille. Kirkko voi toki ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, mutta ei jumalanpalveluksissa. Ne pitäisi pyhittää hengelliselle hiljentymiselle, kirkkovaltuutettu Jarmo Tahlo ärähtää.
Kirkkovaltuutettu pelkää, että voimakkaasti ristiriitaisia tunteita herättävä tilanne johtaa taas tuhansien ihmisten eroon kirkosta.
– Uusia jäseniä seurakuntaan ei tällaisella toiminnalla saa, vaikka päätöksiä luettaisiin kirkossa kaiket päivät. Toiseen suuntaan vaikutus on tehokas.
Tahlo hämmästelee kirkkoherran tietämättömyyttä seurakuntalaistensa mielipiteistä. Siinä missä kirkkoherra on kuullut kampanjasta vain myönteistä palautetta, kirkkovaltuutettu Jarmo Tahlo ei ole kuullut kenenkään sanovan hyväksyvänsä turvapaikkapäätösten lukemisen. Hän uskoo, että asiasta tullaan vielä keskustelemaan kirkkovaltuustossakin.
Myös Maahanmuuttovirasto Migri on reagoinut We see you, Migri -kampanjaan, jossa kielteisiä turvapaikkapäätöksiä on luettu ensin teattereissa ja sittemmin kirkoissa. Tiedotteessaan Migri huomauttaa, että kun luetaan pelkkiä päätöksiä ilman niiden perusteluja, ne saatetaan ymmärtää puutteellisesti. Usein juuri perusteluista ilmenisi, miksi Maahanmuuttovirasto arvioi, että ihminen ei ole oikeutettu turvapaikkaan.
– Päätöstä lukiessa kannattaa lukea myös perustelut. Jos julkaistussa päätöksessä lopputulos vaikuttaa epäloogiselta, julkaisija on voinut jättää tekstistä pois jotain olennaista, Migrin tiedotteessa sanotaan.
Esirukous on kirkon arkea
Kirkkoherra Kimmo Reinikaisen mielestä kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden puolesta rukoileminen on kirkossa arkipäiväistä toimintaa, eikä hän usko sen herättävän Ylöjärvellä erityistä kohua. Myös kirkkovaltuutettu Veli-Matti Antila sanoo, ettei päätösten lukeminen herättänyt keskustelua ainakaan heti jumalanpalveluksen jälkeen.
– Olin itse paikalla jumalanpalveluksessa, jossa ensimmäisen kerran esirukouksen yhteydessä luettiin tällainen päätös, eikä se minun nähdäkseni herättänyt mitään erityisiä reaktioita. Jumalanpalveluksen jälkeen oli vielä kirkkokahvit, eikä sielläkään syntynyt keskustelua aiheesta, Antila toteaa.
Hän myöntää, että pelkästään kielteisten turvapaikkapäätösten lukemisen voisi jossain yhteydessä tulkita maahanmuuttoviranomaisten toiminnan arvosteluksi, mutta kirkossa se on vain yksi esirukouksen aihe.
– Päätösten taustalla on todella järkyttäviäkin ihmiskohtaloita, ja minusta on hyvä, että kirkko herättelee ihmisiä pohtimaan näiden ihmisten tarinoita. Meidän on tärkeää muistaa, että pakolaiset ja maahanmuuttajat eivät ole kaikki samasta puusta, vaan heillä on hyvin erilaisia elämäntilanteita, Veli-Matti Antila sanoo.
Kirkko on osa yhteiskuntaa
Vaikka kirkkoherra Kimmo Reinikainen korostaa, ettei kampanjalla tehdä maahanmuuttopolitiikkaa vaan nostetaan esiin yksilöiden kärsimystä, hän myöntää, että kirkko on viime aikoina ollut paljon esillä yhteiskunnallisissa keskusteluissa.
– Osittain kyse on ehkä siitä, että sosiaalisen median kautta seurakunnatkin saavat äänensä suoremmin kuuluviin. Aiemmin kirkon piti ensin saada tiedostusvälineet kiinnostumaan kannanotoistaan, kirkkoherra pohtii.
Hän muistuttaa, ettei kirkko ole tähänkään asti ollut irrallaan yhteiskunnallisista kysymyksistä.
