Maarata-ajoista on tulossa Ylöjärven uusi perinne

Teivossa kaahataan taas

Moottoripyöräilyn vauhdikas kilpalaji, maarata, näyttää löytäneen itselleen jalansijan Ylöjärveltä. Lähes kahtasataa kulkevat taskuraketit saapuvat kaupunkiin jälleen perjantaina, kun Teivossa taistellaan kovatasoisen kutsukilpailun voitosta.
Maarata, moottoripyöräily, Teivon ravirata, Joonas Kylmäkorpi

Joonas Kylmäkorpi (nro 610) oli viime vuonna Teivon radalla pitelemätön. Forssan moottoriseuran hurjapää voitti kaikki Maarata Mastersissa ajamansa erät. (Kuva: Petteri Pohjola / Speedwaysanomat)

Toista kertaa järjestettävän tapahtuman taustalla on pitkän linjan motoristeista koostuva Suomen ratalajikerho. Yhdistyksen puuhamies Kaj Laukkanen lupaa Teivoon näyttävän show’n.
– Raviradalla mennään taas todella kovaa. Kisoja on kolmessa luokassa, ja jarruja ei ole.
– 500-kuutioiset kilpakoneet tuottavat tänä päivänä kuljettajille noin 190 kilometrin tuntinopeuden. Ja kun katsomosta näkee koko radan, voi sanoa, että tapahtuma on todella yleisöystävällinen, Laukkanen kuvailee.
Teivon yksipäiväinen mittelö ei kuulu mihinkään sarjaan, vaan se on kutsukilpailu. Paikalle on haalittu Suomen kärkikuljettajien lisäksi viisi ruotsalaista ja kolme tanskalaista kuskia.
Jopa suomalaisen moottoripyöräurheilun legendoihin lukeutuva Laukkanen nousee Teivossa pyörän selkään.
– Kyllä, näin on. Ajan kilpakone- ja flat track -luokissa, kuusi vuotta sitten kisaamisen lopettanut mies kommentoi.
– En yhtään tiedä, miten pärjään. Mutta on mukava haastaa itseään, hän naurahtaa.

Tyyntä myrskyn edellä?

Viimeksi Teivossa järjestettiin maaratapyörien kutsukilpailu vuosi sitten. Tuolloin se oli Tampereella ajetun speedwayn MM-osakilpailun oheistilaisuus – ja eräänlainen kokeilu.
Viime vuosisadan puolivälissä maaratakisat olivat erittäin suosittuja, mutta hiljalleen laji painui lähes unholaan. Tällä vuosikymmenellä on näyttänyt siltä, että uusi tuleminen voisi olla mahdollinen.
– Teivon viime vuoden kisa onnistui loistavasti, Kaj Laukkanen sanoo.
– Katsojia oli 1 400, ja järjestelyt pelasivat kaikin puolin hyvin. Kun vielä raviratayhtiökin oli tyytyväinen, oli helppo päättää tulla tänä vuonna takaisin, hän järkeilee.
Tämän vuoden kilpailulta Laukkanen ja kumppanit odottavat suuria. Orastavaa moottoriurheilukiinnostusta kuulemma on, ja jos siihen saadaan tarrattua, Teivon lehterit saattavat täyttyä.
Suomessa harvakseltaan kilpailtavassa lajissa on nähty parhaimmillaan yli 5 000 katsojan yleisömeri.
– Realistinen odotus Teivoon voisi olla 1 500 kävijää. Katettu katsomo ja täydet ravintolapalvelut ovat iso valtti – jos ihmiset vain pääsevät perjantaina paikalle, järjestäjä miettii.

Ratinan kisa kaatui

Suomen ratalajikerhon tavoitteena on nostaa maarata-ajot uuteen kukoistukseen. Maarata Masters on tavoitteen toteutumisessa suuressa roolissa.
Laukkanen ja kumppanit kaavailevat Teivon kisasta jokavuotista, alati kasvavaa lajikarnevaalia. Tuore esimerkki sisarlajin puolelta kuitenkin osoittaa, että tie on pitkä ja kivinen.
– Speedwayn MM-osakilpailu Tampereella törmäsi talouden haasteisiin, kumpaakin tapahtumaa järjestämässä ollut Laukkanen paljastaa.
– Katsojia Ratinan stadionilla ei lopulta ollut viime vuonna tarpeeksi. Tänä vuonna tapahtumaa ei järjestetä.

Maarata

Mikä: moottoripyöräilyn rata-ajon eräs luokka
Kalusto: 500-kuutioiset, nelitahtiset, kaksivaihteiset ja jarruttomat metanolikäyttöiset moottoripyörät
Radat: Maapohjaiset, 450–1 500-metriset
Kilpailut maailmalla: seitsemän osakilpailun MM-sarja (Long Track World Championship) ja kansallisia mestaruussarjoja
Kilpailut Suomessa: SM-kisat ja muutama kutsukilpailu

Lähteet: Wikipedia, fim-live.com

 

Maarata Masters 2016

Teivon raviradalla perjantaina 10. kesäkuuta klo 19 alkaen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?