Neljännesvuosisadan puutarhakauppaa tehnyt Sami Pihkoluoma uskoo alan säilyvän kivijalkapalvelumyymälöissä

Taantuma aktivoi ihmiset piha- ja puutarhatöihin sekä kauneuden vaalimiseen

Puutarhakauppias Sami Pihkoluoman jo 25 vuotta kestäneeseen yrittäjärupeamaan mahtuu peräti kolme talouden taantumaa.
Pinsiöläisyrittäjän mielestä huono aika saa ihmiset kiinnostumaan pihojen sekä puutarhojen hoidosta ja kauniin elinympäristön vaalimisesta.
– Puutarhakaupan yleiskuva on pikkuisen odotteleva ja hivenen häilyvä. Toimialalla menee kuitenkin paremmin kuin monella muulla sektorilla, Pinsiön Taimiston isäntä luonnehtii.
Pinsiön Taimiston kauppias Sami Pihkoluoma puhuu elämyksellisen puutarhakaupan puolesta. Hän on rakentanut ideaansa vetovoimaisesta myymälästä jo neljännesvuosisadan ajan.

Pinsiön Taimiston kauppias Sami Pihkoluoma puhuu elämyksellisen puutarhakaupan puolesta. Hän on rakentanut ideaansa vetovoimaisesta myymälästä jo neljännesvuosisadan ajan.

Kauppias Sami Pihkoluoma arvioi, että puutarhakauppa saattaa hyötyä heikosta taloudellisesta tilanteesta.
Mies kohtaa puutarhakauppansa kanssa jo kolmatta talouden alamäen jaksoa. Lama iski 1990-luvun alkupuolella, ja finanssikriisi vaivasi vuodesta 2007 vuoteen 2009. Nykyistä heikkoa aikaa on kestänyt jo muutaman vuoden ajan.
– Työttömyyden ja lyhennettyjen työaikojen takia monella ihmisellä on enemmän aikaa kuin talouden huippuvuosina. Pihojen ja puutarhojen omistajilla on nyt aikaa katsella elinympäristöjään, ja heillä on tilaisuuksia kunnostaa niitä tai rakentaa jopa lisää. Porukat viihtyvät kotona  ja ulkona. Aika on suosiollinen puutarhakaupoille, Pihkoluoma kuvailee.
Toimialan yllä leijuu tummiakin pilviä.
– Viime vuosina uudisrakentaminen on hiipunut. Seudullamme ei ole huippuvuosien tapaan runsaasti omakotitalon rakentajia. Myös julkinen rakentaminen on hidastunut. Ketjureaktiot heijastuvat selkeästi puutarhakauppaan, Pihkoluoma korostaa.
Pinsiöläisyrittäjä muistuttaa, että puutarha-alan kakku on ollut viime vuosikymmenen aikana uusjaossa.
– Kansainväliset jättitoimijat ovat rantautuneet Suomeenkin, hän tarkentaa.
– Nettikauppa orastaa. Tosin olen vakuuttunut siitä, ettei verkkokauppa juurikaan horjuta perinteisten puutarhakauppojen asemaa. Ihmiset haluavat tutustua kasveihin ja valita ne laajoista valikoimista. Palvelu on olennainen osa kaupantekoa, hän perustelee.
– Verkkomaailma on kuihduttanut joidenkin toimialojen perinteisen kaupankäynnin kokonaan.

Puutarhakauppaa on alati kehitettävä

Pinsiön Taimiston isäntä on toiminut puutarhakaupan airuena koko 25 vuoden alallaoloaikansa.
– Vetovoimainen puutarhakauppa tarjoaa ammattitaitoisen palvelun ja tasokkaiden kasvien lisäksi puhuttelevia elämyksiä, Sami Pihkoluoma linjaa.
Pinsiön Taimiston erityisvahvuutena ovat itse kasvatetut taimet.
– Kasvatamme puuvartisia koriste- ja hyötykasveja, kotimaisia havukasveja, erilaisia isoja jumbokokoja, niin sanottuja solitääritaimia sekä pensaita, yrittäjä tarkentaa.
Pihkoluoma sanoo, että asiakkaan on koettava ahaa-elämyksiä puutarhakaupassa. Pinsiöläisyrittäjä on satsannut koko reviiriinsä, jotta kuluttajat voivat mielessään sijoittaa kasvit ja muut tuotteet omaan elinpiiriinsä.
– Saimme pihapiiriimme yrittäjävetoisen ruokapaikan, joka täydentää merkittävästi palvelukonseptia, hän kiittelee.

