Koulusta kuoriutui opettava kaupunki

Veittijärven koulun opetus pantiin viime viikon alussa kolmeksi päiväksi uuteen uskoon. Opinahjoon rakennettiin kuvitteellinen kaupunki, jossa kartutettiin tietoja ja taitoja roolileikein.
Konsta Haapanen (kesk.) pääsi asiakkaaksi kuvitteelliseen ravintolaan. Oona Uosukainen tarjoili. Ravintolassa opittiin tietoa ruokavalioista.

Konsta Haapanen (kesk.) pääsi asiakkaaksi kuvitteelliseen ravintolaan. Oona Uosukainen tarjoili. Ravintolassa opittiin tietoa ruokavalioista.

Syksyisenä aamupäivänä Veittijärven koulussa pulppuaa. Vilskettä vesseleistä irtoaa toki milloin vain, mutta nyt meininki on aivan erityislaatuinen.
Ulko-oven kupeessa nököttää etsivätoimisto, jonka ympärillä parveilee vihjeiden antajia. Luokatkin ovat luoneet nahkansa. On ravintolaa, jossa musiikki luo tunnelmaa ja kokit sekä tarjoilijat täydentävät kuvan. On valokuvaamoa. On taidegalleriaa, päiväkotia, sairaalaa… Ja kaiken keskellä suhaa viiksekäs ja virkaintoinen pormestari.
Tässä ne nyt kuplivat. Kolmipäiväisen opetuskokeilun hedelmät.

Opettajien tilalle opiskelijoita

Alkajaisiksi koulu likimain tyhjeni opettajistaan. Tilalle tuli viitisenkymmentä Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijaa.
Nyt päätöspäivää seuraamaan tullut koulun oma opettaja Jukka Pispala kuvaa tunnelmaa perusarjesta poikkeavaksi piristysruiskeeksi. Samaa sanovat oppilaat Nea-Maria Ounia, Pinja Hirsimäki ja Konsta Haapanen.
– Uudet asiat aina piristävät, Haapanen tuumaa.
Ensin ilmassa oli hiukan jännitystä, mutta tutustumisen myötä se on karissut.
– Tilanne on aika saman tyyppinen kuin se, kun sijainen tulee. Mutta nyt tutustumiseen on pystytty panostamaan enemmän kuin sijainen koskaan ehtii, rehtori Satu Lahtinen kehuu projektiin olennaisesti kuulunutta ryhmäytymisvaihetta.
Opettaja Pispala toteaa tyytyväisenä, ettei hänen ole tarvinnut jännittää, sujuuko koulutyö, vaikka tutut naamat puuttuvat.
– Toki on niitäkin, jotka käyttävät tilanteen hyväkseen. Sääntöjä ja rajoja kokeillaan, rehtori kuitenkin myöntää realistisesti.
Järjestelyn onnistumiseksi opettajaopiskelijoiden on täytynyt suunnitella kuviot huolellisesti etukäteen ja pitää yhteyttä kouluun. Opetusvalmistelut ovat olleet tyystin opiskelijoiden käsissä; rehtori on järjestellyt taustakäytäntöjä, ja opettajat ovat lähinnä vain pohjustukseksi valmistelleet oppilaita poikkeuspäiviin.
– En ole kauheasti tehnyt. Opettajien suunnalta on ollut luottamus, Pispala sanoo hymyillen.

Kaupunkiseikkailun muodossa toteutettu yhteisöllinen ja osallistava opetuskokeilu tarjosi paitsi arjen tietoja ja taitoja myös jännitystä: päätöspäivänä rastien kiertämisen lomassa ratkottiin mysteeriä.

Kaupunkiseikkailun muodossa toteutettu yhteisöllinen ja osallistava opetuskokeilu tarjosi paitsi arjen tietoja ja taitoja myös jännitystä: päätöspäivänä rastien kiertämisen lomassa ratkottiin mysteeriä.

