Perustoimeentulotuki haetaan nyt Kelasta

Toimeentulotuen haku mullistuu

Perustoimeentulotukea haetaan kuluvasta joulukuusta alkaen Kelalta ja etupäässä sähköisesti. Kunnan sosiaalitoimesta haetaan jatkossa vain harkinnanvaraisia eli täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Viimesijaisen tuen haku haluttiin siirtää Kelaan, koska siellä on jo entuudestaan tieto asiakkaan saamista tuista kuten peruspäivärahasta, työmarkkinatuesta, eläkkeistä ja asumistuesta. Tavoitteena on tehokkaampi käsittelyprosessi.
Kansaneläkelaitos, toimeentulotuki

Toimeentuloasiat hoidetaan nyt keskitetysti Kelassa. Ylöjärvellä Kelan toimipaikka sijaitsee Mikkolantien varrella.

Viimesijaisen taloudellisen tuen eli perustoimeentulotuen myöntää vastedes kunnan soisaalitoimen sijaan Kansaneläkelaitos Kela. Vaikka muutos tulee virallisesti voimaan vuodenvaihteessa, käytännössä se on jo tapahtunut: tammikuun 2017 toimentulotuki haetaan jo Kelalta. Sähköinen hakumahdollisuus alkoi maanantaina, ja hakemuksia aletaan käsitellä Kelassa huomenna 15. joulukuuta.
Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen muodostaman Kelan Keskisen vakuutuspiirin johtaja Liisa Ojala kertoo, että vakuutuspiirin alueelta odotetaan vuodenvaihteen molemmin puolin saapuvan noin 20 000 hakemusta, joten käsittelyruuhka on melkoinen. Kaikkiaan perustoimeentulotuen saajia on jo yksin Pirkanmaalla 25 000, mutta noin viidennekselle on tehty pidempiä päätöksiä, joten he eivät jätä hakemusta joulukuussa.
Ensisijaisesti hakemusten toivotaan saapuvan Kelaan sähköisesti.
– Uskomme, että Kelan sähköinen asiakaspalvelujärjestelmä selviytyy kovasta kuormituksesta hyvin. Jos järjestelmä kuitenkin hetkellisesti ylikuormittuu, kannattaa yrittää uudelleen vähän myöhemmin. Ilta-aikaan Kelan verkossa on väljempää, Liisa Ojala neuvoo.
Ensimmäiseen Kelalle tehtävään hakemukseen on muistettava liittää viimeisin kunnan tekemä päätös toimeentulotuesta.
Ylöjärvellä perustoimeentulotukea saavia talouksia on noin tuhat.

Myös puhelimella tai toimipisteessä

Käsittelyn tehostamisen ohella uudistuksen toivotaan nopeuttavan hakemuksen jättämistä. Kelan keskisen asiakaspalveluyksikön Pirkanmaan palveluryhmän päällikkö Minna Mäkitalo-Laihorinne uskoo, että suuri osa toimeentulotuen hakijoista kokeekin sähköisen palvelun käteväksi.
– Sähköinen palvelu kertoo, mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan, ja liitteet voi toimittaa skannattuna tai vaikka puhelimella kuvattuna. Hakemuksen voi tehdä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, ja suojatussa viestipalvelussa voi kysyä neuvoa. Verkkoasioinnissa voi myös tarkistaa hakemuksen tilan, päätökset ja maksupäivät, Mäkitalo-Laihorinne luettelee sähköisen palvelun hyötyjä.
Koska kaikilla perustoimeentulotuen saajilla ei välttämättä ole välineitä ja taitoja sähköisen hakemuksen tekemiseen ja liitteiden lähettämiseen, hakemuksen voi tehdä myös puhelimitse tai Kelan toimipisteessä. Kelan palvelunumerosta voi varata soittoajan, jolloin palveluneuvoja soittaa sovittuna aikana ja joko neuvoo sähköisen hakemuksen teossa tai tarvittaessa ottaa tiedot ylös puhelimessa.
Kelan toimipisteeseen voi tulla suoraan tai varata ajan.
– Joulukuusta helmikuuhun Kelan Pirkanmaan toimipisteissä kiertää palveluopastajia, jotka auttavat toimeentulotukihakemuksen teossa asiakaspäätteellä. Myös toimipisteiden vakituiset palveluneuvojat on syksyn aikana koulutettu ottamaan vastaan ja neuvomaan toimeentulotukihakemusten teossa, Minna Mäkitalo-Laihorinne kertoo.
Ylöjärvellä Kelan asiakaspalvelupiste Mikkolantiellä on jatkossakin auki päivittäin kello 10–12 ja 13–15. Toimipisteessä työskentelee kaksi palveluneuvojaa.
Lain mukaan perustoimeentulotuesta pitää saada päätös seitsemän päivän aikana. Kiireellisessä tapauksessa kuten vaikkapa häädön uhatessa ratkaisu pitää saada jo seuraavana päivänä.
– Uskon, että pystymme tekemään päätökset vaaditussa ajassa. Keskisen vakuutuspiirin alueelle on palkattu satakunta käsittelijää hoitamaan toimeentulotukihakemuksia, Liisa Ojala kertoo.

