Pirkanmaan Osuuskauppa ei rakenna Prismaa Ylöjärvelle

Lähivuosien suunnitelmissa on 500 neliön laajennus S-marketiin

Ylöjärvi ei saa näillä näkymin Prismaa.
Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko uskoo, että paikkakunnan ja lähiseudun kaupalliset palvelut tyydyttävät ylöjärveläisten tämänhetkiset ostostarpeet.
– Suunnittelemme Kirkonseudun S-marketiimme noin 500 neliön laajennusta. Lisätila tulee tarpeeseen. Toteutamme hankkeemme lähivuosina, Mäki-Ullakko kertoo.
S-Marketin alue

Pirkanmaan Osuuskaupan suunnitelmissa ei ole enää Prisman rakentamista Ylöjärvelle. POK investoi Kirkonseudun S-marketiin, jota on tarkoitus laajentaa lähivuosina 500 neliön verran. (Kuva: Rami Marjamäki)

Toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kiertää autollaan Ylöjärven taajamia. Hän arvioi ja laskee päässään, miten kaupungin asukasluku kehittyy tulevaisuudessa.
– Hankimme omistukseemme jokunen vuosi sitten paikkakunnan perinteikkäimmän kauppapaikan Kuruntien ja Asemantien risteyksestä. Teimme investointimme nimenomaan Ylöjärven tiivistämisrakentamisen innoittamina, hän korostaa.
Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupan yksi kultahammas on Pietilän vanhalla pellolla sijaitseva S-market, joka tahkoaa vuodesta toiseen huomattavan ison myynnin.
– Viime vuosina kauppapaikkojemme kehittämisen listalla on vilahdellut Prisman avaamisen mahdollisuus Ylöjärvellä. Olemme tutkineet ja selvittäneet paljon hanketta, mutta nykytietämyksellämme investointi ei ole ajankohtainen, Mäki-Ullakko linjaa.
– Pidän paljon parempana vaihtoehtona laajaa S-marketia kuin niin kutsuttua pikku-Prismaa. S-market keskittyy olennaiseen eli ruokakauppaan. Pienessä Prismassa erikoiskaupan tarjonta jää pakosta vähäiseksi, joten konseptin erikoiskauppa ei olisi kilpailukykyinen, hän perustelee.
Ylöjärven S-marketin laajentamisen jälkeen toimipaikassa on 3 500 neliötä. Mäki-Ullakon mukaan market on laajennuksen jälkeen yhtä suuri kuin Lielahden Prisman elintarvikeosasto.
– Odotamme parhaillaan, että pääsemme aloittamaan Prisman rakennustyöt Ylöjärven naapurikaupungissa Nokialla. Siellä tavaratalo kohoaa Yrittäjäkadun ja Nokian valtatien varteen kaupungin keskustassa, Mäki-Ullakko kertoo.
– Pirkanmaan Osuuskaupan suurin Prisma sijaitsee aivan Ylöjärven naapurissa Tampereen Lielahdessa. Ylöjärvi kuuluu tämän toimipaikan välittömään vaikutuspiiriin, toimitusjohtaja lisää.
Timo Mäki-Ullakon mukaan Pirkanmaan Osuuskauppa seuraa tarkasti Ylöjärven asukasluvun kasvua.
– Tämänhetkisten faktojen valossa vaikuttaa hyvin todennäköiseltä, että toteutamme Ylöjärven ydinkeskustassa S-marketin  laajennuksen. Rakennamme lisätilaa noin 500 neliötä. Emme ole vielä lyöneet lukkoon hankkeen tarkkaa toteutusajankohtaa. Uskon, että investointi näkee päivänvalon lähivuosien aikana, hän aikatauluttaa.
Mäki-Ullakon mukaan Pirkanmaan Osuuskauppa on kiinnostunut kaupan pienten yksiköiden eli Sale-kokoisten myymälöiden avaamisesta.
– Jos esimerkiksi niin kutsuttu Uusi-Haaviston asuinalue rakentuu, olemme kiinnostuneita lähikaupan avaamisesta sinne, hän tarkentaa.

