Terveyskeskus klikkauksen päässä

Ylöjärven terveyspalvelut laajenivat sähköisin ajanvaraus-, viesti- ja lomakepalveluin. Puhelimen tai vastaanotolle tulon sijaan voi siis nyt valita monasti myös netin.
Sairaanhoitaja Marjo Halmela näyttää, kuinka potilaan kysymyksiin vastailu käy näytön äärellä. Uudet sähköiset ajanvaraus-, viesti- ja lomakepalvelut ovat luonnollista jatkoa käytössä jo oleville terveydenhuollon e-palveluille ja terveydenhuollon kehittämiselle yleensäkin. – Saavutettavuus ja joustavuus, osastonhoitaja Elina Rissa lausuu avainsanat.

Sairaanhoitaja Marjo Halmela näyttää, kuinka potilaan kysymyksiin vastailu käy näytön äärellä. Uudet sähköiset ajanvaraus-, viesti- ja lomakepalvelut ovat luonnollista jatkoa käytössä jo oleville terveydenhuollon e-palveluille ja terveydenhuollon kehittämiselle yleensäkin. – Saavutettavuus ja joustavuus, osastonhoitaja Elina Rissa lausuu avainsanat.

Klik, klik, naputi, naputi, klik. Jos sairaanhoitoaikaa halajavan piti ennen notkua luuri korvalla, nyt homma hoituu myös muutamalla hiiren painalluksella – ja milloin vain, ei tiettynä ajanvarausaikana.
Tai jos ennen äiti pähkäili, missä välissä menisi kyselemään vinkkejä lapsen allergiaan, nyt hän sujauttaa sähköisen viestin ja lukee vastauksen sopivan hetken tullen kotisohvalla.
Tämä on mahdollista vastikään Ylöjärvelle saatujen sähköisten terveyspalvelujen ansiosta. Netissä voi nyt varata aikoja, viestiä hoitohenkilökunnan kanssa ja täyttää lomakkeita. Myös tekstiviestipalvelu on laajentunut paitsi muistuttamaan yhä kattavammin varatuista ajoista myös välittämään ohjeita ja tuloksia.

Tätä päivää ja joustavuutta

Uudistuksen perusteluksi viransijainen johtava ylilääkäri Juuso Rajala toteaa, että e-palvelut ovat nykyaikaa.
– Ihmiset haluavat hoitaa näitä asioita silloin kun heille itselleen sopii, hän sanoo ja toteaa, että haluttiin myös vähentää puhelinruuhkia.
E-viestit vapauttivat henkilökunnan sidottuja käsiä ja selvästi vastasivat kysyntään. Kun nimittäin aiemmin hoitoväki ei saanut tietosuojasyistä vastata potilaiden sähköposteihin, nyt viestittelyyn on suojattu ja sallittu reitti.
Rajalan mielestä myös lomakkeiden nettitäyttö tulee aitoon tarpeeseen: täyttely ei sitten syö aikaa vastaanotolta. Ja vaikkapa arkaluontoisten asioiden tiedustelu voi olla mieluisampaa verkon välityksellä kuin naamatusten.
Aivan rajaton temmellyskenttä e-palvelut eivät silti ole. Aikoja voi varata vain tiettyihin toimenpiteisiin. Tämä on seurausta Tampereelta kuultuihin kokemuksiin. Siellä eripituisina mutta muuten määrittelemättöminä tarjotut ajat vain hämmensivät potilaita ja sotkivat aikataulutusta, Rajala kertoo. Niinpä Ylöjärvellä tarjotaan nyt toimenpiteen mukaan nimettyjä käyntejä, joista potilaan on helppo valita. Tarjolla on kysytyimpiä hoitoja.
– Jos olisi kaikkea, tuotevalikoimasta tulisi hervoton, avosairaanhoidon osastonhoitaja Elina Rissa selittää, joskin valikoimaa aiotaan kyllä vielä laajentaa.
E-palvelua ei voi myöskään käyttää akuutteihin vaivoihin. Ne vaativat pikaista tutkintaa ja hoitoa. Monimutkaisiin tai lääkäriä vaativiin asioihin taas tarvitaan kasvokkain perehtymistä.

Palvelu opastaa asiakasta klikkailussa. Viestejä varten potilaan on valittava asuinalueensa, jotta viestit menevät omahoitajalle tai -lääkärille. Ohjelmaan ei näet saatu hoitohenkilökunnan nimiä valittaviksi. Vastaanotolle oman alueen valintaa suositellaan, mutta se ei ole pakollista, sillä pikaisen toimenpiteen voi hoitaa muukin kuin omahoitaja.

Palvelu opastaa asiakasta klikkailussa. Viestejä varten potilaan on valittava asuinalueensa, jotta viestit menevät omahoitajalle tai -lääkärille. Ohjelmaan ei näet saatu hoitohenkilökunnan nimiä valittaviksi. Vastaanotolle oman alueen valintaa suositellaan, mutta se ei ole pakollista, sillä pikaisen toimenpiteen voi hoitaa muukin kuin omahoitaja.

Kuten muutkin verkkopalvelut

Ennen virtuaaliasiointia on kirjauduttava järjestelmään. Se käy kaupungin verkkosivuilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
– Toivommekin, että ihmiset kirjautuvat sähköisesti, jotta ei tule paperinpyörittelyä, Rajala vinkkaa.
Palvelussa edetään valikoita klikkailemalla ja ruutuun ilmestyviä ohjeita seuraamalla. Palvelu on Rajalan mukaan pyritty tekemään yksinkertaiseksi. Sairaanhoitaja Marjo Halmela myöntää, että netissä luovimisessa voi jollekulle olla omat haasteensa, mutta toteaa:
– Jos on joskus käyttänyt jotain verkkovarausjärjestelmää, tästäkin varmaan selviää. Ja kun on kerran käyttänyt palvelua, se on seuraavalla kerralla jo tutumpi.

Hidas alku, mielessä jo jatko

Näitä e-palveluita viriteltiin ensi kertaa jo useita vuosia sitten, mutta valmistelu sakkasi teknisiin pulmiin. Nyt kesän jälkeen uudelleen herätelty uudistustyö onnistui ripeästi.
Asiakkaat sen sijaan ovat hypänneet kyytiin vielä hissuksiin. Pääterveysasemalla asioinut Jukka Kukkolakaan ei ollut haastatteluun napattaessa vielä kokeillut e-palvelua.
– Kyllä periaatteessa voisin ottaakin sen käyttöön, hän tuumi.
Jo käytössä olevien e-toimintojen laajentamisen lisäksi Rajala visioi tulevaisuuteen esimerkiksi palvelua, jossa potilas voisi syöttää kyselyyn vastauksia ja saada niiden perusteella automaattisia ohjeistuksia. Uutta voisi olla myös sähköinen omatoimi-ilmoittautuminen ennen vastaanottoa.
Johtava ylilääkäri toivoo e-palveluilta kilpailukykyä ja edistystä.
– Odotan, että ihmiset jatkossakin haluaisivat käyttää Ylöjärven terveyskeskuspalveluita. Ja toivon, että palvelut kehittyisivät älykkääseen suuntaan, tukisivat ammattilaisten työtä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?