Kantavia voimia ovat ammattitaitoinen henkilökunta ja laaja yhteistyökumppaneiden verkosto

Ruuvilinja taipuu lukuisiin tarpeisiin

Teivon yrityspuistossa myynti- ja varastotilojaan pitävä, kiinnitystarvikkeisiin erikoistunut Ruuvilinja on erinomainen esimerkki ketterästä ja muuntautumiskykyisestä yrityksestä. Tuotevalikoimaa laajentamalla, palveluja monipuolistamalla ja aktiivisesti markkinoimalla firma on varmistanut, että töitä riittää tekevälle. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi jopa 11 prosenttia, joka määrä oli paljon enemmän kuin alalla keskimäärin.
Ruuvilinja, yrittäjyys, yritys

Ruuvilinja oy:n toimitusjohtaja Mika Pihlajikko on luottavainen yrityksensä tulevaisuuden suhteen.

Yhtiön tarina alkaa vuodesta 1983, jolloin yrityksen perusti Kari Kivirauma. Tuolloin yritys kulki nimellä Suomen Tuotantopalvelu, ja sen pääasiallisena tehtävänä oli viljankuivaamojen suunnittelu ja valmistuttaminen.
– 1980-luvun puolivälin jälkeen homma muuttui. Kuivaamojen asennusta varten tarvittiin tietenkin paljon kiinnikkeitä, joita ruvettiin myymään eteenpäin teollisuudenaloille. Hiljalleen tästä tuli koko yrityksen pääasiallinen toiminta, nykyinen toimitusjohtaja Mika Pihlajikko kertaa.
1980-luvun lopulla yrityksen nimikin vaihtui Ruuvilinjaksi. Pihlajikko siirtyi firman omistajaksi ja toimitusjohtajaksi vuonna 2010.
– Olen paria lyhyttä ajanjaksoa lukuun ottamatta ollut koko työurani ajan yrittäjä. Olen aiemmin muun muassa tuonut maahan ja myynyt työkaluja. Viime vuosikymmenen vaihteessa etsin uutta sopivaa kohdetta, Pihlajikko sanoo.
– Olin valmis myös muuttamaan ulkomaille perheineni. Sitten löysin Ruuvilinjan, jonka omistuksesta Kivirauma oli juuri luopumassa, joten päätin tarttua tilaisuuteeni, hän jatkaa.

Kymmeniätuhansia tuotteita

Mika Pihlajikon aloitettua Ruuvilinjan luotsina yrityksen tuotevalikoimaa laajennettiin kiinnike- ja liitännäistarvikkeista muihin tuoteryhmiin. Nykyisin tarjolla on myös monenlaisia työvälineitä, työsuojaimia ja teollisuustarvikkeita.
– Päätavarantoimittajallamme Euroopassa on 80 000 artikkelia valikoimassaan, ja suomalaisten toimittajiemme avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme yli
30 000 erilaista tuotetta. Valikoimamme on laajempi kuin useilla kilpailijoillamme, Pihlajikko kertoo.
Isoimmat asiakasryhmät edustavat muun muassa konepaja-, teräsrakenne- ja rakennusteollisuutta.
– Keihäänkärkenämme ovat kuitenkin huolto- ja kokoonpanevan teollisuuden yritykset. Meiltä lähtee paljon kiinnikkeitä myös autohuoltoyrityksille ja asiakkaidemme välityksellä laivanvarustamoille ja Puolustusvoimille, Pihlajikko selittää.
– Pyrimme houkuttelemaan lisää varsinkin yksityisasiakkaita. Heidän osuutensa on kasvussa, vaikka se onkin vielä muutamia prosentteja kaikesta myynnistämme, hän ynnää.
Ruuvilinja perusti alallaan Suomen ensimmäisen verkkokaupan jo 1990-luvun alussa. Pääosa tuotevalikoimasta on ostettavissa myös sieltä.
– Olemme työstäneet nettikauppaa uuteen kuosiin. Vuoden tai kahden sisällä saamme uudistusprojektin valmiiksi, Pihlajikko toteaa.
Ruuvilinja tarjoaa lisäksi hyllytyspalvelua, jonka avulla yritys toimittaa tuotteet suoraan asiakkaiden kohteisiin.

Valmistajien välillä isoja eroja

Niin kiinnitystarvikkeiden kuin muidenkin tuoteryhmien osalta  on pysyttävä ajan hermolla, koska asiakkaiden vaatimukset monipuolistuvat, sovellukset muuttuvat ja materiaalit kehittyvät jatkuvasti.
– Käyn joka vuosi alan messuilla, joilla tiedän kokemuksen ja asiakkaiden toiveiden perusteella, mitä etsiä, Mika Pihlajikko juttelee.
– Ruuvilinjalla on Suomessa, Euroopassa ja Aasiassa laaja yhteistyökumppaneiden verkosto, jonka avulla pystymme tarjoamaan hyvin monenlaisia räätälöityjä ratkaisuja, hän jatkaa.
Yrityksessä on otettu strategiaksi, ettei firman tuotevalikoimaan oteta kaikkein halvimpia tuotteita.
– Valmistajien välillä on erittäin suuria eroja. Varsinkin entisistä itäblokin maista tarjotaan tuotteita, jotka näyttävät samoilta kuin mitkä tahansa muut mutta, jotka paljastuvat testeissä heikkolaatuisiksi, Pihlajikko sanoo.
– Haluamme tarjota asiakkaillemme vain luotettavaa tavaraa, joka on testattu ja josta on testiraportit saatavilla, toimitusjohtaja painottaa.
Yritys tekee yhteistyötä myös kotimaisten kilpailijoidensa kanssa. Asetelmasta huolimatta sen ja niiden yhteinen etu on, että alan työ pysyy Suomessa eikä jää suurten kansainvälisten yritysten jalkoihin.
Asiakkaiden tyytyväisyydestä kertoo jotain se, että vaikka teollisuuden kasvunäkymät ovat niukat, Ruuvilinjalla on viime vuosina sujunut mallikkaasti.
– Toki myyntiedustajammekin ovat olleet tomeria, kun tulosta on syntynyt. Meillä on myös osaava ja sitoutunut henkilökunta. Se on erittäin tärkeää, koska tälle alalle on vaikea kouluttaa nopeasti.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?