Ylöjärveläinen Mi Maijala valmistautuu Bahrainissa ajettaviin kartingin MM-kisoihin

Haave ammattilaisuudesta elää

16-vuotias vahantalainen Mi Maijala on yksi Suomen lupaavimmista kartingkuljettajista. Hän haaveilee ammattilaisuudesta autourheilun parissa mutta ymmärtää, että tie huipulle on pitkä ja kivinen.  Eikä huipulle pääse pelkillä ylivertaisilla ajotaidoilla.
mi maijala

Mi Maijala katsoo luottavaisena tulevaisuuteen, vaikka autourheilussa mikään ei ole yhtä varmaa kuin epävarmuus.

Mi Maijala tarttui kartingauton rattiin ensimmäisen kerran vuonna 2008 ajokorttileirillä. Siellä häneen syttyi ajokipinä, joka loistaa nyt kirkkaammin kuin koskaan.

– Leirin jälkeen isäni vei minut ajamaan pari kertaa vuokra-autolla, jonka jälkeen ostimme pian minulle oman auton.

Ensimmäisen vuoden Maijala käytti pääosin harjoitteluun, mutta jo seuraavana vuonna hän ajoi jo kilpailuja hyvällä menestyksellä.

Maijala on menestynyt käytännössä aina. Hän oli heti avauskaudellaan aluemestaruussarjassa toinen. Sen jälkeen palkintokaapissa on muun muassa Rotax Max Challenge -kilpailun voittopysti sekä Rotax Max Challenge -sarjan nelossija.

– Aika hyvin olen kehittynyt kahdeksan vuoden aikana, Kimi Räikkösen suorituksia vuosien varrella tarkasti seurannut nuorukainen kuittaa tyynesti.

Palkintoja ja huonoa tuuria

Tällä kaudella Maijala ajoi kahta eri sarjaa. Rotax Max Challenge sarjan Rotax Junior -luokassa hän sijoittui kahdeksanneksi. Rotax Max Challenge sarjaa ajetaan jo yli 60:ssa maassa. Sarja onkin ylivoimaisesti maailman suosituin ja laajimmalle levinnyt kartingsarja.

– Rotaxissa ajoin palkinnoille aina, kun olin lähtöviivalla. Yksi kisa jäi minulta kokonaan väliin, Maijala kertoo.

Lisäksi Maijala kiersi SM-sarjan OK-luokan osakilpailuita. Kyseessä on vaihteettominen kartingautojen isoin luokka.

– SM-lähdöissä olin parissa ensimmäisessä kisassa palkinnoilla. Loppukaudella minulla oli huonoa tuuria, kun auto hajosi parissa lähdössä, Maijala kertaa.

OK-luokan autoissa on tehokas suoravetoinen moottori, jonka vääntöä auton ketjut eivät tahdo kestää. Ensi kaudeksi autoihin on tiettävästi luvassa vahvistetut ketjut.

Pienellä porukalla

Kilpailu Suomen kartinghuipulla on kovaa. Maijalan kanssa lähtösuoralla on aina 20–30 vahvaa kuljettajaa.

– Suomessa on kova taso. Jos pärjää Suomessa niin pärjää usein myös ulkomailla, Maijala toteaa.

Rotax Max Challenge -sarjaa Maijala sai ajaa VRT-tiimissä yhdessä neljän muun samassa luokassa ajavan lahjakkuuden kanssa. SM-kisoja Maijala kiersi käytännössä yhdessä isänsä Mika Maijalan kanssa.

Kitaristi Mika Maijala auttaakin poikaansa aina, kun hän vain A. Aallon Rytmiorkesterin keikoilta ennättää.

– Isä toimi mekaanikkonani koko kauden, Mi Maijala tiivistää.

