Mustilla keleillä talviurheiluvälineiden kauppa on jäissä tai ainakin osin kohmeessa. Nyt vihdoin saatu talvi on tuonut liikettä suksi-, luistin- ynnä muille talvihyllyille.
Ylöjärven Intersportin talviurheiluhyllyjen välissä on hiljaista. Aamupäivän mittaan niiden lomassa on kuitenkin kierrellyt jo kymmenkunta asiakasta. Hiihtovarusteet ovat käyneet kaupaksi.
Ja pian saapuu taas asiakas, hänkin hiihtoasioissa.
– Nyt näyttäisi olevan hyvät kelit, joten suksia pitäisi katsoa, Joonas Rauhansalo sanoo.
Haastatteluaamu kuvastaa viime päiviä. Talvikeli on tuonut liikettä talvivälineosastolle. Sää ratkaisi Rauhansalonkin ostosaikeet.
– Kyllä talven tulo vaikuttaa, se, kun näkee keittiön ikkunasta, että on lunta. Tarpeeseen ostan.
Pitkä syksy jarrutta peruskuntoilijaa
Syksy oli Intersportin talvivälinemyynnille tahmea.
– Välillä tuntui, että on vain yksi vuodenaika. Talvihyllyillä käytiin lähinnä kuittailemassa, vesisuksiako myymme, kauppias Tomas Friman virnistää vinosti.
– Toki kaupan alalla ei ole helppoa. Vaikea sanoa, mikä on suurin syy, ettei kauppa käy.
Myöhäisen talven vaikutus on Frimanille yleensäkin sama. Kun hyvinä vuosina talvivälineitä ostetaan joululahjoiksi ja jo varhain tarpeeseenkin, huonoina vuosina odotellaan talven tuloa, seuraavaa talvea tai poistomyyntejä.
– Peruskuluttaja elää hetkessä. Ennakoiminen käy kauppiaalle entistä haastavammaksi.
Peruskuntoilijoiden osalta J-Sportin yrittäjä Jarkko Bamberg on samoilla linjoilla. Liikkeen asiakaskuntaa ovat kuitenkin myös aktiivikuntoilijat, ja he hankkivat välineet jo ennen kauden alkua ja etsivät otolliset paikat huonoillakin säillä.
Surkea keli tekee kuitenkin lovea J-Sportinkin myyntiin, sillä hiihto on liikkeen päälaji. Intersportin myyntiä musta syksy torpedoi olennaisestikin, koska talvivälineistössä on paljon tuotteita ja asiakas ostaa niitä monasti useita kerralla.
Talven tulo vilkastaa
Kun talvi vihdoin alkaa, talvivälinemyynti virkistyy molemmissa liikkeissä. Intersportissa siitäkin huolimatta, että osa odottaa seuraavaan talveen: odotus koskee lähinnä kasvavia lapsia. J-Sportissa taas siksi, että lyhytkään talvi ei ole liikkeen asiakkaille este.
– Asiakkaamme ovat liikkuvaa porukkaa. He hakevat sukset, oli talvi kuukauden tai kolmen kuukauden mittainen, Bamberg toteaa.
Siksi J-Sport ehtii huononakin talvena tehdä lovesta huolimatta ihan hyvin kauppaa. Intesportissa taas myyntiä ei saada kirittyä millään hyvän talven mittoihin. Kohtalaiseen tulokseen voidaan silti päästä.
– Jos on lunta maassa, joulukauppa voi olla kaksinkertainen mustaan jouluun verrattuna, Friman sanoo.
Tarjonta hupenee – toisaalla ei
Kelvottomat talvet muovaavat Intersportia. Ensinnäkään kaikkia tilattuja talvivälineitä ei panna esiin eikä varastoja hevin täydennetä. Vaikutus ulottuu jopa tuleviin vuosiin: talvivälineistön osuus vähenee jatkuvasti.
Sisälajit taas saavat lisähuomiota: niiden tarjontaa kasvatetaan. Ketjun markkinointiinkin huonot talvet ovat vaikuttaneet.
– Talvikuvastoja julkaistaan aiempaa myöhemmin ja korvataan sisälajikuvastoilla.
Sen sijaan J-Sportissa kalustoa on aina saman verran, esillä ja mainonnassa asti. Eikä mielikään käy apeaksi.
– Talvi tulee joka vuosi, oli se lyhyt tai pitkä. Tiedämme, mitä teemme, ja kun teemme sen paremmin kuin muut, eteenpäin mennään, Bamberg luottaa.
Frimanille taas huonot talvet ovat aiheuttaneet unettomia öitä ja varovaisuutta. Mutta toivoakin on, ainakin nyt:
– Kun saatiin lunta, on ihan luottavainen mieli.
Viimeisimmät kommentit