Neliöt ja aukiolot vapaiksi

Maakunnallista osuuskauppaa luotsaava Timo Mäki-Ullakko odottaa, että pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus poistaa kaikki rajoitteet, jotka koskevat kauppojen neliömääriä.
– Myymälöiden toteuttaminen on ollut turhan vaikeaa, kun niiden pinta-alat on pitänyt päättää aukioloaikojen vinkkelistä. Tiloista ei ole saatu läheskään jokaisessa tapauksessa tarkoituksenmukaisia, Mäki-Ullakko kritisoi.
Hän nostaa esimerkiksi Kurun taajamassa sijaitsevan Sale-myymälän.
– Kurussa oleva toimipaikkamme myy hyvin. Myymälän reviiri on vähintäänkin kaksi-ilmeinen. Talvikuukausina kauppa käy pienemmällä volyymillä kuin kesäkuukausina. Kaupan vaikutuspiirissä on laaja kesämökkiasutus. Myymälän palveluvarustuksen rakentamisen olisi lähdettävä kysynnästä, joka on luonnollisista syistä hyvin erilainen sulan maan aikaan kuin lumen ollessa maassa, Mäki-Ullakko herättelee.
Toimitusjohtaja pitää erittäin tervetulleena kaupan aukioloaikojen vapauttamista.
– En usko, että aukiolorajoitusten poistaminen vaikuttaa kovinkaan paljon kauppojen nykyisiin palveluaikoihin, hän miettii.
Mäki-Ullakko muistuttaa, että aukiolon lisätuntien on tuotava myymälään reippaasti uutta asiakasvirtaa, jotta palveluajan laajentaminen on järkevää ja kannattavaa.
– Luulen vahvasti, että maahamme ei synny esimerkiksi kellon ympäri palvelevia kauppoja, hän lisää.
–  Sen sijaan uskon, että tulevaisuudessa meillä yleistyvät niin kutsutut convenience store -tyyppiset kaupat. Ne ovat R-kioskien ja Salejen välimuotoja.
– Kaupan aukioloaikojen vapautuminen merkitsee kuluttajille isompaa asiaa kuin kaupan toimijoille, Mäki-Ullakko arvioi.

Halpuuttaminen on nyt ykkösasia

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko linjaa, että elintarvikkeiden halpuuttaminen on nyt ja tulevaisuudessa S-ryhmän ydintoimintaa.
– Tuotteiden halpuuttaminen  on meidän toiminta- ja elämäntapamme jatkossa, toimitusjohtaja tarkentaa.
Timo Mäki-Ullakko on seurannut tarkasti Suomessa käytävää keskustelua S-ryhmän lanseeraamasta elintarvikkeiden halpuuttamisesta.
– Sen enempää halpuuttamista puolustavat kuin vastustavatkaan näkemykset eivät ole yllättäneet minua. Debatti on hyvin odotetun sisältöistä, hän luonnehtii.
Mäki-Ullakko huomauttaa, että S-ryhmän halu halpuuttaa nimenomaan kotimaisia tuotteita on kädenojennus sinivalkoiselle elintarviketuotannolle.
– Olisimmehan voineet aloittaa halpuuttamisen ulkomaalaisista valmisteista. Ne olisivat lisänneet kilpailukykyisyyttään kotimaisia vaihtoehtoja vastaan, hän herättelee.
Mäki-Ullakko nostaa tikun kärkeen halpuuttamisesta tutuksi tulleen kotimaisen Oltermanni-juuston.
– Kun saimme Oltermannin hinnan kohdalleen, juuston menekki kasvoi tuntuvasti. Halpuuttamisessa on isosti kysymys tuotteiden liikkeelle saamisesta, hän korostaa.
Mäki-Ullakko muistuttaa, että ruokatehtaat tarvitsevat tulevaisuudessa entistä enemmän riittävän isoja tuotantovolyymejä.
– Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakauppojen hyllyillä on tarjolla noin 1 000 omasta maakunnastamme olevaa tuotetta. Lisäksi POK:n ja koko S-ryhmän valikoimista suomalaisten tuotteiden osuus on 80 prosenttia eli kotimaisia tuotteita on useita kymmeniätuhansia. Julkisen keskustelun olisikin käännyttävä juuri näihin artikkeleihin, jotta suomalaiset eri puolilla maata voisivat tutustua ja ryhtyä käyttämään tarjolla olevia kotimaisia vaihtoehtoja.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?