Vinkkejä kotimaasta ja ulkomailta

– Intohimoni puutarhakaupan kehittämiseen on kannustanut minua koko neljännesvuosisadan ajan, jonka olen alalla ollut, Sami Pihkoluoma iloitsee.
Pinsiöläisyrittäjä on toiminut aktiivisesti niin Suomen Taimistoviljelijät ry:ssä kuin Suomen Puutarhakauppiaat ry:ssäkin.
Pihkoluoma muistuttaa, että hän on kasvattanut liiketoimintansa pienestä firmasta maamme isojen yksityisten puutarhakauppojen toplistalle.
– Tein jo 2000-luvun alussa tarkan strategian, jonka turvin lähdin tavoitteellisesti kehittämään ja kasvattamaan koko liiketoimintaani. Päätavoitteeni oli laajentaa asiakaskuntaa. Olen halunnut koko ajan tarjota asiakkailleni tietynlaisen cocktailin, jossa he saavat yhdestä paikasta mahdollisimman monipuolisesti pihan ja puutarhan tuotteita. Kauppani muutos on ollut äärettömän suuri viime vuosikymmenen aikana. Tosin ideani ei ole vieläkään täysin valmis, yrittäjä korostaa.
Sami Pihkoluoma kuvailee itseään Havukka-ahon ajattelijaksi.
– Pohdiskelen mielelläni eri vaihtoehtoja. Hyvät ideat hiotuvat toteutukseen saakka, hän kertoo.
Pihkoluoma on etsinyt virikkeitä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.
Pinsiöläiskauppiaalle on tärkeää, että koko perhe saapuu puutarhakauppaan.
– Piha ja puisto ovat koko kattilakunnan asia.

Puilla syvyyttä puutarhaan

– Ihmisten puidenistuttamisinto on sirpaloitunut entisiin aikoihin verrattuna, Sami Pihkoluoma vertailee.
Hänen mukaansa maaseudun ja kaupungin asukkailla on erilainen suhde puihin.
– Maaseutulaiset kokevat puiden istuttamisen tärkeäksi. He laittavat puun maahan esimerkiksi jonkin merkkitapahtuman muistoksi.
Pihkoluoman mielestä hyvä puisto on kerroksellinen.
– Puut luovat puutarhaan syvyyttä. Ilman niitä puistot latistuisivat pannukakuiksi.
– Taajama-alueille sopisivat erityisen mukavasti esimerkiksi pylväsmalliset puut.
– Yksityispuutarhojen laittajat suosivat hedelmäpuita. Niiden suosio on voimakkaassa kasvussa. Ihmiset haluavat etenkin omena-, luumu-, päärynä- ja kirsikkaluumupuita, Pihkoluoma listaa.
Myös marjakasvit ovat haluttuja.
– Ihmiset arvostavat ruoan puhtautta, ja he ovat tiedostaneet hedelmien sekä marjojen terveellisyyden.
– Kun Michelle Obama laittoi keittiöpuutarhan, ne yleistyivät kaikkialla maailmassa. Buumi on vallannut myös Suomen, Pihkoluoma toteaa.

Pihasuunnittelmaa arvostetaan jo

2000-luvun suomalainen osaa jo antaa arvon ammattitaidolla laaditulle piha- ja puutarhasuunnitelmalle.
– Vielä pari vuosikymmentä sitten kuluttajat eivät olleet valmiita maksamaan piha- tai puutarhasuunnitelmasta, Sami Pihkoluoma muistaa.
Pinsiöläiskauppias sanoo suunnitelmien yleistyneen aivan viime vuosien aikana.
– Elämme tällä hetkellä erikoisalayhteiskunnassa, jossa jokaiselle asialle on omat erikoisammattilaiset, hän miettii.
Pihkoluoman mukaan yhteiskunnan kaupungistuminen on johtanut siihen, etteivät ihmiset yleensä tunne kovinkaan paljon kasviasioita.
– Kun ihmisten puutarhaosaaminen on niukentunut, he eivät luota taitoihinsa pihan tai puutarhan toteuttamisessa. Ammattiapuun turvautuminen säästää luonnollisesti rahaa, kun virheinvestointeja ei synny.
Sami Pihkoluoma korostaa, ettei piha- ja puutarhasuunnitelmaa ole tarkoitettu toteutettavaksi yhdellä kerralla.
– Pihan ja puutarhan rakentaminen pikku hiljaa takaa kestävän lopputuloksen. Lisäksi silloin työ tuntuu mielekkäältä.
Pihkoluoma muistuttaa, että rivi- ja kerrostalot saavat nykyisin kauniit ympäristöt, koska jo laki velvoittaa niiden toteuttamiseen.
– Yritysalueiden rakentamisessakin suomalaiset ovat aktivoituneet. Yrittäjät ovat oivaltaneet hyvin hoidetun toimitilan ja sitä ympäröivän alueen siisteyden ja kauneuden merkityksen. Tontin ilme on tehokasta yritysimagon luomista, hän sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?