Yleissuunnitelma valtatie 3:n parantamisesta Hämeenkyrön ja Ylöjärven välillä on nähtävillä perjantaihin asti Ylöjärven kaupungin teknisessä virastossa.
Pirkanmaan ELY-keskuksen laatimassa suunnitelmassa Hämeenkyrön ja Ylöjärven välinen 19 kilometrinen tiejakso parannetaan tulevaisuudessa nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi väyläksi, jonka tasoristeykset muutetaan eritasoliittymiksi liikenneturvallisuutta silmällä pitäen.
Suurin syy valtatie 3:n toimimattomuuteen nykymuodossaan on liikenneturvallisuuden puute. Helsingistä Vaasaan ylettyvä tieverkosto on valtakunnallisesti tärkeä, mutta sitä pidetään rooliinsa nähden vaarallisena.
– Kolmostie sisältää paljon tasoristeyksiä, jotka ovat suuren liikennemäärän takia hankalia. Tiellä ei pääse ohittamaan kunnolla, koska se jonoutuu ja ruuhkautuu, Ylöjärven kaupungin suunnitteluinsinööri
Pekka Virtaniemi kuvailee tien ongelmia.
Uudessa moottoritiehankkeessa tielinjaus siirtyy uuteen paikkaan ja tasoristeykset katoavat. Tilalle saadaan muutama eritasoliittymä ramppeineen, jotka tekevät liikenteestä nykyistä turvallisemman.
– Suurien nopeuksien ja hankalien tasoristeyksien takia tiellä sattuu valtakunnan keskiarvoa enemmän kolareita.
Tien onnettomuustiheys on selvästi suurempi kuin valtateillä keskimäärin.
Valtatien sujuvuutta heikentävät erityisesti maankäyttöliittymien runsaus ja tavoitetasoa 100 kilometriä tunnissa alhaisemmat nopeusrajoitukset.
Tieosuudella on ohituskaistoja, mutta niitä ei ole varustettu keskikaiteilla, jotka ehkäisisivät onnettomuuksien syntyä. Onnettomuusriskiä lisäävät myös ohituskaistojen kohdalla olevat liittymät.
Moottoritie Metsäkylän pohjoispuolelle
Suunnitelmassa oleellista on, että nykyinen Vaasantie jää omaksi tielinjakseen lähinnä paikallisliikennettä ajatellen.
Uusi-Kuruntien Siltatien kohdalta taas erkanee uusi valtatie, joka kiertää Metsäkylän pohjoispuolelta ja Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen välistä Hämeenkyrön Sarkkilaan asti kymmenen kilometrin matkan.
– Uusi valtatie rakennetaan pitkän matkan liikennettä ajatellen, jotta rekka- ja raskasliikenne pääsisivät jouhevammin kulkemaan, Pekka Virtaniemi perustelee.
Valtatiellä uusitaan yksi eritasoliittymä ja rakennetaan myös kaksi uutta.
Valtatie 3 ja Hämeenkyrön–Miharintien liittymään rakennetaan perusverkon eritasoliittymä.
Valtatie 3:n ja Uusi-Kuruntien liittymään rakennetaan Heinikon kiertoeritasoliittymä, jossa kantatien päättymiselle saadaan päätekohta.
Lisäksi nykyinen Elovainion eritasoliittymä parannetaan kiertoeritasoliittymäksi.
– Kiertotasoliittymä on suunnitelmassa samantyyppinen kaksikaistainen liikenneympyrä kuin Kolmenkulmassa. Elovainion ympyrä kulkisi kuitenkin maantasossa, ja sen alapuolelta menisivät kevyenliikenteenväylät, Virtaniemi selventää suunnitelmaa.
Hanke on kannattava
Valtatien nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa lukuun ottamatta Elovainiota, jossa pysähtymisvaatimukset ja liikenteestä aiheutuva melu edellyttävät ajamaan enintään 80 kilometriä tunnissa.
Uuden valtatien ei silti pitäisi aiheuttaa suuria meluhaittoja asutukselle, sillä tie on suunniteltu kulkemaan maastossa, jossa asutusta on vähän.
– Sunnitelma sisältää melunsuojaukset, mutta tietysti tiet tuovat aina melua tullessaan, Pekka Virtaniemi myöntää.
Valtatie 3 -hankkeen kokonaiskustannusarvio on 98,5 miljoonaa euroa. Se on yhteiskunnallisesti kannattava hanke, sillä sen hyötykustannussuhde on 1,2.
Viimeisimmät kommentit