Digi-Ylöjärvi-hanke on palvelutoiminnan kehittämistä eikä tietohallintoa

Helppoja digipalveluja punk-asenteella

Digitalisaation avulla halutaan ottaa tuottavuusloikka myös Ylöjärvellä. Loikkaa ei aiota tehdä kuitenkaan otsa rypyssä valtuustosalissa vaan missä tahansa muualla ketterästi ja luovasti ideoiden sekä kaupunkilaisia kuunnellen.
Lähes jokaisen ylöjärveläisenkin taskussa kulkeva älypuhelin on laite, johon Ylöjärven kaupungin digitaaliset palvelut tulevaisuudessa vahvasti nojaavat.

Lähes jokaisen ylöjärveläisenkin taskussa kulkeva älypuhelin on laite, johon Ylöjärven kaupungin digitaaliset palvelut tulevaisuudessa vahvasti nojaavat.

Koko toiminnan taustalla on Tampereen kehyskuntien yhteinen digivisio, joka kantaa  nimeä Helppo palvelu. Digi-Ylöjärvi on tämän vision toimeenpanohanke.
– Tai oikeastaan Digi-Ylöjärvi ei ole hanke vaan eräänlainen sateenvarjo, jonka alla pyritään kohentamaan palveluita kaupunkiorganisaation kaikissa osissa, Digi-Ylöjärven veturi, Ylöjärven kaupungin kehitysjohtaja Riku Siren selvittää.
Ylöjärvi toimii digivision vetojuhtana ja yrittää luoda uusia digitaalisia palveluja ripeään tahtiin. Tampeeen muut kehyskunnat seuraavat varmasti tarkasti, mitä puutarhakaupungissa saadaan aikaan.
Toisaalta Ylöjärvi voi myös kopioida käyttöönsä muissa kaupungeissa hyviksi havaittuja digiuudistuksia.

Älypuhelin on mahdollistaja

Riku Siren muistuttaa, että DigiYlöjärvi ei ole tietohallinnon hanke. Kyse ei siis ole tietotekniikasta vaan palveluiden parantamisesta ja asiakaslähtöisyyden lisäämisestä. Tietotekniikka vain mahdollistaa uudistusten toteuttamisen ja palveluiden käytön.
Tavoite on, että jo tänä vuonna Ylöjärvellä käynnistetään ja viedään maaliin pienehköjä digitalisointihankkeita. Ensi vuonna on sitten tarkoitus työskennellä kunnianhimoisempien hankkeiden parissa.
Vuonna 2017 kaupungin perustietotekniikan ja tietoliikennepalvelujen onnistunut kilpailutus tuottaa viime vuoden kustannustasoon nähden noin 850 000 euron vuosisäästön.
Tästä rahasta valtuusto toivottavasti osoittaa osan Digi-Ylöjärven hankkeiden toteuttamiseen.
– Tämän vuoden pieniä digitalisointihankkeita voisivat olla esimerkiksi kokonaan sähköisen rakennuslupaprosessin luominen sekä terveydenhuollon ajanvarausten vieminen verkkoon, Riku Siren vinkkaa.
Mahdollisesti kirjastoon voitaisiin lisäksi hankkia yleisökäyttöön tuleva 3D-tulostin.
Jatkossa isona ponnistuksena Ylöjärvellä pohdittaneen muun muassa sitä, miten voitaisiin yhdistellä kaupungin tilojen käyttöä, kulunvalvontaa ja maksamista niin, että kaikki tapahtuisi maksukortin tai puhelimen avulla.
Tällöin esimerkiksi koulujen liikuntatilojen vuorojen varaus ja niiden maksaminen helpottuisivat merkittävästi.
Tavoite on, että kaupunkilaiset voisivat hyödyntää erityisesti älypuhelimiaan käyttäessään kaupungin palveluja.
– Kaikilla on taskussaan voimakas laite, jolla pääsee käsiksi äärettömään tietomassaan. Kaiken lisäksi tämä laite tietää, missä ihminen on ja missä kaupungin palvelut ovat. Älypuhelin on siis ratkaiseva laite, ei niinkään tietokone, Siren sanoo.

Kaupunkilaiset mukaan ideoimaan

Yksi Digi-Ylöjärven avainsanoista on osallistaminen. Kaupunkilaiset halutaan mukaan ratkaisemaan, minkälaisia palveluja halutaan sähköistää.
– Kysymme jatkossa aktiivisesti ylöjärveläisiltä, mitä he haluavat. Meille voi ihan koska tahansa heittää ajatuksia siitä, millaisia digitaalisia palveluja kaupungissa voisi olla, Siren kertoo.
Digi-Ylöjärven parissa toimii tällä hetkellä 13 henkilön muodostama digiryhmä. Nämä ihmiset tulevat kaupunkiorganisaation eri kulmilta. Lisäksi Digi-Ylöjärven kehittäjäverkostoon on ilmoittautunut 50–60 vapaaehtoista ideoiden tuottajaa ja tekijää.
– Olemme liikkeellä punk-asenteella ja sissitaktiikalla. Mukana pyörittämässä tätä sateenvarjohanketta on kaupunkiorganisaation innostuneimmat tyypit, Siren kuvailee.

Säästöjäkin voi syntyä

Digi-Ylöjärven väki on jo tavannut muutamia mahdollisia palvelujen toteuttajakumppaneita eli esimerkiksi ohjelmistoyrityksiä.
– Haluamme mukaamme mieluiten pienehköjä ja ketteriä firmoja, joiden kanssa koetamme luoda kaikki voittaa -tilanteen. Firmat oppivat kunta-asiakkaasta, ja me puolestamme saamme heiltä eräänlaista sparrausta, Siren kertoo.
Vaikka uusien digitaalisten palvelujen ensisijainen tavoite on asiakaslähtöisyys, haetaan digitalisoinnin avulla tietysti myös säästöjä. Nykyistä parempi palvelu ei välttämättä tarkoita nykyistä kalliimpaa palvelua.
– Nyt tavoitellaan erityisesti helppoa palvelua, sillä aika usein julkishallinnon sähköisten palveluiden käyttöliittymät ovat melko hirveitä. Tänä päivänä ihmiset vaativat ja ansaitsevat parempaa, Siren toteaa.
Digi-Ylöjärven kehitysaskelia voi seurata ja niitä voi myös kommentoida Digi-Ylöjärvi-blogissa osoitteessa digiylojarvi.blogspot.fi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?