Tuleva joukkoliikenteen uudistus on mannaa kehyskunnille

”Ylöjärvi on suurin voittaja” – katso uusi bussihinnasto

Vajaan puolen vuoden kuluttua toteutuva Tampereen kaupunkiseudun bussiuudistus on edukas etenkin ylöjärveläisille. Tätä mieltä ovat niin Tampereen kuin Ylöjärvenkin joukkoliikennepomot.
Tältä näyttää pohjoisen Tampereen seudun uusi joukkoliikennekartta. Pysäkin tarkkuudella määritellyt vyöyhykerajat julkaistaan lähiviikkoina.

Tältä näyttää pohjoisen Tampereen seudun uusi joukkoliikennekartta. Pysäkin tarkkuudella määritellyt vyöyhykerajat julkaistaan lähiviikkoina.

Kesäkuun kuudennesta päivästä lähtien Tampereen ja sen ympäryskuntien joukkoliikenteestä vastaa Tampereen kaupunki. Uudistus tarkoittaa suuria muutoksia bussilla kulkevien arkeen.
Jo viime vuoden lopulla oli selvää, että Pirkanmaa jaetaan kuuteen maksuvyöhykkeeseen, jotka eivät noudata kuntarajoja. Viime viikolla ratkesivat viimeiset avoinna olleet asiat – hinnat ja linjat.
Ylöjärven joukkoliikenteestä vastaavan kehitysinsinööri Jussi Terosen mukaan puutarhakaupunki sai läpi lähes kaikki uudistukseen liittyneet toiveensa.
– Erityisen tärkeänä pidimme B-vyöhykkeen ulottamista Soppeenmäkeen. Ylöjärvelle kävi kokonaisuudenkin osalta ehdottomasti hyvin, hän hehkuttaa.
Samoilla linjoilla on Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö, asuntilalainen Mika Periviita. Suuruudistuksen vetäjä pitää kotikaupunkinsa asemaa lopullisisissa ratkaisuissa jopa poikkeuksellisen hyvänä.
– Kaikkien kehyskuntien yhteydet Tampereelle paranevat, ja kuntien sisäinen matkustus halpenee. Soppeenmäki-muutoksen myötä suurin yksittäinen voittaja on kuitenkin Ylöjärvi.

Kantakaupunki kiittää

Eniten uudistuksesta hyötyvät suoraan vuorentaustalaiset ja soppeenmäkeläiset. Kummastakin kaupunginosasta pääsee jatkossa Tampereelle halvimmilla mahdollisilla lipuilla – toisin kuin nyt.
– Tähän saakka näiden alueiden ihmiset ovat joutuneet maksamaan ekstraa, kun he ovat ylittäneet kuntarajan. Muutos lisää aivan varmasti joukkoliikenteen käyttöä ja houkuttelevuutta, Jussi Teronen sanoo.
Toinen voittajaryhmä ovat siivikkalalaiset. Tampereen kupeessa sijaitsevalta asuinalueelta voi kesästä lähtien matkustaa Ylöjärven keskustaan vain yhdellä lipulla.
Häviäjiäkin on. Kurusta Tampereelle säännöllisesti kulkevat joutuvat jatkossa maksamaan matkustamisestaan noin 30 euroa kuussa enemmän kuin nyt. Syynä tähän on seutulipun katoaminen tuotevalikoimasta.
– Näin ikävä kyllä käy. Mutta sanoisin, että seutulippu on ollut matkustajien kulkemaan kilometrimäärään nähden suhteettoman edullinen, Mika Periviita kommentoi.
– Huomionarvoista kuitenkin on, että jatkossa lapsilipulla pääsevät kulkemaan alle 16-vuotiaat ja ilmaiseksi alle seitsenvuotiaat. Aikaisemmin nämä ikärajat olivat 12 ja neljä vuotta.

Tampereen kaupunkiseudun uuden bussihinnaston löydät täältä.

Bussiliikenteen suuruudistus

• Ylöjärven joukkoliikenne muuttuu ensi kesänä Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikön suunnittelemaksi. Muutoksen myötä uusiksi menevät niin hinnasto, lippuvalikoima kuin linjastokin.
• Jatkossa bussit liikennöivät kuudella eri vyöhykkeellä. Vyöhykkeet eivät ole sidoksissa kuntarajoihin.
• Lippujen hinnat määräytyvät sen mukaan, kuinka monen vyöhykkeen alueella matkustaja kulkee. Edullisin hinta sisältää kahden vyöhykkeen matkan, kallein kaikki kuusi vyöhykettä.
• Ylöjärveläisten keskuudessa suosittu seutulippu katoaa lippuvalikoimasta. Sen korvaa jatkossa kaikilla vyöhykkeillä kausilippu.
• Ylöjärven alueella kulkevat bussit numero 28 (Siivikkala–Tampere), 80 (Haavisto–Soppeenmäki–Tampere), 81 (Asuntila–Soppeenmäki–Vuorentausta–Tampere), 83 (Soppeenmäki–Metsäkylä–Elovainio–Soppeenmäki), 84 (Takamaa–Vastamäki–Soppeenmäki) ja 85 (Kuru–Mutala–Soppeenmäki)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?