Sydän syyniin kotiterkkarilla

Toukokuun lopussa Ylöjärven terveyskeskuksessa alkanut lähipalvelu karsii Tampereelle ramppaamista. Täällä hoituvat vastedes ultraäänitason tutkimukset.
kardiologi, sydänsairaudet, Ylöjärven terveyskeskus, Juuso Rajala, Tarja Niemi

Vastaanottoa pitävä Sami Pahkala hyödyntää ultraäänilaitetta tutkimuksissaan. Palvelu tilataan Tays Sydänkeskukselta, ja se ei tule aiempaa käytäntöä kalliimmaksi.

Rytmihäiriötutkimuksiin saapunut potilas istui viime viikon tiistaina tyytyväisenä vastaanottotuoliin Soppeenmäessä. Hän oli saanut tulla kotiterveysasemalleen eikä ollut entisen mallin mukaan joutunut reissaamaan Tampereelle.

– En ole sydänasioissa käynyt kuin kerran Tampereella, mutta totta kai uusi palvelu on hyvä. Aina vaikeuttaa lähteä Tampereelle, hän kiitteli Ylöjärven terveyskeskuksessa alkanutta sydänsairauksien lähipalvelua.

Läppäviat esiin

Kaikki ylöjärveläisten sydänhoito ei kuitenkaan siirry kotimaisemiin.

Johtavan ylilääkärin Juuso Rajalan mukaan täällä kyetään tutkimuksiin, joissa tarvitaan korkeintaan ultraääntä. Voidaan esimerkiksi selvitellä läppävikoja, rytmihäiriöitä sekä sitä, selittäisikö rintakipuja tai hengenahdistusta sydämen vajaatoiminta tai sepelvaltimotauti.

Rajalan mukaan harkitaan, voitaisiinko kavalkadia vielä laajentaa, mutta tietenkään tänne ei saada kaikkea erikoisvälineistöä ja -osaamista vaativaa hoitoa.

Kaikki täällä onnistuva on kuitenkin tarkoitus suoda kotiasemalla kaikille tarvitseville täkäläisille, eli kyse ei ole vain satunnaisesta lisästä.

– Toki valinnanvapautta kunnioittaen, Rajala huomauttaa.

Nyt onkin jo huomattu, että etukäteen riittäväksi arvioitu kolmen viikon välein koittava vastaanotto ei kata tarvetta, joten vastaanottoja on tihennettävä.

– Ja kiireellisissä asioissa voidaan toki yhä lähettää muualle. Emme odotuta potilasta.

Kardiologin eli sydänsairauksien erikoislääkärin pakeille pääsee omalääkärin lähetteellä. Rajalan mukaan lähetettä ei kuitenkaan tarvitse uusia joka kerta, mikäli käynneille on tarvetta tiheään.

kardiologi, sydänsairaudet, Ylöjärven terveyskeskus, Juuso Rajala, Tarja Niemi

Näitä perinteisesti terveyskeskuksessa olevia välineitäkin kardiologi toki hyödyntää.

Kustannusneutraalia

Vaikka Tampere ei Ylöjärven keskustassa asuville olekaan kaukana ja matka vaikkapa Kurusta Ylöjärven keskustaan on likipitäen sama kuin Tampereelle, kokee Rajala matkan lyhenemisen hyödylliseksi.

– Toki hyöty olisi vielä isompi, jos olisimme vielä kauempana Tampereesta. Mutta varsinkin iäkkäille on hyödyllistä, jos palvelu on edes vähän lähempänä. Eikä tarvitse mennä Tampereen keskustaan.

– Tämä on tuttu paikka. Ei tarvitse etsiä, minne on tulossa, vastaanottoa pitävä kardiologian erikoislääkäri Sami Pahkala ynnää.

Ison edun Rajala näkee siinä, että kun eri palveluja on entistä enemmän saman katon alla, potilaan hoito onnistuu yhä helpommin eheänä kokonaisuutena.

– Toiminta on oman organisaation sisällä, ja koko verkosto on läsnä.

Potilashistoriakin tulee kotiterveysasemalla parhaiten ilmi, sillä valtakunnallista potilastietojärjestelmää ei vielä ole saatu täyteen vauhtiin ja sinne talletetaan vain uudet tiedot, ei vanhoja kirjauksia. Toki muualla hoidettujen sydänpotilaiden tietoja on lähetetty kotiasemalle, mutta nyt tieto kulkee entistä selvemmin saman talon sisällä.

Rahallisesti uudistus on kannattava, sillä nyt tilattavasta palvelusta ei jouduta maksamaan sen enempää kuin aiemmin lähete- ja palvelusetelikäytännöstäkään. Vaikka hoito on Rajalan mukaan ollut nopeaa ja hyvää ennenkin, nyt saatetaan jopa entistä varhaisemmin huomata asioita, kun yhä useammat silmäparit toimivat yhdessä.

Juuri näistä hyödyistä Ylöjärven terveysasemalla on jo hyvää kokemusta endokrinologin lähipalvelun saralta.

Rajala ei näe uuden luomista ongelmaksi soteuudistuksenkaan kynnyksellä. Hänestä soteratkaisun odotus ei saa jarruttaa uuden kehitystä nyt, ajaa lamaannukseen.

– Ja tällaisista järkevistä toimintamalleista kannatta pitää soteuudistuksen jälkeenkin kiinni.

Hammasneuvo kiirii luuristakin

Ylöjärven terveyspalvelut täydentyivät vastikään myös suuterveyden neuvontapuhelimella.

Se on kuitenkin yhytetty verkkaisemmin kuin jo heti täyteen buukattu kardiologin vastaanotto. Kardiologille potilaat näet menevät lääkärin lähettäminä, kun taas oma-aloitteisen asioinnin puhelinta iso yleisö ei ole vielä löytänyt.

Palvelun jo löytäneiden parissa puhelin on silti jo osunut maaliin. On kysytty juuri niitä asioita, joita puhelimen kontolle on tarkoitettukin, ja myös apu on löytynyt.

Luuriin voi pirauttaa ennaltaehkäisy- ja itsehoitoasioissa, jotka eivät vaadi vastaanottoa. Puhelimessa voi myös tiedustella, josko vastaanotolle tulo olisi tarpeen.

– Jos on vaiva, kuten särky tai lohkeama, se vaatii vastaanotolla käyntiä, ylihammaslääkäri Tarja Niemi opastaa.

Tähän mennessä langoille on päässyt perjantaisin kello 8.00–11.30. Mikäli ajan laajennus tulee tarpeeseen, sitä harkitaan.

– Päivittäiseen palveluun tuskin pystytään, mutta pari päivää viikossa ehkä järjestyisi.

Puhelin perustettiin Niemen mukaan palvelun parantamiseksi. Vaikka se säästääkin tarpeettomilta käynneiltä ja mahdollistaa ripeästi heltiävän avun, ei sitä luotu minkään vastaanottoruuhkan vuoksi. Sen sijaan ajanvarauspuhelimen kuormaa sillä säästetään: ajanvarauksesta on usein hamuttu neuvoja.

Uutta tuulta puhaltaa piakkoin lisääkin. Kesäkuussa avataan suuterveyden sähköinen ajanvaraus, jossa alkuun voi tarkistaa, siirtää ja perua sekä myöhemmin myös varata aikoja.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?