Siirtymäaikana joustetaan

Jatkossa kunnan sosiaalitoimi myöntää vain harkinnanvaraista toimeentulotukea eli täydentävää ja ennaltaehkäisevää tukea. Ylöjärven perusturvakeskuksessa on kuitenkin varauduttu auttamaan asiakkaita ja ottamaan vastaan perustoimeentulotukihakemuksia vielä siirtymäaikana eli vuodenvaihteen molemmin puolin.
– Jos osaa asioida verkossa, toimeentulotuen haku käy jatkossa varmasti kätevästi. Tuen saajissa on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää sähköisiä järjestelmiä tai joilla ei esimerkiksi ole tunnistautumiseen tarvittavia verkkopankkitunnuksia. He tarvitsevat jatkossakin henkilökohtaista palvelua, johtava sosiaalityöntekijä Päivi Katajisto Ylöjärven perusturvasta toteaa.
– Ongelmia voi tulla myös siitä, että Kelassa hakemuksen käsittelijää ei tavoita. Itseä koskevasta asiasta voi toki kysyä puhelimitse tai asiakaspalvelusta, mutta päätöksen tekijän kanssa ei pääse puhumaan kuten sosiaalitoimessa. Kelan järjestelmä on kasvottomampi.
Päivi Katajiston mielestä uudistuksessa on hyvää se, että Kelassa hakemuksen käsittelijät pääsevät suoraan käsiksi tietoihin, joita he tarvitsevat päätöksiä tehdessään. Kelan järjestelmistä löytyy tieto peruspäivärahasta, työmarkkinatuesta, kansaneläkkeestä ja asumistuesta.
Uudistuksella uskotaankin saatavan aikaan säästöä, kun tietojärjestelmiä käytetään hyväksi entistä tehokkaammin.

Muutakin kuin rahallista tukea

Kun kunnan sosiaalitoimi ei enää hallinnoi perustoimeentulotukea, perusturvan henkilökunnalla pitäisi jatkossa olla enemmän aikaa asiakkaan kokonaisvaltaiseen tukemiseen.
– Yksi muutoksen tavoitteista on, että meillä sosiaalitoimessa olisi jatkossa enemmän aikaa syventyä asiakkaan elämäntilanteeseen eli tehdä lain vaatimaa palvelutarpeen arviointia. Tähän asti perustoimeentulotuen käsittely on syönyt resurssimme niin tarkkaan, että aikuisten kanssa palvelutarpeen arviointi on usein jäänyt tekemättä. Lapsiperheiden kohdalla tilanne on tähänkin asti ollut parempi, Päivi Katajisto sanoo.
Jatkossa sosiaalityöntekijät kuitenkin kohtaavat vain täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea hakevat.
– Nyt Kelan tehtävänä on ohjata asiakas kunnan sosiaalihuollon palvelujen piiriin, kun esimerkiksi Kelan toimistossa asiakaspalvelutilanteessa todetaan asiakkaan tarve sosiaalihuollon palveluille, Minna-Mäkitalo-Laihorinne toteaa.
Kun hakemukset tehdään yhä useammin sähköisesti, perustoimeentulotukea saavia on entistäkin hankalampi saada muun sosiaalityön ja heidän tarvitsemansa avun piiriin, elleivät he hakeudu sinne itse.

Yleisötilaisuus toimeentulotuen muutoksista

Ylöjärven kaupungintalon valtuustosalissa tiistaina 20. joulukuuta kello 13.30.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?