Matkustajamäärät ovat nousseet uudelle tasolle joukkoliikenneuudistuksen jälkeen

Bussikyyti kelpaa ylöjärveläisille

Ylöjärveläiset ovat hypänneet viime kuukausina sinisten linja-autojen kyytiin ahkerammin kuin koskaan aiemmin. Tampereen seudun joukkoliikenneuudistus on siis tuonut toivottuja tuloksia puutarhakaupungissa.
bussi

Ylöjärven busseissa on ollut ruuhkaa ainakin joillakin linjoilla.

Vaikka ensimmäiset tulokset ovat suuntaa-antavia, näyttää siltä, että Ylöjärvellä bussien matkustajamäärät ovat kasvaneet noin 15 prosentilla.

– Olemme todella iloisia ja tyytyväisiä, kun odotukset ovat realisoituneet. Etenkin 8. elokuuta alkaneella talvikaudella joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat olleet selvässä kasvussa, kehitysinsinööri Jussi Teronen Ylöjärven kaupungista sanoo.

Koko Tampereen seudun joukkoliikenne siirtyi 6. kesäkuuta yhteiseen kuusiportaiseen maksuvyöhykejärjestelmään. Ylöjärvi, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere ja Vesilahti saivat yhtenäiset liput, ikäryhmät sekä lippuetuudet.

Parilla linjalla väljää

Jussi Terosen mukaan erityisesti Tampereen Irjalasta Keskustorin kautta Ylöjärven Haavistolle kulkeva linja 80 sekä Keskustorilta Asuntilaan vievä linja 81 ovat menestyneet hyvin.

Sen sijaan Tampereelta Kuruun menevä linja 85 sekä etenkin Soppeenmäestä Lakialaan suuntaava linja 84 kaipaavat yhä lisää matkustajia.

– Linjalla 85 pääsee Ylöjärveltä suoraan Vaasantietä ja Paasikiventietä Tampereen keskustaan. Kyseessä on nopea työmatkavuoro, jota kaikki ihmiset eivät ole vielä löytäneet, Teronen ihmettelee.

Teronen on tyytyväinen siitä, että jokaisella linjalla bussit ovat pysyneet melko hyvin aikataulussa.

– Meidän ei ole tarvinnut muuttaa bussien aikatauluja, vaikka ruuhka-aikoina onkin ollut jonkin verran myöhästymisiä. Ruuhkia on sitten hoidettu ajoteknisillä järjestelyillä, kuten tuplavuorojen ajattamisella.

Valmiina reagoimaan

bussi

Bussinkuljettaja viettää työpäivänsä tällaisessa konttorissa.

Moni ylöjärveläinen on ollut tyytyväinen joukkoliikenneuudistuksen jälkeiseen aikaan.

– Uudesta tariffijärjestelmästä, aiempaa edullisimmista lippujen hinnoista sekä uusista lipputuotteista on tullut hyvää palautetta. Ihmiset ovat selvästi huomanneet, että palvelutarjonta on kohentunut, Teronen kertoo tyytyväisenä.

Joukkoliikenteen käytön kehittymistä seurataan Ylöjärvellä jatkossakin säännöllisesti ja tarkasti.

– Tässä ollaan vielä alkuvaiheessa, mutta olemme valmiita tekemään erilaisia säätöjä tarpeen vaatiessa ja matkustajamäärien mahdollisesti muuttuessa.

Ylöjärven kaupungilla on nyt aiempaa parempi mahdollisuus reagoida joukkoliikenteen muutoksiin.

– Meillä on itsellä suunnitteluavaimet käsissämme toisin kuin aiemmin, kun nämä asiat olivat liikennöitsijän päätettävissä. Meidän näkökulmasta joukkoliikenteen kehittämiseen on tullut lisää joustavuutta, Teronen selvittää.

Moni asiantuntija mukana

bussi

Nykyään siniset bussit liikennöivät koko Tampereen

Nyt näkyvissä olevan onnistumisen taustalla on vahvasti se, että Ylöjärvi oli alusta asti tiiviisti mukana Joukkoliikenneuudistuksen valmistelussa.

Kaupungissa koottiin valmisteluryhmä, joka koosti näkemyksiä Ylöjärven bussiliikenteestä Tampereen joukkoliikenneasiantuntijoiden käyttöön.

– Meillä oli ihmisiä perusturvasta, sivistysosastolta, kaavoituksesta ja infrasuunnittelun puolelta tutkimassa asioita poikkihallinnollisesti. Lisäksi ryhmään kuului Jussi Terosen ohella myös joukkoliikennelautakunnan entiset ja nykyiset jäsenet, ryhmän koollekutsujana toiminut Ylöjärven kaupungin kehitysjohtaja Riku Siren summaa.

Sirenin mukaan myös kaupunkilaisten mielipide huomioitiin.

– Kysyimme sosiaalisessa mediassa esimerkiksi linjavaihtoehdoista. Halusimme tehdä uudistustyön mahdollisimman osallistavasti, sillä joukkoliikenne koskee lähes kaikkia ihmisiä.

Hän muistuttaa, että loppujen lopuksi joukkoliikenne on osa yhdyskuntarakennetta, ja siksi joukkoliikenteen kehittämistä pitää miettiä laaja-alaisesti.

– Kaikesta päätellen Ylöjärvi onnistui valmistelutyössä hyvin, Siren toteaa.

Kasvutavoite koko seudulle

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta linjasi viime viikolla, että tavoitteena on ensi vuonna nostaa joukkoliikenteen suosiota ja lisätä matkustajamäärää koko kaupunkiseudulla kaksi prosenttia.

Joukkoliikennelautakunnan hyväksymä talousarvio ensi vuodelle perustuu noin kolmen prosentin suuruiseen lipputulojen kasvuun.

Lautakunta arvioi ensi vuoden lipunhintojen korotustarvetta tämän vuoden lopussa, kun vyöhykejärjestelmäuudistuksen vaikutukset ovat nykyistä paremmin selvillä.

Lautakunnan mukaan seutuliikenteessä kyetään toteuttamaan liikennetarjonnan lisäyksiä kaikilla suunnilla lukuun ottamatta Oriveden suuntaa.

Ylöjärveltä joukkoliikennelautakunnassa istuu Riitta Vilén (kok.) Hänen varajäsenensä on Minna Sorsa (vihr.).

Kommentit (3)

  1. Lisää vuoroja Mikkolantielle

    Linja 85 ei menesty, koska harvapa tulee kyytiin keskustasta? Miksei linja voisi tulla Teivon kohdalta Mikkolantielle ja jatkaa siitä Matkatielle ja sitten normaalia linjaa? Mikkolantietä kulkee nukyään vain linja 80, eikä sekään ole aamuisin koskaan ajoissa, jotta toimistoihminen ehtisi kahdeksaan töihin. Pitäisi lähteä yli tunti aikaisemmin jotta ehtii. Matkaa kuitenkin vain vähän reilu 10 km. Saisiko Mikkolantoelle lisää vuoroja, kun siellä uudehkoa asuinaluetta ja paljon nuoria työssä/opiskelemassa Tampereella?

  2. Rami

    Mihin tuota on verrattu? Ennen oli yksityinen
    liikennöitsijä, nyt seudullinen joukkoliikenne.
    Ennen liikennöitsijän tulot oli kiinni matkustaja-
    määristä. Nythän liikennöinnin maksaa Treen
    Seudun kunnat

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.