Digiprojektille satoi lisää tunnustusta

Vuorentaustan koulun digiprojekti näyttää osuneen naulan kantaan.
Sirpa Lähteenmäen kisapalkinto on koulutusmatka ulkomaille. Tietotekniikan karvalakkikäyttäjälle projektin tekninen osuus on suonut heittäytymishalua, kansainvälisyysteema taas esimerkiksi arjen perspektiiviä tv:ssä käsiteltyihin aiheisiin.

Sirpa Lähteenmäen kisapalkinto on koulutusmatka ulkomaille. Tietotekniikan karvalakkikäyttäjälle projektin tekninen osuus on suonut heittäytymishalua, kansainvälisyysteema taas esimerkiksi arjen perspektiiviä tv:ssä käsiteltyihin aiheisiin.

Ensin tuli lievä epäusko, sitten hyvä mieli. Opettaja Sirpa Lähteenmäen tunnelmiin on putkahtanut poikkeuksellista virettä kreikkalaisyhteistyössä tehdyn tarinaprojektin saamasta kiitoksesta.
Projekti voitti viime syksynä Medea Awards -mediaopetuskilpailussa Brysselissä eurooppalaisen yhteistyön sarjan. Huhtikuussa lohkesi lisäkehuja, kun Lähteenmäki sai kakkossijan projektissa käytetyn eTwinning-verkkoyhteisön ja -alustan suomalaiskilpailussa.
Usein katseilta katveeseen jäävän arkityön noteeraaminen ilahduttaa palkittua.
– Varmasti moni muukin tekee ansiokasta työtä. Palkinto on vähän sattuma, kun sitä haimme. Mutta tuntuuhan se mukavalta, ja tulee hyvä mieli, että saadaan yleisesti tietoisuuteen, mitä kaikkea koulussa tehdään.
Lähteenmäki myöntää, että on kahta ilahduttavampaa saada palkinto aidosti arjesta kumpuavasta työstä. Projektia kun ei viritelty kilpailua varten, vaan se syntyi koulutuksessa tutustuneiden kollegojen halusta.

Tekniikka välineeksi

Pablo-poron seikkailuihin uppoutunut digitarinaprojekti hyödynsi tietotekniikkaa. Tämän rooli koulussa onkin ollut viime vuosina polttava puinnin aihe. Lähteenmäki näkee vempeleillä sijan muttei itseisarvoa pulpettien ääressä.
– Emme me pysty pysymään erillisenä saarekkeena yhteiskunnassa.
Itseään pikemmin karvahattukäyttäjäksi kuin hevijuuseriksi kuvaava luotsi pitää aparaatteja välineinä muiden joukossa. Niitä voi käyttää, jos ne aidosti auttavat itse tavoitteissa.
– Ei tietotekniikka ole sen kummempaa kuin kynät ja paperi.
Niinpä luotsi tuo vempeleet vaikkapa kertotaulujen opettamiseen peleillä tai kuvien ottoon ja käsittelyyn ryhmätöissä. Jatkotarinoissa tekstiohjelmat ovat käteviä, kun oppilaiden ei tarvitse tulkita toistensa käsialaa. Sen sijaan esimerkiksi säännöllisiä kymmensormijärjestelmätunteja Lähteenmäki ei katso tarpeellisiksi.
Paljon puitu taitotaso on hänen oppilaidensa kohdalla ihan keskiverto. Osa on varovaisempia, osa uskaliaampia kuin muut, mutta kukaan ei kavahda koneita eikä liioin pitkästy muita paljon edistyneempänä.

Kiinni kulttuureista

Ydinantia projektissa oli myös kansainvälisyys. Siitä Lähteenmäki on samaa mieltä kuin tekniikasta.
– Emme oikein voi pysyä siitä irti. Ei olisi järkevää, että yrittäisimme pysyä rajojemme sisällä, hän selittää perustellen, kuinka matkustus, muutto ynnä muu tuovat kansainvälisyyden kaikkialle.
Koulun sisällöksi sopivat aiheeseen tutustuttavat perusasiat vaikkapa erilaisuudesta, samanlaisuudesta, maantieteestä ja kielitaidosta.
– Pienten kanssa aloitetaan pienestä.
Arkiset havainnot ja perustiedot kuitenkin luovat pohjaa ilmiön laajaan käsittämiseen sekä asennoitumiseen.
– Lapsille syttyy lamppuja. Ja mitä pienempinä lapset tottuisivat siihen, että ihmiset ovat ihan samanlaisia, sitä luontevampaa olisi kanssakäyminen heille aikuisina.
Onpa aihe uponnutkin Lähteenmäen oppilaisiin. Havainnointi on ollut hauskaa ja innostavaa, ja ajatus kaukana olevista kumppaneista on kutkuttanut.

Asenne on open työkalu

Pohjaksi näiden aiheiden opettamiseen ovat riittäneet rohkeus ja halukkuus.
– Pääsyvaatimus on asenne. Kun on motivaatio, ei esteitä enää olekaan.
Tekniikan parissa auttaa, kun kysyy kollegoilta tai jopa oppilailta tai kun vain menee ja kokeilee. Kansainvälisyydessä taas on pärjännyt koulutusten ja eTwinningin kontaktien sekä perusenglannin voimin.
Työn mittaan Lähteenmäelle on karttunut lisää taitoja, ideoita, kontakteja, joustavuutta ja uskallusta kokeilla.
– Ja Euroopan kartta on ihan erilainen kuin ennen, hän myhäilee kontaktien vaikutuksesta mielikuviin.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?