Ylöjärven kylät kokoontuivat tapaamiseen viime viikon torstaina Vuorentaustan koululle. Kantri ry:n koordinoimassa kylien tapaamisessa pureuduttiin tällä kertaa kyläyhdistysten viestintään. Illan aikana kävi selväksi, miten tärkeää hyvin hoidettu viestintä on koko yhdistyksen hyvinvoinnin kannalta.
Maaseudun kehittäjäorganisaationa tunnetun Kantri-yhdistyksen tiedottaja Vilja Pylsy muistutti, ettei viestintä ole pelkästään asioiden kertomista ulospäin.
– Viestintä on voimavara, jonka avulla ei pelkästään tiedoteta vaan myös sitoutetaan yhdistyksen tekijöitä, Pylsy linjasi.
Hänen mukaansa kyläyhdistysten, omakotiyhdistysten ja oikeastaan minkä tahansa paikallisyhdistyksen kannattaisi asettautua viestintää miettiessään viestin saajan asemaan.
– Pitäisi miettiä, mitä hyötyä yhdistyksen viestistä on ihmisille. Se hyötynäkökulma kannattaa laittaa heti tiedotteen alkuun, Pylsy vinkkasi.
Hän myös kehotti pohtimaan viestintää ihan ensimmäisenä sen jälkeen, kun yhdistys on päättänyt suunnitella ja toteutta jonkin tapahtuman.
– Kannattaa miettiä miksi jotakin järjestetään ja kenelle sitä järjestetään. Sen jälkeen pitää valita oikeat viestintävälineet, jotta viesti tavoittaa mahdollisimman monet.
Kasvokkain viesti menee perille
Pylsyn mukaan jokaisen yhdistyksen kannattaisi joskus pysähtyä ja pohtia, miksi yhdistys on olemassa ja mitä yhdistys haluaa ulospäin kertoa.
– Yhdistyksen johtokunnan kannattaa kokoontua ja heittää ilmoille ihan peruskysymyksiä. Minkä puolesta yhdistys toimii ja mitkä ovat yhdistyksen tavoitteet?
Hän rohkaisi yhdistyksiä kokoontumaan usein, sillä kohtaamiset kasvokkain ovat parasta sisäistä viestintää.
– Silloin vältytään parhaiten väärinymmärryksiltä, Pylsy toteaa.
Kantri ry:n kyläaktivaattori Anna Kulmakorpi muistutti, että kokoontua kannattaa erityisesti silloin, kun yhdistyksen johtokunnan jäsenistössä on vaihtuvuutta.
– Silloin kannattaa pohtia toimintaympäristöä ja sitä, mitä halutaan tehdä. Tällöin toiminnasta tulee suunnitelmallista ja tavoitteellista. Samalla uudet tekijät saadaan heti sitoutettua yhdistyksen toimintaan, Kulmakorpi sanoi.
Vilja Pylsy kehottai yhdistyksiä käyttämään viestintää rohkeasti hyväkseen, sillä viestintää voi harjoittaa nollabudjetilla.
– Toki paikallislehti on hyvä viestintäfoorumi, kun kyseessä on jokin tapahtuma. Silti ehkä paras tapa saada viestiä eteenpäin on yhteistyö eri tahojen kanssa. Kannattaa siis hyödyntää viestinnässä yhteistyökumppaneita, Vilja Pylsy sanoi.