Kestävä kehitys ja kierrätys antoivat yritysidean Susanne Hamarille

Ylijäämästä käyttödesignia

Susanne Hamari seurasi vuosia sitten edellisessä työpaikassaan, miten sisäpintamateriaaleja myyvässä yrityksessä käyttökelpoista materiaalia päätyi pois heitettäväksi yllättävän runsaasti. Hamarin mielestä tässä sisustus- ja rakennusalalla yleisesti käytössä olevassa toimintamallissa ei ollut mitään järkeä. Niinpä hän päätti tehdä asialle jotakin.
susanne hamari

Elovainiolla puotiansa pitävä Susanne Hamari on ideoinut yli sata tuotetta ylijäämämateriaaleista.

Vuonna 2007 Hamari perusti Think Today -yrityksen, jonka puitteissa Hamari suunnittelee ja valmistaa ylijäämämateriaaleista tehtyjä ekodesigntuotteita.

– Kun ylijäämämateriaali tuotteistetaan johonkin toiseen käyttötarkoitukseen niin materiaalin elinkaari pitenee kymmenillä vuosilla. Näin materiaalit saadaan uudelleen kiertoon, Hamari kiteyttää.

Hamarin Think Today saattaa olla edelleen Suomen ainoa yritys , joka valmistaa uusiotuotteita kovista kierrätysmateriaaleista, kuten laminaateista ja keraamisista laatoista. Tekstiilejä on puolestaan kierrätetty jo kauan.

Hamari hyödyntää materiaalinsa pääosin rakennusteollisuudesta. Hänelle ylijäämämateriaaleja toimittavat muun muassa lattiapäällysteitä sekä sisustus- ja pintamateriaaleja myyvät Upofloor, Värisilmä-ketju, Tarkett, BoråsTapeter, Orient Occident, Happy Tiles ja Vehoniemen Laattamyymälä.

– Tuotteista myös esimerkiksi mainos- ja markkinointialalta tulevaa materiaalia. Käyttämäni materiaali voi olla oikeastaan mitä tahansa, esimerkiksi metallia, vaneria, laattoja, muovia, tapettia, komposiittia…, Hamari luettelee.

Yritystoimintansa alussa Hamari osallistui messuille kahdella tuotteella. Nyt hänen yrityksensä valikoimissa on yli sata tuotetta. Ne voivat olla sisustustuotteita, yrityslahjoja, laukkuja ja asusteita tai vaikkapa lemmikkituotteita.

Pienet edellä, isot perässä

think today

Think Todayn kauniit kattausaluset käyvät myös somisteiksi.

Kestävä kehitys ja kierrätys ovat aina olleet Hamarin sydäntä lähellä. Hänen mielestään ihmisten pitäisi ymmärtää se, ettei planeetallamme ole määrättömiä määriä luonnonvaroja ja uutta raaka-ainetta.

– Onneksi bio- ja kiertotalouteen perustuva liiketoiminta ja erilaiset hankkeet alkavat yleistyä yhä enemmän . Pienet yritykset ymmärsivät lähteä liiketoiminnassaan kiertotalouteen jo kymmenen vuotta sitten ja nyt isot yritykset tulevat perässä, Hamari sanoo.

Hänen mukaansa raaka-aineiden talteenotto ja uudelleen hyödyntäminen yleistyvät jokaisella alalla.

– On järjetöntä haaskata materiaaleja, joihin on käytetty valtava määrä erilaisia resursseja ja raaka ainetta, ja joita on kuljetettu ympäri maailmaa.

Materiaali määrää suunnan

Kirjekuorilaukku on valmistettu muovimatosta.

Kirjekuorilaukku on valmistettu muovimatosta.

Ideat Hamarin tuotteisiin syntyvät luonnosta, eläimistä  ja vallalla olevista trendeistä. Jonkin tuotteen ideointiin voi mennä vuosia tai yksi tunti.

– Ideoista vain pieni osa päätyy tuotantoon, koska kaikki ideat eivät ole käyttökelpoisia tai edes teknisesti mahdollisia toteuttaa.

Tuotteiden suunnittelua ja  valmistamista saattaa rajoittaa käytössä oleva materiaali. Hamarilla ei ole käytössään rekkalastillisia samaa materiaalia vaan kaikki ylijäämämateriaalit poikkeavat toisistaan. Myös käytössä olevan materiaalin määrä saattaa vaihdella paljon.

– Materiaalin koko ja ominaisuudet määräävät sen, mitä siitä voi tehdä. Pitää tutkia ja miettiä, miten materiaali käyttäytyy sitä työstettäessä. Sen vuoksi jokainen tuotteeni on yksilöllinen.

Kun Hamari on suunnittelut tuotteen, se siirtyy usein osin valmistettavaksi alihankkijoille. Tuotteet tehdään pääasiassa teollisuuden työstömenetelmillä, kuten CNC- ja lasertekniikoilla.

Tarina kertoo tuotteesta

Think Today on kansainvälinen tuotemerkki. Tämä auttaa Hamaria etenkin yrityslahjojen myynnissä, sillä yritykset hankkivat usein yrityslahjoja kansainvälisille asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen.

Elovainiolla toimivan Think Todayn hittituotteessa on yksinkertainen muotoilu. Se on keraamisesta laatasta valmistettu palapeli, josta muodostuu neljä lasinalustaa. Lasinalustat voi viilentää pakkasessa.

– Tästä tuotteesta tykkäävät miehetkin, Hamari naurahtaa.

Jokaisessa Think Today -tuotteen pakkauksessa on tarina. Ostaja voi lukea, mistä materiaalista tuote on valmistettu ja mihin tarkoitukseen tuote on tehty.

Hamarin mukaan hänen tuotteitaan ostavat pääasiassa 25–55-vuotiaat naiset.

– Lisäksi esimerkiksi uusiseelantilaiset, itävaltalaiset, australialaiset ja japanilaiset tykkäävät näistä tuotteista.

Ekologisuutta pukinkonttiin

Uusi tuote Think Todayn valikoimaan syntyy usein tarpeen tai materiaalin tarjoaman mahdollisuuden perusteella. Susanne Hamari kertoo miettivänsä uusia tuotteita jatkuvasti tietoisesti sekä alitajuisesti.

– Pari kertaa vuodessa pitäisi saada uusia tuotteita markkinoille. Ja tietenkin joitakin tuotteita myös poistuu valikoimasta.

Hamarille Think Todayn pyörittäminen on kokopäivätyötä, vaikka hän tekee myös sisustussuunnittelua ja käy ajoittain opettamassa käsi- ja taideteollisuusalan oppilaitoksessa.

Think Todayn tuotteet eroavat selvästi markettitavarasta. Tällaiset yksilölliset tuotteet ovat siis varmasti haluttua tavaraa joulupukin konttiin.

– Jos haluaa kotimaisen ja paikallisen käyttötuotteen, joka on tehty kestävän kehityksen näkökulmasta niin kannattaa tulla poikkeamaan, Hamari vinkkaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?