– Diakoniatyö on jakanut ruoka-apua 1990-luvulta asti. Kolme vuotta sitten Yhteisvastuukeräyksen teemana oli saattohoito, ja nyt aiheesta on tekeillä merkittäviä lakimuutoksia. Tänä vuonna Yhteisvastuun teema on ihmiskauppa. Sukupuolineutraalin avioliittolain yhteydessä kirkon rooli on puhuttanut koko alkuvuoden. Kirkko on kyllä aktiivinen yhteiskunnallisissa kysymyksissä, mutta ihan ongelmatonta se ei ole, Reinikainen myöntää.
Ylöjärven seurakunnan lisäksi kampanjaan on osallistunut yli kolmekymmentä seurakuntaa muun muassa Tampereella ja Pirkkalassa.
Kirkko ei aidosti perustellut mitä varten se noita lukee? Mitä se haluaa tuoa saavuttaa ja ketä kritisoida. Onko kirkko nyt varma, ettei kyse ole politiikasta tai sen protestoimisesta. :l
En kyllä minäkään ymmärrä mitä kirkko tällä ajaa takaa. Jos kristittyjä turvapaikanhakijoita kielteisen päätöksen jälkeen pyörisi jossain muslimi-maassa niin tuskin heitä moskeijoissa kuulutettaisiin. Kirkko sahaa vain omaa jalkaansa tällä, toivottavasti kirkon sisällä heräisi vastavoimia ja tämä toiminta lopetettaisiin. eroakirkosta.fi
Onneksi tuli erottua kirkosta jo nelisen vuotta sitten. Ärsyttää kirkon tapa sotkeutua politiikkaan, puuttua viranomaisten tekemisiin ja ylipäätään käyttäytyä ylimielisesti joka asiassa.
Toivon, että tuo tapa ei leviä kotikirkkooni Viljakkalaan.
Jos omassa kirkossani luettaisiin tuollaisia, kävelisin saman tien ulos.
Hienoa, kirkko osoittaa myötätuntoa heikompia kohtaan ja puolustaa inhimillisyyttä, kuten pitääkin. Minulle kirkon ovet käyvät nyt sisäänpäin eli tulen kirkkoon.
”Myötätuntoa heikoimpia kohtaan”? Jos Suomen viranomainen on tehnyt kielteisen turvapaikkapäätöksen, sille on todennäköisesti olemassa erittäin hyvä syy. Osa hakee turvapaikkaa perusteetta, osa on rikollisia. Erosin kirkosta juuri siksi, että kirkko kuvittelee olevansa muiden yläpuolella.
Onko evlut. kirkoissa koskaan luettu kantasuomalaisten saamia kielteisiä päätöksiä sosiaalitukihakemuksiinsa?
Kirkko seuraa trendejä, yrittää lisätä jäsenmääräänsä näillä tempauksillaan. Toisin käy, ihmiset jättävät kirkon. Eipä taida kuitenkaan kirkkoherraa häiritä, kunhan palkka juoksee?
Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset ovat vihaisia kirkolle. Ei tällainen sovi jumalanpalvelukseen.
Siinä nopea ratkaisu, jos kirkon toiminta ei miellytä.
Kirkko käytännössä hyökkää tällä toiminnalla laillista esivaltaa vastaan. Eräs pappi oli jopa rähinöimässä Ville Niinistön kutsusta poliisia vastaan, kun kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita aikuisia miehiä tänään palautettiin Afganistaniin. Niinistön toiminta on alta kaiken arvostelun. Kansanedustaja kehottaa hyökkäämään poliisia vastaan, kun se toteuttaa tuomioistuimen lainvoimaista päätöstä. Rähinöinnin tuoksinassa voi Villen anarkistiseuraajille tai mikä pahempaa, poliisille, käydä huonostikin. Sekin olisi syytä tutkita, onko tällainen kiihottaminen laillista esivaltaa vastaan rikos ja onko Ville Niinistöllä edellytyksiä jatkaa kansanedustajana.
Kirkossa on saanut vallan mädätyssiipi. Se uskottelee muslimien kuuluvan kristilliseen seurakuntaan. Kun tempaukset jatk riittävästi, niin saadaan seurakunnat ajettua alas. Tyhjät kirkot myydään moskeijoiksi. Poliittista islamia on verrattu natsismiin ja kun perehtyy todella koraaniin ja esim. sharia lakiin, niin muodostuu käsitys yhtäläisyyksistä. Sanoopa media tai mitkä imaanit tahansa toista.