Kaupunki ei hoida enää yksityisteitä – Haja-asutusalueilla kustannusten nousu herättää närää

Ylöjärven kaupunki on tähän asti hoitanut yksityisteiden talvikunnossapitoa. Tulevana talvena yksityisteiden omistajien täytyy hoitaa itse auraus- ja hiekoituspalvelujen hankinta.
Kalsintie, yksityistie, teiden kunnossapito

Kalsintie muuttuu todella kapeaksi lähellä Uuden-Kuruntien alituskohtaa. Yksityisteiden tieosakkaiden harteilla on kaikki teiden kunnossapito.

Ensi talvesta lähtien yksityisteiden omistajien harteilla on teiden kaikki kunnossapito. Valaisun lisäksi teille täytyy huolehtia esimerkiksi auraus- ja hiekoitusurakoitsija, sillä kaupunki ei enää hoida tätä palvelua.

Kaupungilla ja yksityisteillä on ollut talvikunnossapitosopimus, jonka kaupunki purki vuoden 2014 lopussa. Viime talvena kaupungilta sai vielä apuja talvikunnossapidon hoitamiseen, mutta ensi talvesta alkaen hoito on yksityisteiden omistajien vastuulla.

– Kaupungin ensisijainen tehtävä on saada asemakaava-alueen tiet kuntoon. Jos kapasiteettia sen jälkeen jää, voidaan tilauksesta hoitaa yksityisteitäkin, Ylöjärven kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Mirko Harjula kertoo.

Kaupunki ei enää myy päivystyspalvelua, vaan ajatuksena on, että lähtökohtaisesti yksityisteille täytyy urakoitsijan löytyä muualta.

– Kyllä kunnollinen tien hoito vaatii päivystyksen. Siinä vaiheessa, kun auraamaan soitetaan, on yleensä lunta jo paljon.

Kylillä suuri huoli

Uuteen järjestelyyn ollaan haja-asutusalueilla tyytymättömiä. Asukkaat eivät sulata sitä, että kustannukset nousevat jatkuvasti, mutta palvelut kylillä huononevat.

– Tämä on ylöjärveläisten aliarvioimista. Tässä asetetaan toisen luokan kansalaisiksi ne, jotka asuvat yksityisteiden varsilla. Kohta meillä on Ylöjärvi ja Ylöjärven maalaiskunta, Ylöjärven tieisännöitsijä Rauno Pajunen jyrähtää.

Pajunen kertoo, että yksityisteiden varsilla asuvilla ei tahdo olla ammattitaitoa kilpailuttaa teilleen urakoitsijoita. Töitä teiden hyväkuntoisena pitämisen eteen täytyy tehdä hurjasti enemmän kuin aiemmin.

– Kyllä tässä päällimmäinen ajatus on se, että kaupunki siirsi vain osan töistään pois.

Kaupunki avustaa yksityisteiden kunnossapidossa rahallisesti, mutta tuki on täksi vuodeksi pudonnut 30 prosenttia. Pajunen uskoo, että tuki vähenee entisestään tulevana vuonna.

– Asemakaava-alueella on käytettävissä tien kunnossapitoon kiinteistöverosta saadusta tulosta noin 9 000 euroa kilometriä kohti. Yksityisteille avustusta voi saada kaupungilta 500 euroa kilometriltä.

Avustuksilla ei tien kunnossapitoa saada maksettua kokonaan, vaan yksityisteiden varsilla asuvat ovat avanneet kukkaronnyörejään.

– Yksityistiet ovat kohta kuin Karjalan teitä tällä menolla.

Urakoitsijoita puuttuu vielä monilta

Pajusen mukaan lähellekään kaikille yksityisteille ei ole hankittu vielä aurauksen ja hiekoituksen hoitavaa urakoitsijaa. Ongelma voi olla siinä, ettei yksityisteiden omistajilla ole tarvittavaa tietoa siitä, mistä auraaja saadaan ja mitä kaikkea sopimuksissa pitää ottaa huomioon. Kaupungilla tarvittavaa tietotaitoa löytyisi.

– Tämä on vakava asia, jos teitä ei pystytä pitämään kunnossa. Miten saadaan esimerkiksi hälytysajoneuvo Kurun tai Mutalan perukoille, jos tiet ovat huonossa kunnossa?

Jo viime talvena urakoitsijoiden kanssa oli ongelmia, eikä teitä aurattu aina riittävän nopeasti lumisateen jälkeen. Lisäksi tutut kalustot vaihtuvat, kun yksityisteille yritetään löytää omat urakoitsijat.

– Aika paljon maitoakin lähtee yksityisteiden varsilta meijereihin. Maitoautoilla on aikataulut ja niiden on päästävä tiloille.

– Kaksi vuotta sitten sovittiin yhteisesti kaupungin kanssa, että he ottavat yhteistilauksella auraajat yksityisteillekin. Auraajat sitten laskuttivat tiekuntaa. Tämä menettely kuitenkin lopetettiin. Ihmettelen, että miksi, Pajunen pohtii.

Valotkin pimeänä

Kustannukset teiden kunnossapitoon ovat suuret. Pajunen antaa esimerkin Takamallaa kolmen tien ringistä, joiden talvikunnossapitoon uppoaa vuodessa yli 50 000 euroa. Vastamäentien, Vanhankouluntien ja Kalsintien muodostama kokonaisuus on reilut yhdeksän kilometriä.

– Kaupunki lopetti vuosi sitten valojen hoitamisen täällä. Ne ovat nyt olleet pimeänä, sillä niihin uppoaisi yli 10 000 euroa vuodessa.

Pajunen kertoo, että valojen päällä pitämisestä on äänestetty kahtena vuonna, mutta niitä ei ole päätetty ottaa käyttöön suurten kulujen takia.

– Kalsintie johtaa Takamaan koululle. Se on kapea tie, jolla on jonkin verran liikennettä. Nyt koululaiset joutuvat talsimaan matkansa pimeässä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?