Kaupunki täynnä kokemuksia ja oppia

Kolmen päivän kehikkona on ollut koko koulun yhteinen leikki: opinahjo on muutettu kuvitteelliseksi kaupungiksi, Toffolandiaksi.
Koulu on jaettu 20:een kaupungissa sijaitsevaan paikkaan. Kutakin on rakentanut oma ryhmänsä, joka on koottu luokka- ja ikäryhmät sekoittaen oppilaiden mielenkiintojen mukaan.
Paikoille – jotka tänä viimeisenä päivänä ovat kaikille oppilaille pistäytymisrasteja – on valittu opetukselliset aiheet, kuten ravintolarastille hyvinvointi ja erilaiset ruokavaliot. Niistä oppilaat ovat ideoineet opetettavia asioita, jotka leikin lomassa nousevat esiin.
– Ei paasausta vaan kokemuksen kautta, opettajaopiskelija Henna-Riikka Voimio kuvaa.
Idea kaupungin rakentamisesta puhkesi opiskelijoille, kun heille tuli yliopistolta tehtäväksi järjestää jokin koko koulun yhteinen, kaikkia osallistava projekti.
– Kaupunkiin on helppo ottaa paljon kokonaisuuksia, Voimio perustelee.
Sisältöaihe ”arjen taidot ja itsestään huolehtiminen” taas nousi opiskelijoiden ohjaajien ja rehtorin yhteismietinnän tuloksena. Aihepiiri on yksi opetussuunnitelman osa-alueista.

Opettajaopiskelijat Noora Paappanen (vas.) ja Roosa Rauatmaa hyppäsivät leikkiin mukaan asettumalla valokuvaamon penkkiin. Opiskelija Henna-Riikka Voimion mielestä projekti oli opiskelijoille loistava mahdollisuus: – Projekti kehittää omaa ajatteluani ja opettajuuttani.

Opettajaopiskelijat Noora Paappanen (vas.) ja Roosa Rauatmaa hyppäsivät leikkiin mukaan asettumalla valokuvaamon penkkiin. Opiskelija Henna-Riikka Voimion mielestä projekti oli opiskelijoille loistava mahdollisuus: – Projekti kehittää omaa ajatteluani ja opettajuuttani.

Suunnittelua, riskejä mutta aimo etujakin

Opetussuunnitelman sisältöjen toteuttaminen tällä tavalla poikkeuksellisesti on Pispalan ja Voimion mielestä hyödyllistä, koska se usuttaa oppilaan aktiiviseksi ja painaa kokemuksen muistoihin.
– Jos vetää vanhalla maikka luennoi -kaavalla, kuinka paljon siitä jää mieleen? Oman tekemisensä kautta oppii varmaan parhaiten. Oppilailla on hoksottimet hereillä eri tavalla kuin tavallisesti, Pispala pohtii, ja Voimio ynnää eduksi opetuksen suuntaamisen lasten kiinnostusten eikä valmiin opettajan oppaan mukaan.
Kaksikko lisää, että opetustapa uudesti koostettuine ryhmineen myös yhdistää koko koulua ja parantaa vuorovaikutustaitoja.
Työtapa kuitenkin vaatii rutkasti suunnittelua, uskallusta hypätä tutuista kaavoista, mukautuvuutta tilanteiden tuoksinassa ja opettajien asiantuntijuutta aiheista ja työtavoista.
– Ja ehdottomasti yhteisöllistä opettajuutta. Tiimityö on ollut avainsana, Voimio arvioi.
Hän tietääkin opetustavan riskiksi sen, etteivät lukuisat liikkuvat osat pysykään kasassa. Pispala taas mainitsee vaaraksi homman lipsahtamisen pelkäksi leikiksi.
– Päivä kikkaillaan eikä opitakaan mitään.
Näitä riskejä kaksikko pitää voitettavina haasteina. Sen puolesta puhuvat Veittijärven kokeilun tulokset. Oppilaat ovat kertoneet oppineensa, ja paljon on saatu aikaan.
– Olen tosi ylpeä, koska aina jännittää, kun antaa oppilaille paljon vastuuta, mutta nyt ideointi lähti hienosti liikkeelle, Voimio kiittelee.
Hän uskookin opetustavan tulevaisuuteen.
– Opettajainhuoneessa on tullut paljon puhetta, miten tätä voisi jatkaa ja kehittää. Varmasti sana leviää opettajien keskuudessa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?