Vahvuudet näkyvät kurveissa

mi maijala

Mi Maijala käsittelee kartingautoa taitavasti etenkin mutkissa, joissa hän on yleensä kilpakumppaneitaan etevämpi. (Kuva: Mi Maijala Racing)

Mi Maijala on kahdeksan vuoden aikana löytänyt omat vahvuutensa auton ratissa. Hän taitaa erityisen hyvin kiihdyttämisen mutkasta suoralle.

– Mutka pitää ajaa pehmeästi, jotta sieltä pääsee hyvin ulos. Vahvuuteni on myös riskitön ajo. En juurikaan kolaroi kesken kisan. Toki lähtöhässäkässä saattaa tulla kolhuja, Maijala selvittää.

Suomi on autourheilun luvattu maa, joten myös kartingratoja löytyy kymmenittäin. Mi Maijalan suosikkirata on Kouvolassa.

– Se on luultavasti Suomen nopein rata, jossa erityisesti mutkista ulos pääseminen vauhdikkaasti on tärkeää. Kouvolan rata sopii minulle.

Aiempina vuosina Maijala harjoitteli ajamista kisojen ulkopuolellakin, mutta nyt ajotreeni on jäänyt vähemmälle. Tämä johtuu pitkälti kustannuksista.

– Nyt kun ajan isossa luokassa niin kustannukset ovat nousseet. Esimerkiksi harjoituksissa menee yksi rengassarja päivässä. Se on aika kallista puuhaa.

Toki ajokuntoa voi pitää yllä muutenkin kuin rataa kiertämällä.

– Talvella teen lihaskuntotreenejä ja käyn myös ajamassa jäällä, vahantalaisnuorukainen kertoo.

Edessä suuri kilpailu

Tällä hetkellä Mi Maijala käy Ylöjärven lukiota. Koulu on sujunut ongelmitta aikaa vievästä harrastuksesta huolimatta.

– Onneksi kisat osuvat suurimmaksi osaksi kesälle. Toki välillä täytyy ottaa pari päivää lomaa koulusta, Maijala toteaa.

Seuraavan kerran Maijalalta jää koulupäiviä väliin marraskuun kolmannella viikolla, kun ylöjärveläislahjakkuus suuntaa Bahrainiin kartingin kansainvälisen kattojärjestö CIK-FIA:n järjestämiin kartingin MM-kisoihin.

Luvassa on kova kilpailu, sillä Maijalan ohella hänen luokkansa starttiin osallistuu noin 100 maailman parasta kartingkuljettajaa.

– Ensimmäinen tavoite on saada auto toimimaan. Sitten toivotaan, että se kestää maaliin saakka. Jos kaikki menee nappiin niin tavoite on päästä finaaliin ja siellä kymmenen parhaan joukkoon, Maijala miettii.

Ulkopuolista apua tarvitaan

Ensi tai sitä seuraavalla kaudella Maijalan olisi tarkoitus hypätä kartingautosta vähän isomman kilpa-auton rattiin. Pari viikkoa sitten hän pääsi ensimmäistä kertaa testaamaan Formula Ford -kilpuria Alastaron radalla.

– Se oli mukavaa. Ajaminen alkoi hiljalleen sujua, vaikka keli oli kylmä ja renkaita oli vaikea saada lämpimiksi, Maijala muistelee.

Isompi auto tietää myös nykyistä isompia kuluja. Enää ei riitä pelkästään se, että isä Mika Maijala avaa kukkaronnyörejään.

– Tulevaisuus lajin parissa riippuu aika paljon siitä saammeko rahoitusta. Tämä on aika kallis harrastus, joten sponsoreita pitäisi saada nykyistä enemmän, Mi Maijala toteaa.

Joka tapauksessa ammattilaisuus autourheilijana on hänen unelmansa.

– Sen toteutuminen vaatii vielä todella paljon. Tie on pitkä ja kivinen, eikä ajaminen isoilla autoilla ole aina pelkästään itsestä kiinni, ylöjärveläinen kartinglahjakkuus sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?